Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kites i Örebro?

  • Kites i Örebro?

    Publicerad av xio på 6 mars, 2007 vid 15:30

    Efter aldeles för många timmar framför youtube så har jag bestämt mig för att köpa kite och då är ju frågan vad man ska köpa här i Örebro trakten… Har hus i Skåne (Ystad) så det är där jag kommer att spendera de flesta av mina kite timmar men nån gång kan man säkert få upp en drake här i mellansverige med.

    Skulle en 14kvm funka både här och där är min fåga? Om jag blir fast så kommer det nog bli en till för att kunna åka mer men till en början Vad ska man sattsa på? Just Jag är 185cm och 85kg lätt =)

    Hur mycket ska man betala för en kite som man kommer att trasasönder under nåra dar?
    För jag kommer ju att köra den rakt ner i backen X antal gånger för det antar jag att alla har gjort en gång eller två…
    Kanske finns nån här som vill sälja till en billig slant?
    Vilka “lösa” delar ingåt i en kite utrustning? Kite, Linor, bom, sele, bräda? nått mer än så?

    Finns det nåra trevliga kiteåkare i Örebro? Det verkar som de flesta bor i Gbg.

    Tacksam för svar Mvh Anders

    ecka svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • reklem

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 17:09

    Hej och hallå! Visst finns det kiteåkare i Örebro. Mitt tips är att du kontakta Erik på http://www.orebroactionsport.com han har koll på läget och har säker några nummer du kan få för att komma i kontakt med andra. Har du inte har gått en kurs, vilket är väldigt bra att man gör, så håller han i sådant. Titta även in på http://www.orebrosurfarna.com och släng in samma fråga där också. Säkert någon som nappar.

    Hur mycket du ska betala är upp till dig, men mitt tips är att köra begagnat i alla fall första året. Känner du då att det kanske inte var något för dig så har du inte blivit av med allt för mycket pengar och känner du att det var något så kan du ju byta upp dig istället. Säg runt 7000 kr till 4500 kr och du kan få en bra kite.

    Titta in under köp och sälj här på detta forum. Där finns det ju ett antal alternativ och jag tror att det kommer att komma in fler nu när våren äntligen tycks vara på G.

    Yepp, är de delar som ingår, men våtdräkt är ju ocks gott att ha. Kanske skor då också. Linor och bom tycker jag bör ingå när du köper kiten. Bräda och sele kan du köpa vid sidan av.

    Hm, det där med storlek är klurigt. Det finns ju oilka typer av kites och då varierar också storleken. Ska du ha C, Bow eller foil? Ja, och sedan måste du fundera på om du ska ha en eller två kites också. Mitt tips är därför att surfa runt på nätet och spana och sök på olika forum. Titta in på http://www.kiteforum.com eller http://www.kitenation.se.

    Lycka till 🙂

  • xio

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:36

    Man får tacka för tippsen 🙂 I kite väg lutar det åt en Bow kite.. de verkar vara bra och ganska så poppis.
    En till n00b fråga… Vad ä det för skilnad på en Wakeboard och en kiteboard? förutom de uppenbara Bindningar… Är det nå mer?? Vikt, längd, bredd, fenor, utforminig, mm.

    Tack för hjälpen :laugh:

  • reklem

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 10:34

    Bow är ett bra val och som du säkert läst och sett om du tittat in på lite andra trådar så kan du knappast köpa en dålig kite idag om den är lite nyare.

    Bräda vill du nog ha en lite större till att börja med. Går givetvis att börja med en liten, men det är lite enklare med en större skulle jag nog vilja säga. Dessutom gör det att du kommer igång lite fortare och under sommaren blir det nog bra när vinden ju inte brukar vara som starkast. Skillnaden mot wakeboard är främst rockern. Den är mindre på en kitebräda. Annars är det många som kör med liknande eller samma typ av bindningar, men det är för pro och inte att rekomendera för nybörjare. Du kommer till att börja med vilja kunna ta av och sätta på dig bärdan ganska fort och enkelt. Nu kör jag inte wake, men jag kan tänka mig att vikten också skiljer sig något och även bredden, men här får någon annan fylla i som kan det där bättre.

    Hur var det hade du gått kurs? Om inte så gör det innan du köper prylar och allt. Bättre att du väntar några månader till så att kurserna kommer igång än att du ger dig ut själv nu och slår dig sönder och samman och förfryser dig i vattnet. Alternativt kan du ju gå en kurs för snowkite då kommer du snabbt igång när vattentemperaturen tillåter det lite senare i vår.

    Hepp…

  • xio

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:17

    Nope inga kurser än så länge men igång ska jag.. så jag känner att det är inga problem att köpa nu och gå kursen senare (lite av ett ha begär =D Vill ha kite Nuuuuu… ) Fundera på att dra till Sälen på snowkite kurs eller nått liknande..

    Men har hört att man ska inte gå under 05 typ om man ska köpa kite.. är det så Vad är det som har hänt som är så otroligt sen 05?

    Hur stor är skilnaden på en C-kite och en Bow?

  • christianengorebro

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 17:15

    Tja här har du en Örebro kitare, åker till Hurghada den 22A Mars, ska bo i Safaga en bit från Hurgada. Har kört några gånger innan men e självlärd ska dock gå en kurs hos Sara på tornadosurf.com, ett råd är att gå kurs först sen köpa! jag gjorde misstagaet att köpa saker i thailand en Santa Cruz 06- och en 165 bräda F-one hehe brädan e fan längre en mig dock en bra nybörjarbräda. Men häng med ner till egypten 3000kr flygstol med fritidsresor 22-29 mars sen
    boende lagenhet men det blir ju mer kul om man ar nagra stycken den kostar 60euro i veckan.

    Sen finns Alibaba hotel litet rent hotel 20Euro Singel rum per natt i halv pension ( frukost och middag)

    Holiday inn Dar centrat ar
    28Euro singel bed and breakfast
    16euro per person i dubbel rum ( om du tar med en kompis)
    Sara som tipsade mig i Mail.
    Har hört många bra saker om dera ställe.
    Annars lycka till med kitandet kanske syns om inte annat i oset någon dag.

  • xio

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 20:53

    Ja du det hade varit fett att bli med ner MEN det var det lilla problemet att jag har ett jobb så Chefen blir nog inte så glad om jag drar ner och kitar utan ledighet.. Hmmm.. Men nån annan gång så.

    Om man behöver Bom och linor till kiten Var ska man leta då? Finns sånt att få tag på begagnat eller är det nytt som gäller?? Har Bomen nått annat namn på Engelska eller heter den Bom där med? bra fråga från N00ben =D

  • xio

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 16:49

    Funkar det med en SS bar till en Waroo kite 06a??? Och är det värt 80 dollar för den?

  • jochen_birch

    Medlem
    10 april, 2007 vid 18:55

    Halloj
    Är också från Ö-o och kitar.
    Jag rekommenderar också att du tar kontakt med Erik.
    Hör av dig när du skall ut och kita i Örebrotrakten.
    Johan (070-7130842)

  • christianengorebro

    Medlem
    10 april, 2007 vid 20:41

    ser ut att vara ett gäng nu ser bra ut!!!!! ingen som har några bilder från området när ni leker?

  • ecka

    Medlem
    13 april, 2007 vid 19:22

    Oset kan vara riktigt fint vid rättförhållanden. Brukar även kita vid norra essundet, lite trångt men det funkar. Brukar även dra till motala och köra! Hör av dig om du ska ut o köra. Erik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kites i Örebro?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.