Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf/Vindsurf ev inverkan på fågellivet?

  • pepa

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 08:45

    Läge för någon hobbyspanare att granska konsulterna? Hade varit tråkigt om de på något vis är färgade i frågan.

  • kalle07

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 09:27

    SVD”Studien kommer att göras med hjälp av observatörer från länsstyrelsen och konsulter – alltså surfare. – De har i uppdrag att surfa efter en metod som vi har tagit fram, säger Eva Ohlsson.”

    Till er som får jobbet som surfkonsult:
    Se till att välja rätt färg på kiten gärna ljusblå och vit…eller helst genomskinlig. Inga rovfågelliknande designs på kites:en tack!

  • t_h_s

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 09:59

    Suck, ännu en gång blir man motarbetad av sina skattepengar…

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 10:14

    Hur får man det uppdraget som surfkonsult?

    Jag ställer gärna upp (=

  • pjoter

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:26

    Det här är väl för tusan skitbra!!!

    En sån här studie har vi efterfrågat i åratal!

    Äntligen vill de faktiskt utreda hur det egentligen ligger till och inte vad folkskygge ove fågelskådare tycker om personer som är ute samtidigt som han smyger i buskarna.

    Hoppas bara studien är bra inte baserar sig på en engångssurfing utan också ser långsiktigt om fåglarna fort vänjer sig osv.

  • pelle-surf

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:56

    Ähh detta är ju bara trams. Måste underblåsas av människor som har så jävla tråkigt att dom smyger runt och glor på fåglar, när dom sedan ser hur kul vi har det, så räcker inte fantasin till att släpa sig iväg på en kurs och prova själv, utan att det är lättare och roligare att försöka jävlas.
    Om dessa ornitologer samt myndigheter, som är inblandande i denna undersökning verkligen värnar om fågellivet, så är det väl bättre att dom ger sig på kycklingindustrin, säkert en lysande djurhållning. Villl dom gå steget längre så kan dom ju fråga sig varför våra stränder kantas av ilandflutna fågellik, Nä det är inte vi som har skrämt ihjäl dom med kiten, utan troligare så dör dom av undernäring då deras basmat fiskas upp, och blir mat i laxodlingar. Dessutom finns det stora hot mot fågelivet, genom oljetransporter, miljöutsläpp mm, http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1159927-greenpeace-till-attack-mot-dumpning-i-havet
    och detta är ju myndigheterna ansvariga för i sina beslut. Men det är ju kanske lättare att jaga kitare och blunda för verkligheten.

  • pjoter

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 14:12

    tack för att du tog ner det på steffonivå med genomtänkta fina påståenden…. 🙂

    Du låter bitter minsann…
    Hade varit finfint om du lugnade ner attityden lite.. Vi har tidigare haft fågelskådare inne och läst i våra trådar och fått inlägg som dessa emot oss i tidigare konflikter.

    I skåne har denna diskussion pågått sen åtminstone -05 och vi som kitesurfare hela tiden efterfrågat en riktig utredning om det hela då besluten oftast grundats på teorier och antaganden från fågelskådare.
    För egen del kan jag helt klart köpa ett förbud på vissa områden under vissa tider om det är så att vi faktiskt påverkar såpass. Det jag däremot har svårt för är förbud som grundar sig på antaganden från intressegrupper, vilket är vad vi i dagsläget har.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 14:58

    Jättebra nyheter att en “riktig” undersökning äntligen tar fart.

    Som vanligt rycker jag lite på ögonbrynen när jag läser att ornitologerna FORTFARANDE inte kan titta på sina pippifåglar för där finns mördarkites och mördar vindsurfeeers i vattnen, fastän hela jäkla Näset där jag surfar är belagt med någon form av regel och där vi surfare ser en fågel i halvtimmen i princip.

    Jag längtar f.ö till dagen då det kommer fågelskådare till Parkvägen och väg 100, det kommer bli en lång dag för de.

  • jaca

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 15:13

    Mycket intressant, då detta kommer få inverkan på flera håll här i Sverige.

    Jag undrar varför man inte testar andra “farkoster” som färdas genom naturreservaten också? Kajaker, kanoter, SUPar, motorbåtar, segelbåtar, vadande fritidsfiskare och på land, människor som beträder naturreservaten etc.
    Vad använder man som referens? Den här metoden man nämner, hur går den till i praktiken? Stör en vindsurfare mer än en kajak osv…? Hoppas att någon kite/vindsurfare är med och jobbar fram metodiken också, så att det inte blir snedvridet redan från början! Ser spänt fram mot resultatet av denna vetenskapliga undersökning!

  • pelle-surf

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 15:21
    pjoter;688090 wrote:
    tack för att du tog ner det på steffonivå med genomtänkta fina påståenden…. 🙂

    Du låter bitter minsann…
    Hade varit finfint om du lugnade ner attityden lite.. Vi har tidigare haft fågelskådare inne och läst i våra trådar och fått inlägg som dessa emot oss i tidigare konflikter.

    I skåne har denna diskussion pågått sen åtminstone -05 och vi som kitesurfare hela tiden efterfrågat en riktig utredning om det hela då besluten oftast grundats på teorier och antaganden från fågelskådare.
    För egen del kan jag helt klart köpa ett förbud på vissa områden under vissa tider om det är så att vi faktiskt påverkar såpass. Det jag däremot har svårt för är förbud som grundar sig på antaganden från intressegrupper, vilket är vad vi i dagsläget har.

    Ja, jag blir bitter då jag ser den dubbelmoral, som först och främst myndigheter ägnar sig åt i sitt miljöarbete. Det är säkert nödvändigt att begränsa vissa häckningsområden för allmänheten, under vissa tider på året, det måste vi nog alla respektera, även kitare . Det jag tycker är märkligt är att fåglar inte gärna häckar på stränder, som vi föredrar att kita på, och vi föredrar inte stränder med sten, klippor mm ,där det häckas på. Men det är väl bra att dom får lägga sina resurser och energi på denna utredning, så länge den inte blir partisk.
    Och förlåt om jag låter som sur-fan :crazy: surfaren

  • kneepad

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 17:07

    Man kanske skulle kunna identifiera de känsliga områdena för fågellivet och häckningstider. Om man kallar de områdena för t.ex. “fågelskyddsområden” och markerar dessa med gula skyltar med röd ram och datum så kan man ju sedan markera med grönt streck i sjökort m.m. så är ju problemet löst.

    När man ändå är igång och spånar så skulle man ju kunna komma tillrätta med den ökande lastbilstrafiken på våra vägar; säg att man byggde separata vägfiler för tung trafik med gods. För att minska hjulfriktionen skulle ju de vägarna kunna förses med skenor av metall. De kunde man ju t.ex. kalla “räls” el.dyl.

    Ja, varför inte dra igång en utredning om man kunde uppfinna ett rullande “hjul”…..

  • christian

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 17:34

    Det är väl lysande att det görs en vetenskaplig studie om i vilken omfattning vindsurfing och kitesurfing stör djurlivet.

    Många av de förbud som finns i dag är tagna enligt “försiktighetsprincipen” dvs man vet inte om det stör men har inte resurser att utreda om så är fallet och då lägger man ett förbud i syfte att inte skada miljön.

    Min uppfattning är att Eva Olsson är riktigt seriös i det hon gör och inte är ute efter att lägga förbud i onödan.

    En proffsig tjänsteman !

  • pjoter

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 21:38

    pelle, problemet här är att vi och fåglarna vill vara på samma platser. I skåne finns det många långgrunda stränder och även några laguner som är klassiska fågelplatser. Områden som tidigare varit relativt orörda förutom lite hundmänniskor och promenerare. Vattensporter som surfing, kajaking gör att betydligt fler människor börjar vistas i dessa områden och då självklart stör mer djur. Tyvärr har detta lett med sig en hetsjakt på framförallt kitesurfing med en massa ogrundade påståenden om hur fåglar flyr i panik från oss osv med förbud som följder.

    Så för oss är en utredning precis vad vi efterfrågat. Sen är det något helt annat som du säger i exempelvis bohuslän, där är det framförallt fritidsbåtar och badjävlar som stör fågel och djurlivet, inte kitesurfare.

  • kitemaster

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 11:48

    Det är alltså vi som har efterfrågat studien. Vi har också framhållit vikten av att få vara med i genomförandet för att studien skall vinna trovärdighet. Om någon är intresserad av att ställa upp som konsult kan man skicka sina kontaktuppgifter till mig på gibson (a) kite.se
    Precis som Christian skriver är Eva Ohlsson (initiativtagare till studien) en mycket vettig tjänsteman på Länsstyrelsen som vi haft bra kontakt med i dialogen kring Näset.

  • pelle-surf

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 13:39

    Jag ville påvisa myndigheternas (länsstyrelsernas) missriktade miljöinsatser i mitt inlägg och riktade mig egentligen inte emot undersökningen i sig. Jag tog för givet att initiativet kom ifrån länsstyrelsen/ornitologer.
    Jag förstår nu att jag har varit alldeles för dåligt insatt i dom lokala omständigheterna ang underlaget och anledningen till studien, då jag utgick ifrån dom omständigheter som finns i mitt närområde, för dåligt insatt för att överhuvudtaget uttala mig. Jag ber om ursäkt för detta, och vill även be berörda ornitologer om ursäkt, för min obefogade spydighet i tidigare inlägg. Hoppas nu att studien leder till något positivt för alla inblandade. Pelle

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf/Vindsurf ev inverkan på fågellivet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.