Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klarar jag mig i Halmstad?

  • Klarar jag mig i Halmstad?

    Publicerad av claes6 på 16 september, 2009 vid 12:06

    Ska ev. ner till Halmstad och hälsa på en gammal vän i höst och tänkte ta med mig surfprylarna. Problemet är att jag inte kan/har erfarenhet av att segla vågor. Grunderna – v-start, jipp, stroppar, sele etc – sitter, men inte så mycket mer. Kör en Fanatic Eagle 113l och minsta seglet är en 4.4:a (ej optimalt till brädan) därefter en 5.7:a, Sthlm-surfare som jag är.

    Är det någon idé att ta med grejorna? Eller finns det några spots där vågorna inte går så höga?

    Borttagen användare svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • hellgren

    Medlem
    16 september, 2009 vid 12:26

    Ta med! Så länge du inte drar rigg så kommer du klara det. Tar kanske nått försök extra innan du kommer up, men det e nog lungt. Oftast är det ju inte några jätte vågor inne vid stranden heller.

  • tias76

    Medlem
    16 september, 2009 vid 12:29
  • pedersen

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:01

    Du skall inte titta så mycket från alla Vilshärad-filmerna från förra fredagen, så jobbigt är det oftast inte 😀 Det är inte Maui…..
    Med en bräda på 113liter och ett 5.7a så får du fina dagar när vinden ligger på 10m/s (beroende på din vikt så klart), då är vågorna rätt beskedliga. Ett segel mellan 4.4 och 5.7 hade varit kanon.

  • claes6

    Medlem
    17 september, 2009 vid 15:40
    Pedersen;576543 wrote:
    Du skall inte titta så mycket från alla Vilshärad-filmerna från förra fredagen, så jobbigt är det oftast inte 😀 Det är inte Maui…..
    Med en bräda på 113liter och ett 5.7a så får du fina dagar när vinden ligger på 10m/s (beroende på din vikt så klart), då är vågorna rätt beskedliga. Ett segel mellan 4.4 och 5.7 hade varit kanon.

    Ha-ha-ha!

    Näe, det är just filmer och “överdängar”-stories från Vilshärad, Ringenäs mm som gör att jag ställer frågan. 😉

    Väger 75 kg och letar med ljus och lykta efter ett bättre beg. 5.0:a som kan riggas på 430-mast. Hör/Har du något så får du hojta till.

  • woodleaflay

    Medlem
    17 september, 2009 vid 17:13
    Claes6;576440 wrote:
    Ska ev. ner till Halmstad och hälsa på en gammal vän i höst och tänkte ta med mig surfprylarna. Problemet är att jag inte kan/har erfarenhet av att segla vågor. Grunderna – v-start, jipp, stroppar, sele etc – sitter, men inte så mycket mer. Kör en Fanatic Eagle 113l och minsta seglet är en 4.4:a (ej optimalt till brädan) därefter en 5.7:a, Sthlm-surfare som jag är.

    Är det någon idé att ta med grejorna? Eller finns det några spots där vågorna inte går så höga?

    Ta med. Vad kan hända? Du simmar i skummet längst in och får gå the walk of shame hem. So what?

  • hellgren

    Medlem
    17 september, 2009 vid 18:55
    woodleaflay;576803 wrote:
    Ta med. Vad kan hända? Du simmar i skummet längst in och får gå the walk of shame hem. So what?

    Word….

  • pedersen

    Medlem
    18 september, 2009 vid 06:10
    Claes6;576776 wrote:
    Ha-ha-ha!

    Näe, det är just filmer och “överdängar”-stories från Vilshärad, Ringenäs mm som gör att jag ställer frågan. 😉

    Väger 75 kg och letar med ljus och lykta efter ett bättre beg. 5.0:a som kan riggas på 430-mast. Hör/Har du något så får du hojta till.

    Been there, 5.0 är svårare att få tag på än 4.7 och 5.3 typ..
    Har du gott om stålar finns detta i Halmstad:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24683/cat/13
    eller ett billigare 4.7 i Halmstad
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25122/cat/13

  • snaffe

    Medlem
    18 september, 2009 vid 06:53
    Claes6;576776 wrote:
    Ha-ha-ha!

    Näe, det är just filmer och “överdängar”-stories från Vilshärad, Ringenäs mm som gör att jag ställer frågan. 😉

    Väger 75 kg och letar med ljus och lykta efter ett bättre beg. 5.0:a som kan riggas på 430-mast. Hör/Har du något så får du hojta till.

    Vet ingen som har begagnat men titta på sailworks segel. De har ganska långa master. Tror nog att deras 5,0 revolution har 430-mast. Kolla med Ontop de kanske har något beggagnat. http://www.sailworks.com/web/

  • pedersen

    Medlem
    18 september, 2009 vid 06:57
    Pedersen;576906 wrote:
    Been there, 5.0 är svårare att få tag på än 4.7 och 5.3 typ..
    Har du gott om stålar finns detta i Halmstad:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24683/cat/13
    eller ett billigare 4.7 i Halmstad
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25122/cat/13

    Jag glömde bort det där med 430-mast :crazy:

  • claes6

    Medlem
    18 september, 2009 vid 07:33
    snaffe;576914 wrote:
    Vet ingen som har begagnat men titta på sailworks segel. De har ganska långa master. Tror nog att deras 5,0 revolution har 430-mast. Kolla med Ontop de kanske har något beggagnat. http://www.sailworks.com/web/

    Tack för tipset! 🙂

    Kollar det direkt!

  • bopung

    Medlem
    18 september, 2009 vid 12:23

    klart att du skall ta med grejorna. är själv från sthlm men åker till västkusten några gånger per år och blir alltid lika glad av de förhållanden man får på västkusten jämfört med sthlm (trots att jag är långt ifrån duktig i vågorna), åker ner till falkenberg nästa vecka tor-sönd och hoppas på höstvindar.

    Känslan att få den där extrafarten som en våg ger på väg in mot stranden slår fituna med hästlängder enligt mig.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    18 september, 2009 vid 12:56

    Jag har ett simmerstyle crossover 5,0 från 04/05 som är i bra skick förutom näst översta rutan som är lagad med monofilmstejp. Det är ditt för 800kr. Mvh Urban 070-7299452

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klarar jag mig i Halmstad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.