Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

  • Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

    Publicerad av quick-flash på 18 juni, 2009 vid 10:00

    Har läst många trådar på detta ämne, men tänkte ändå utnyttja den samlade vetskapen här på forumet för en personlig rådgivning.

    Jag har:

    • En F2 Xantos 290 ca 145L från början av milleniet.
    • En RRD Wave cult 54 ca 84L
    • Segel 4.7-8.1

    Kropp:

    • 87kg
    • 189 cm

    Jag vill ha:
    En mindre och mer modern bräda än min Xantos, men vågbrädan är för liten. Jag sätter gippar och vattenstarter och håller på att försöka lära mig att hoppa/skutta lite på chopsen. Det är detta jag vill utveckla – lära mig hoppa

    Jag seglar:
    Mest choppy och småvågor, sällan vågor på 1m+, även om jag vill lära mig använda min lilla vågis mer i sådana förhållanden. Men – det är sällan det är sådana förhållanden runt knuten, så bättre att anpassa utrustningen efter så som förhållandena är.

    Brädalternativ
    : Har tittat på Fanatic Hawk och F2 XTC. På grund av fördelaktigt pris på en ny F2 XTC 2008 (6500SEK) funderar jag på denna.

    Dilemma: Vilken volym skall jag välja?! XTC:n finns i 103L och 116L. Fördelen med 116 är väl att den planar lättare, glider lättare genom vindhål och går att dra rigg på. 103:an är väl kanske roligare/lättare om det väl blåser jämt och är vågor. Jag har lutat åt 103:an, men tänker att 116 kanske ger mer surftid och mindre strul. Det gäller ju återigen att anpassa sig efter verkliga förhållanden och min nivå och inte vad man önskar att det skulle vara för väder.

    Fråga: Med mina förutsättningar och min vikt, vad kan jag förvänta mig för någon skillnad i upplevelse på en 103 vs 116L? Vad förlorar jag i känsla på en 116L? Hur mycket i bekvämlighet, vindregister vinner jag på en 116? Slutligen – är XTC:n ett OK val över huvud taget?

    Mvh
    Christian

    rillestark svarade 14 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 10:12

    Var bor du? Hur ofta brukar du segla? Har du funderingar på att ta ut denna brädan i lite vågor oxå, eller blir det mest plattare vatten? Vad har du för segel mellan 4.7 och 8.1?

  • quick-flash

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 10:43
    dr Masse;554019 wrote:
    Var bor du? Hur ofta brukar du segla? Har du funderingar på att ta ut denna brädan i lite vågor oxå, eller blir det mest plattare vatten? Vad har du för segel mellan 4.7 och 8.1?

    Jag bor: På Lolland i Danmark, men är på väg hem till Göteborg förr eller senare.

    Jag seglar: Inte så ofta som jag vill – mycket logistik som skall klaffa. Så när jag har tid är det surt om det inte funkar. Har ambition att kunna segla lite vågor med denna ockcå. Men jag har ju en ren dedikerad vågbräda också. Men brädan jag köper skall vara så allround som möjlligt.

    Segel: Jag har 4.7, 5.5, 6.5 och 8.1

    Mvh
    Christian

  • Knatte

    Gäst
    18 juni, 2009 vid 11:11

    Ha,ha inget lätt dilemma du har:grin:

    Men skall du segla lite vågor och hopppa, så är det väl främst 103 du skall ha. Redan 103 liter och bredd på 62 cm sätter väl sina begränsningar om du vill leka lite? Skulle tippa på att 116 liter blir klumpigt i vågor/lek.

    Har inte seglat någon av brädorna själv, men 116 liter låter stort om du vill leka. Pratar du freeride och mycket tid på vattnet är ju 116 liter inga problem:wink:

    116 liter tror jag är för stort för lek, men du lär ju få plana tidigare och surfa ofta. Men misstänker att 116 liter handlar om mer freeride och inte så mycket lek med. Det handlar nog mest om du prioritera mycket surf eller vi ha lite mera vågkänsla i brädan.
    Vill du segla fort eller ta mycket höjd, så kanske du skall titta på Hawken i stället.

  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 12:28

    Kommer du att ha kvar din Xantos? I så fall så röstar jag för 100-110 liter, det blir perfekt med framförallt 6.5 och 5.5.

  • robin

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 12:48

    Jag väger som du och bor i Stockholm. Tidigare har jag kört 125 liter freeride som stor bräda men till i år köpte jag en -05 109 liters freestyle (F2 Chilli) för att tvinga mig själv att börja experimentera lite mer.

    Jag är toknöjd! Den känns som en stor vågis och är skitbra att hoppa med i chop eller på plattvatten. Planar hyffsat tidigt, gippar fint och är tillräckligt snabb för att det ska vara roligt. Funkar fint i vågor, inga problem att dra rigg heller.

    Den är inte lika spännande rakt fram som en supercross, men den roligaste vägen mellan två punkter är ju inte alltid den raka:-)

  • quick-flash

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 13:03
    dr Masse;554043 wrote:
    Kommer du att ha kvar din Xantos? I så fall så röstar jag för 100-110 liter, det blir perfekt med framförallt 6.5 och 5.5.

    Jo tänkte behålla Xantosen för dagar med 8.1 väder. Man får ju inget för den om man säljer den heller, så det skulle vara om jag får platsbrist i förrådet (redan ett faktum…).

    Lutar väl åt 103 brädan då. Var väl också min första tanke. Gäller bara att man inte fortsätter den långsamma viktuppgången jag varit inne i de senate tio åren…

  • vindsokaren

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 13:05

    [[U

    Jag seglar:
    Mest choppy och småvågor, sällan vågor på 1m+, även om jag vill lära mig använda min lilla vågis mer i sådana förhållanden. Men – det är sällan det är sådana förhållanden runt knuten, så bättre att anpassa utrustningen efter så som förhållandena är.

    Hm Choppy och småvågor.tycker att 116 freeride eller crossover bräda är bra för dej,lite för att steget kommer att bli tillräkligt “kul” om man jämför med 145 liters brädan.
    116 liter lätt att sälja om du vill byta till mindre sedan.
    Om du är ute och bränner på gränsen med den har du ju den lilla brädan att köra med.

  • hakuna

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 13:29

    Xantos kan du iofs få endel för, bra nybörjarbräda. Klart lättsåld kan jag lova!

  • rosen

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 19:17

    Kollat på XTCn och kommer nog slå till på en snart.

    190, 97kilo samt stockholmare så jag lutar mer åt 116 nu.
    Dock tänkte jag gå ner några kilo samt sätta lite fler gippar och isåfall blir det 103liter istället.

    I ditt läge när du har både mindre och större brädor har du väl roligare på 103l?
    Har testat stoke och mistral synchro runt 105 samt ngn till runt 115 och vill ju ner runt 105 så man kan skutta lite i choppen.

  • oscar

    Medlem
    19 juni, 2009 vid 07:11

    Med 87 kg och 8.1 så skulle jag lätt ta 116. XTC ska vara snabb lättplanad och rätt ok för freestyle. Go big or go home funkar på brädstorlek också….

  • joachim_larsson

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 06:12

    Test di bräda så du vet, kolla av om det år möjligt där du ska köpa den, vem köper skidor utan ha testat dom?

  • joachim_larsson

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 06:13

    Testa din bräda så du vet, kolla av om det är möjligt där du ska köpa den, vem köper skidor utan ha testat dom?

  • route66

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 08:37
    Joachim_Larsson;554328 wrote:
    Testa din bräda så du vet, kolla av om det är möjligt där du ska köpa den, vem köper skidor utan ha testat dom?

    Konnapastorn:santa:! jag vet inte vad du lever i för värld, testa skidorna innan du köper dem hur många tror du har gjort det. Har själv aldrig stött på någon testanläggnig varesig på Intersport eller Team sportia eller de skidresorna jag varit på i Alperna/Sverige. det blir nog till att fortsätta att lita på sina surfvänner eller konfen, lite att köpa grisen i säcken.

    DVS. om du inte tänker sätta upp ett antal testcenter med alla i Sverige förekommande bräder!? Då har du gjort ett bra arbete.

    Nästa gång du gör PR så glöm inte att förtsättningsvis informera om att man bör testa att få in brädan i bilen.

    PS. har varit nöjd med mina inköp.:wink:

  • Knatte

    Gäst
    20 juni, 2009 vid 08:56
    Route66;554337 wrote:
    Konnapastorn:santa:! jag vet inte vad du lever i för värld, testa skidorna innan du köper dem hur många tror du har gjort det. Har själv aldrig stött på någon testanläggnig varesig på Intersport eller Team sportia eller de skidresorna jag varit på i Alperna/Sverige. det blir nog till att fortsätta att lita på sina surfvänner eller konfen, lite att köpa grisen i säcken.

    DVS. om du inte tänker sätta upp ett antal testcenter med alla i Sverige förekommande bräder!? Då har du gjort ett bra arbete.

    Nästa gång du gör PR så glöm inte att förtsättningsvis informera om att man bör testa att få in brädan i bilen.

    PS. har varit nöjd med mina inköp.:wink:

    Kan bara hålla med om, att jag också har undrat över dessa uttalanden om att testa skidorna innan köpet.. Har aldrig fått testat några skidor innan ett köp:tongue:
    Ev. skulle man kunna hyra ett par skidor i fjällen och kunna köpa dessa efteråt eller liknande. Men nere i GBG finns det ingen chans att priva innan köp.
    Känns som att pastorn lever i en egen värld i vissa lägen:wink:

  • joachim_larsson

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 20:14
    Route66;554337 wrote:
    Konnapastorn:santa:! jag vet inte vad du lever i för värld, testa skidorna innan du köper dem hur många tror du har gjort det. Har själv aldrig stött på någon testanläggnig varesig på Intersport eller Team sportia eller de skidresorna jag varit på i Alperna/Sverige. det blir nog till att fortsätta att lita på sina surfvänner eller konfen, lite att köpa grisen i säcken.

    DVS. om du inte tänker sätta upp ett antal testcenter med alla i Sverige förekommande bräder!? Då har du gjort ett bra arbete.

    Nästa gång du gör PR så glöm inte att förtsättningsvis informera om att man bör testa att få in brädan i bilen.

    PS. har varit nöjd med mina inköp.:wink:

    Hos oss kan du testa alla brädor, den världen lever jag i….
    och vad det har med längden att göra fattar jag inget av… Vi har alla längder och storlekar bara att välja, kort, tjock lång, lätt och tung…..

    Surf for life…..

    //Joachim

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.