Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

  • route66

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 17:39
    Joachim_Larsson;554424 wrote:
    Hos oss kan du testa alla brädor, den världen lever jag i….
    och vad det har med längden att göra fattar jag inget av… Vi har alla längder och storlekar bara att välja, kort, tjock lång, lätt och tung…..

    Surf for life…..

    //Joachim

    Ja du skillnaden mellan din o min värld är 40+ mil enkel resa, med dagens bensinpris blir det ca 1000 lappen sedan gäller det att boka en dag med 10ms eller mer för jag vill ju testa! Detta innebär kanske att jag måste plocka ut ledighet ett antal dagar minst 1000 lappen /dag efter skatt i förlorad inkomst.( vill ha mina semester dagar till surfresor m.m)

    Angående min kommentar om att man bör testa att få in brädan i bilen, så var det ju inte så illa att du fattade att det handlade om längden, för det stod ju inte!
    Men jag skall förklara resten du inte förstod! En bil har ett vist begränsat utrymme, om man inte slänger grejorna på taket vilket är förenat med både kostnader o risker. Nu är ju jag lyckligt lottad att ha en så kallad minibuss vilket ger mig lite mer utrymme än en kombi bil jag har ca 250cm att tillgå innan sikten helt blir för dålig åt höger. Så låt så då titta på Kona alternativen vilket jag gjorde innan senaste köpet som var ämnat åt min son.
    Flaggskäppet Kona ONE : längd 350cm bredd 70 cm bara 100 cm för lång
    Kona mini tanker: längd 260 cm bredd 65 cm bara 10cm för lång skulle iofs gå att kränga in om jag lägger den underst.
    Med detta och egen erfarenhet som surf förälder så vill jag bara säga att längden har betydelse.


    Med dina ord pastorn ”vem köper skidor utan ha testat dom” så är det nog sett ur marknadsföringsperspektiv, dumt att idiotförklara kunderna!

    Till dig Quick Flash som startade denna tråd så behöver du nog inte vara rädd för att
    skicka efter!! Vi är ju ett par som vågar. Tror även att en bräda runt 110 liter kommer att ge dig många trevliga dagar det är vår erfarenet.

    Med dessa få rader så vill jag säga att jag inte tid att kommentera mer i denna tråd med Joachim.
    Drar på surfresa med familjen:cool2:, och det var inte detta som tråden startade med så han får gärna sista ordet.

    Ha en trevlig surfvecka.

  • svennebanan

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 21:57

    Ja nu finns det ju förslag på allt mellan 100 och 116 liter så jag vet inte om Quick Flash blev något klokare. Att få testa brädor med den volymen i Sverige måste väl ändå gå att ordna?
    Surfers i apelviken såg jag har endags uthyring av anvancerad utrustning för 400 spänn och om du är hemma i Göteborg under sommaren borde det ju gå att ordna ett besök på prognos. Det måste ju bara ha ett gäng FSW mellan 100 och 120 att hyra ut. Om jag förstår KonaJocke rätt så har han fullt Kona och Exocet sortiment till gratis? test i Varamon. Jag fattar inte hur det kan gå ihop, men jag planerar iaf en testtripp dit om det blåser bra nån dag i sommar. Det kanske blir första och sista gången någon ger sig på att lägga ut ett fullt sortiment till test (iaf efter mitt besök, ähum;)).

    Annars kan det kanske vara läge för en veckas surfsemester på nån plats med fullsortimentsuthyrning. Och det kryllar av sådana resmål. Chop och F2 hittas iaf på Rhodos.

    Och det där med att inte kunna testa skidor? Det är det enda jag sysslar med i fjällen. Hyr och byt och byt och byt.

  • quick-flash

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 20:33

    Blev ev F2 XTC 2008 115L tillslut. Fick den för 4000 danska (bor i Danmark), vilket är knappt 5900 svenska. Det får väl betecknas som billigt för en ny bräda?! Tror att det just 2008 såldes ut stora partier snabbt pga av F2 konkurs, så det var en del grossister som köpte stora lager billigt.

    Nu får vi se hur jag trivs med den. Man kan ju bli galen av att läsa tester där bottenaccelration och grepp i svängarna jämförs… Men för en vanlig dödlig märker man kanske inte av sådana petiteser? Det enda som jag kan tänka mig att kommer att sakna på min XTC är det där sista toppdraget som gör att GPS:en kan visa över 30 knop, men man kan inte få allt i en bräda. Nu är det hoppträning som gäller!

  • surfen

    Medlem
    28 juni, 2009 vid 20:40

    Tror inte du kommer att bli besviken, brukar hyra dom när jag är på resa, fast i lite mindre volym. Farten kommer du inte att bli besviken på det kan jag lova dig, snabb under fötterna och riktigt skön att stå på i både plattvatten och chop/vågor. Jag gillade dom, planade upp rätt lätt också.

    surfen

  • rillestark

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 17:20
    Route66;554542 wrote:
    ……Men jag skall förklara resten du inte förstod! En bil har ett vist begränsat utrymme, om man inte slänger grejorna på taket vilket är förenat med både kostnader o risker. Nu är ju jag lyckligt lottad att ha en så kallad minibuss vilket ger mig lite mer utrymme än en kombi bil jag har ca 250cm att tillgå innan sikten helt blir för dålig åt höger. Så låt så då titta på Kona alternativen vilket jag gjorde innan senaste köpet som var ämnat åt min son….

    Nu är det ju så att Joachim sedan en tid tillbaka även säljer Exocet & deras brädor är ju mindre… 😀

    Frid!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.