Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klimatförändringar…

  • feg

    Medlem
    4 december, 2006 vid 19:12

    Jag vet fan inte vad jag ska tro om vår framtid när jag läst denna tråd. Det finns folk som är tydligt oroade och agerar, andra som bara säger ”jaha, media hysteri” och sen finns Rasmus_W som med näbbar och klor bestrider varje sunt argument för en miljövänlig livsstil.
    Så en sak är i alla fall bombsäker: ingen forskning, inga fakta eller argument biter på Rasmus_w:s teflonhjärna. Snacka om nonstick-surface och huvet i sanden.

    @Rasmus_W 348931 wrote:

    Vattenbrist vet jag inte om det är miljörelaterat…

    Nä, öknen utbreder sig av egen kraft och regnskogen avverkar sig själv.
    Dynamiska och cykliska väderfenomen är beroende av samtliga delkomponenter som givit förutsättningar till dem från början. Fäller man regnskog ökar avdunstningen av vatten, utbreder sig öknen, torkan inträffar. Släpper vi ut växthusgaser ökar jordens medeltemperatur. Där det redan är varmt blir det ännu varmare vilket snabbar på avdunstningen.
    Att det avdunstade vattnet inte hamnar över de nya öken områdena har vi ju sett i europa de vid de senaste årens översvämmningar. Nä, jag hävdar inte att det var ”Afrika vatten” utan bara att vatten som avdunstat upp i atmosfären har en benägenhet att flytta på sig.

    @Rasmus_W 349144 wrote:

    Vad jag vill minnas så var etiopien -84 ett land i krig. Så gott som alla svältkatastrofer jag hört talas om har varit relaterade till krig eller vanstyre i auktoritära stater.

    Ok dessa krig och detta vanstyre har ingen som helst grund i tillgången till naturresurser, odlingsbar mar, vatten, kapital, makt osv och dessa olika orsaker kan aldrig samverka för att starta en konflikt?

    @Rasmus_W 346385 wrote:

    Under den tid som det funnits tid på jorden har polerna varit isbelagda under ca 10 % av tiden. Livet tycks ha klarat sig även resterande 90 % av tiden. …

    “Liv” över lever alltid. Faktum är att vi inte vet vad som är den länk i ekosystemets kedja som är den som får kedjan att brista. Vi vet inte heller vilka konsekvenser det får och vilket liv det är som kommer att klara sig.
    De variationer du talar om har skett utan människans påverkan och de har skett över tid (bortsett från dinosaurierna som tycks ha utplånats till följd av meteoritnedslag). Det som nu sker är effekten av 150 år industrialisering och ”mass-kopulering” som satt en massa människor på jorden att konsumera resurserna fortare än någonsin.

    Till alla skeptiker i denna tråd.
    Jag tycker att det är ganska lätt att se att vi gjort nåt ”dåligt” (kalla det inte miljöförstöring om du är allergisk mot miljötänkande) på planeten och att detta ”dåliga” skenar för fullt.
    Vi behöver inte lyssna till vad Aftonbladet och Expressen försöker sälja lösnummer på, eller de uttalanden meteorologer fäller för att försöka profilera sig. Det enda vi behöver göra är att ta till oss konkreta data som insamlas kontinuerligt och själva tänka ett steg till: varför händer det?.

    Tecknen är EXTREMT tydliga:
    – Snabbare uppvärmning än under de senaste 100 åren har det inte varit på planeten tidigare.
    – Snabbare utrotning av djurarter har det inte varit tidigare.
    – Snabbare avverkning av skog och framförallt regnskog har aldrig förekommit tidigare.
    – Högre halter av sk. växthusgaser har aldrig uppmätts i atmosfären tidigare och går heller inte att spåra i borrkärnor.
    – Fler oväder/översvämningar/torkperioder/osv per år har aldrig observerats tidigare och de blir fler och värre för varje år.
    – osv, osv

    Om det vi ser beror på vad vi människor gör eller ej anser jag vara onödigt att diskutera. Bara misstanken att slutsatsen är sann tycker jag är nog för att vi bör omvärdera våra handlingar och agera på ett mer ”miljöuthålligt” sätt. Bara misstanken att våra utsläpp osv ökar på en naturlig variation, exempelvis höjer tempen på jorden tillsammans med ett förmodat ”solfläcks maximum” tycker jag räcker för att vi ska minska våra utsläpp.
    Ekosystemet är extremt sårbart, faller än länk ger det återverkningar på hela kedjan. Dessa länkar, djurarter, växtarter, hela biotoper, vatten, vindar, solinstrålning osv påverkas alla av av någon form av utläpp av gifter, växthusgaser, fällning av träd eller nåt annat djävulskap vi håller på med.
    Det är väl ganska lätt att se att belastning vi människor utgör på jorden är oändligt mycket större nu än någonsin genom historien. Jag läste någonstans (minns ej var) att det just nu lever fler Homo Sapiens Sapiens på denna planet än vad som har dött sedan arten uppstod.

    Som jag sa i en tidigare ”miljö-tråd” tycker jag att vi alla åtminstone är skyldiga att informera oss om vad som sker. Jag tror att samtliga människor, efter att ha läst på lite kommer att agera annorlunda. Att blunda är ju ren idioti!

    /feg

    (Jag är medveten om mitt inlägg blev en liten ”flaming” av Rasmus_W men så långt som han vågar sticka ut hakan och det bevis för att inget biter på honom så tror jag att han kan ta det.)

  • wiseguy

    Medlem
    4 december, 2006 vid 20:24

    @feg 352586 wrote:

    Jag vet fan inte vad jag ska tro om vår framtid när jag läst denna tråd. Det finns folk som är tydligt oroade och agerar, andra som bara säger ”jaha, media hysteri” och sen finns Rasmus_W som med näbbar och klor bestrider varje sunt argument för en miljövänlig livsstil.
    Så en sak är i alla fall bombsäker: ingen forskning, inga fakta eller argument biter på Rasmus_w:s teflonhjärna. Snacka om nonstick-surface och huvet i sanden.

    Grymt inlägg!

    Vill tillägga en sak och det är att _alla_ kan göra nått för att ändra på situationen. Naturligtvis krävs det krafttag på nationsnivå men som indevid kan man också bidra. Jag hörde en forskare på tv som pekade på 3 saker som kan ses som viktigare än andra, de är: Biffen, Bilen & bostaden. Han ansåg att det är dessa tre ting som mer än annat påverkar vår miljö. Biffen = mat, dvs att vi västerlänningar kräver så mycket uppodlad yta för vår mat och att råvaror ofta transporteras långt. Bilen = det säger sig självt, förbränning av fossilt bränsle leder till växthuseffekt. Bostaden = med det ansåg han att vi i väst (fattade jag det som) förbrukar mycket energi i våra bostäder, vi lever ofta på stor yta som måste värmas upp mm.

  • judo-freddan

    Medlem
    4 december, 2006 vid 21:23

    WORD!! Bra inlägg!

  • flex

    Medlem
    4 december, 2006 vid 22:25

    @feg 352586 wrote:

    Tecknen är EXTREMT tydliga:
    – Snabbare uppvärmning än under de senaste 100 åren har det inte varit på planeten tidigare.
    – Snabbare utrotning av djurarter har det inte varit tidigare.
    – Snabbare avverkning av skog och framförallt regnskog har aldrig förekommit tidigare.
    – Högre halter av sk. växthusgaser har aldrig uppmätts i atmosfären tidigare och går heller inte att spåra i borrkärnor.
    – Fler oväder/översvämningar/torkperioder/osv per år har aldrig observerats tidigare och de blir fler och värre för varje år.
    – osv, osv

    Det intressanta är ju inte vad som händer, utan vilka effekter det faktiskt får, det hade varit intressant om du kunde ge en lika klar bild över det. Det är AP svårt att förutsäga vad ändrat klimat kommer att medföra. Jag tillhör nog skaran som tycker att det är ett media hysteri som pågår just nu, var det inte kolestorol som var på tapeten för några år sen, eller ozon på 80 talet, nu kör man växthussvängen, det här är baksidan med media, att man inte tar det på allvar, även om det kanske är det. Dock tycker jag miljö är viktigt, men dom här dommerdagsrapporterna blir man bara trött på

  • rydstrom

    Medlem
    5 december, 2006 vid 09:04

    Håller helt och hållet med!

    Bättre att göra nåt nu och hoppas att det inte blir värre än att inte göra något alls och så går hela skiten åt helvete… det kan ju räcka med att folk slutar köpa bananer (transporteras väldigt långt, och det finns ingen rimlig anledning varför vi i Sverige skulle äta dem mer än att det är jävligt gott)…

    Sen kanske man inte ska glömma att vi surfare inte är dom bästa miljövännerna trots allt… ibland kör man ju 15-20 mil en väg för 3 timmar bra surf, flyger utomlands för att få det lite extra…

    Därför får vi hoppas på mer miljövänliga bilar och arbeta mer med samåkning.
    Meningen är ju inte att man ska överge sin livsstil för miljön… men man kanske får kompromissa lite

    Over and out!

    // Petter

  • getwet

    Medlem
    5 december, 2006 vid 09:14

    @flex 352645 wrote:

    Det intressanta är ju inte vad som händer, utan vilka effekter det faktiskt får, det hade varit intressant om du kunde ge en lika klar bild över det. Det är AP svårt att förutsäga vad ändrat klimat kommer att medföra. Jag tillhör nog skaran som tycker att det är ett media hysteri som pågår just nu, var det inte kolestorol som var på tapeten för några år sen, eller ozon på 80 talet, nu kör man växthussvängen, det här är baksidan med media, att man inte tar det på allvar, även om det kanske är det. Dock tycker jag miljö är viktigt, men dom här dommerdagsrapporterna blir man bara trött på

    Så börjar vi igen, det finns alltid dom som stoppar huvudet i sanden och tror att det räcker.
    Du nämner ozonskiktet…….du ser inte det som ett problem eller? Tror du att faran är över kanske? Fundera ett varv till och ge mig och oss andra ett svar här sedan.

  • flex

    Medlem
    5 december, 2006 vid 10:36

    @getwet 352756 wrote:

    Så börjar vi igen, det finns alltid dom som stoppar huvudet i sanden och tror att det räcker.
    Du nämner ozonskiktet…….du ser inte det som ett problem eller? Tror du att faran är över kanske? Fundera ett varv till och ge mig och oss andra ett svar här sedan.

    Debatten då ledde fram till ett förbud av freoner vilket är bra (framför allt för växthuseffekten kanske). Men nej jag ser inte ozonskiktet som ett problem. Största förändringen av ozonskiktet sker över antarktiskt och arktis, på deras vinter försvinner det med 60% men byggs upp igen på sommaren. På norra halvklotet har man en ozonminskning med 2-6 % (vilket är för lite för att påverka organismer), i Sverige har man inte sen 1950 haft någon ozonuttunning. Intressant i sammanhanget är också att Ozonuttunning, där det nu sker, sker på vintern då de flesta växter och djur är i vila och vi människor har varma tjocka kläder på oss. I USA har UV ljus som når jorden minskat trots den globala hysterin om ozonuttunning.

    Sen är jag mycket medveten om att primärproduktionen (Plankton etc.) i antarktiskt skulle kunna störas eftersom dom är känsliga mot uv och drar sig mot djupare djup som i sin tur skulle kunna påverka livet där och också växthuseffekten pga. av minskad koldioxidfixering, men det finns inga bevis som pekar mot det.

    Den hysteri som var på 80 talet står inte i proportion till det fakta som finns om det idag. Dock så sa jag i mitt förra inlägg att det är ap svårt att förutsäga klimatförändringar och indirekt tycker jag därför också att man hellre ska vara försiktig än att chansa, absolut!…det jag saknar är en objektiv debatt om det. Personligen pluggar jag miljövetenskap, jag ska inte säga att jag kan massor, men jag har definitivt fått en annan bild av miljö mot vad jag haft innan genom att bara läsa tidningsartiklar.

  • frippe75

    Medlem
    5 december, 2006 vid 12:04

    @S.. 345936 wrote:

    Vi kommer byta energisystem i världen. Var så säkra!

    Jag förstår att du inte menar just mitt värmesystem utan energiform….

    Men som ett exempel.. Som god miljövän har vi bytt till bergvärme hemma i huset… (ehh.. kanske var det snålhet :-))

    Men….. Vad händer…. Kalkylen säger att min 23000KWh ska blir ca ((värme+vaten)/4) – hushållsel … kanske runt 110000KWh..

    Efter ett år ser jag nu att det gått……. 19000KWh….

    Vad hände… Jo det blev så billigt att ta en långdusch att min sambo inte gjort annat än att stå i duschen… morgon som kväll…. (kan det bero på andra saker att hon håller sig undan i duschen :-))

    Men sammanfattning blir… Med nya bättre energi system hittar människan bara på nya sätt att slösa energin på och jag tror att slutresultatet blir att vi konsumerar 120% istället… Precis som resten av samhället fungerar…

    Men visst …. Regeringen kan ju hänga på och ta ut än mer skatt.. problemet blir att ingen uppgraderar….

    OCH!!!! Vi surfare som vill vara miljövänliga eller hur…. Jag föreslår att vi avbokar samtliga vinterresor till Maui och Sydafrika eftersom just Flyget är största grisen….

    Här har ni det miljövänliga alternativet till Flyget till Maui.

    Tåg till Västra Frankrike följt av lite Atlantic Open Race.. Lite cykling genom USA och sedan en kortdistans till Maui.. Visst resan blir lite längra.. Räkna med 4 månader för en 3 veckors på Maui… Men det blir miljövänligt..

    Nej det är fan inte enkelt och man får nog räkna sig till en miljögris

  • feg

    Medlem
    5 december, 2006 vid 17:07

    @frippe75 352789 wrote:

    … Med nya bättre energi system hittar människan bara på nya sätt att slösa energin på och jag tror att slutresultatet blir att vi konsumerar 120% istället…

    Stämmer nog till fullo om man inte beslutar sig för att minska förbrukningen.
    Bergvärmen gör ju att du kan vara miljövän och tjäna pengar på det, vilket ju är väl ypperligt. Sen gäller det bara att du får din sambo att förbruka mindre så sparar du både miljön och kronorna.

    Tyvärr är ju västvärlden en hets-kultur. Om godiset är billigt, köp dubbelt så mycket, Om det är lite fett/socker i godiset, ät dubbelt så mycket. Om energin är billig, förbruka dubbelt så mycket. Så fortsätter det…. utsläpp, överkonsumtion, fetma osv… tyvärr…

    Det är därför som jag tycker att det är så viktigt att vi alla tar på oss att kolla upp vad som håller på att ske och att vi själva tar ansvar för vår del i problemet. Behöver jag den här prylen/maten/godiset/resan/långduschen osv eller är det bara onödig “lyxkonsumtion”?

    Resa till Maui är ju självklart lyxkonsumtion, men är det onödigt? Egentligen kan det avstås, men eftersom det finns fler aspekter än bara miljömässiga kan ju inte alla nöjen och glädjeämnen försakas. Börja med att avvara “onödiga” grejer så har vi i alla fall kommit en bit på vägen. Miljöbovar är vi väl alla men bara för att vi alla är bovar innebär väl inte att vi lika gärna kan skita ner motsvarande att göra en stöt mot Fort-Knox och USA:s guldreserv? Om vi aktivt skitar ner mindre kanske vi bara är “miljösnattare” snart?

    /feg

  • getwet

    Medlem
    5 december, 2006 vid 17:39

    @feg 352856 wrote:

    Stämmer nog till fullo om man inte beslutar sig för att minska förbrukningen.
    Bergvärmen gör ju att du kan vara miljövän och tjäna pengar på det, vilket ju är väl ypperligt. Sen gäller det bara att du får din sambo att förbruka mindre så sparar du både miljön och kronorna.

    Tyvärr är ju västvärlden en hets-kultur. Om godiset är billigt, köp dubbelt så mycket, Om det är lite fett/socker i godiset, ät dubbelt så mycket. Om energin är billig, förbruka dubbelt så mycket. Så fortsätter det…. utsläpp, överkonsumtion, fetma osv… tyvärr…

    Det är därför som jag tycker att det är så viktigt att vi alla tar på oss att kolla upp vad som håller på att ske och att vi själva tar ansvar för vår del i problemet. Behöver jag den här prylen/maten/godiset/resan/långduschen osv eller är det bara onödig “lyxkonsumtion”?

    Resa till Maui är ju självklart lyxkonsumtion, men är det onödigt? Egentligen kan det avstås, men eftersom det finns fler aspekter än bara miljömässiga kan ju inte alla nöjen och glädjeämnen försakas. Börja med att avvara “onödiga” grejer så har vi i alla fall kommit en bit på vägen. Miljöbovar är vi väl alla men bara för att vi alla är bovar innebär väl inte att vi lika gärna kan skita ner motsvarande att göra en stöt mot Fort-Knox och USA:s guldreserv? Om vi aktivt skitar ner mindre kanske vi bara är “miljösnattare” snart?

    /feg

    Exakt, det är hit jag vill komma. Tänk till, var förnuftig och se till att lämna gamla invanda mönster. Vad kan jag själv göra för att minska på miljöeffekterna, och då inte bara de globala växthuseffekterna, även de lokala i direkt närmiljö.

    Det är betydligt enklare att tänka och handla mer mijövänligt ur många pespektiv än vad många tror.

    Själv har jag kommit fram till exempelvis följande, och det är inte från någon nyhtesmediablaska……

    Tänk följande tanke…..När gör vi oss av med mest energi på dygnet (syftar på när elproduktionen är som störst i Sverige)?
    Vad kan jag göra åt det? Naturligtvis är det på dagtid när den tunga industrin går för fullt och de flesta arbetsplatser är i full gång. Räcker vår energi till då från kärnkraft och vattenkraft…..? Nä just det! Måste städer se ut som brinnande facklor nätterna igenom med miljoner KW/H i reklam och upplysta kontorslokaler dygnet rum…..jag bara undrar.
    Tyvärr gör vi oss av med så mycket energi så att det måste tilläggsproduceras med hjälp av olja och kol vilket direkt påverkar växthuseffekten.
    Hur enkelt är det då inte att försöka lägga om sin energiförbrukning i hemmet, varför ska tvättmaskinen, diskmaskinen gå på dagen, tvättar dom bättre då eller? Självklart sätter man på den på kvällen, kanske tom vid läggdags då elförbrukningen är ännu lägre totalt.
    Måste man köra torktumlaren, visst går det att torka på torkställning, det går faktiskt….och varför står det 38 grejer på standbyläge dygnet runt hemma..?
    Det finns hundratals grejer att göra, sätt er ned och TÄNK TILL vad ni kan göra för miljön och tusentals människor som redan är drabbade av vår i västvärlden extrema lyxkonsumtion.

  • judo-freddan

    Medlem
    5 december, 2006 vid 17:55
    flex;352645 wrote:
    Det intressanta är ju inte vad som händer, utan vilka effekter det faktiskt får, det hade varit intressant om du kunde ge en lika klar bild över det. Det är AP svårt att förutsäga vad ändrat klimat kommer att medföra. Jag tillhör nog skaran som tycker att det är ett media hysteri som pågår just nu, var det inte kolestorol som var på tapeten för några år sen, eller ozon på 80 talet, nu kör man växthussvängen, det här är baksidan med media, att man inte tar det på allvar, även om det kanske är det. Dock tycker jag miljö är viktigt, men dom här dommerdagsrapporterna blir man bara trött på

    Poängen är att det ju får effekter redan nu. Läs vad han skrev igen! Sedan verkar det som du inte riktigt har hajat försiktighetsprincipen, d v s att låta bli att leka med elden när det gäller miljön. Du verkar tänka att det först gäller för miljövännerna att bevisa att dagens klimatpåverkan kommer att leda till att det går åt helvete globalt. Jag tycker det är precis tvärtom. Tills dess att vi har bevisat motsatsen gäller det att jobba hårt som f-n på att minska utsläppen. Visst , det kanske inte går åt helvete men hur kul vore det med evig permafrost i Sverige på grund av att golfströmmen har vänt..

    Att säga att minskad konsumtion p g a minskade utsläpp också skulle vara en form av katastrof håller inte. Vi kan få samma precis samma saker som förut och mer ändå än genom att ställa om till förnyelsebar energi och effektivare energiförbrukare. Det kommer f ö att behövas ändå eftersom oljeproduktionen rätt snart når sitt maximum (nivån och därmed självtrycket i “elefanterna” minskar och samtidigt görs det allt färre nyfyndigheter) men efterfrågan på energi ökar toksnabbt.

  • jat

    Medlem
    5 december, 2006 vid 20:46

    Disclaimer: Det jag skriver nu är fullständigt ironiskt och tillför ej mkt till dialogen så jag ursäktar i förväg.

    Herregud. Enligt alla inlägg och olika teveprogram så är det kört. Bäst att utnyttja situationen då slut på olja kommer leda till följande:
    1. jag kan ej köra bil längre till surfet då bensinen är slut. Jag som tycker om min turbo-bil så mkt…
    2. Jag kan ej surfa längre eftersom plast görs av olja och av plast gör man segel och brädor. Ojoj, bäst att sticka ut och segla igen.
    3. Jag kan ej ha våtdräkt längre för den är gjord av industrigummi. Alltså olja. ojoj, bäst att sticka ut och segla igen.
    4. Jag kan ej käka min fina färdigmackor på statoil längre på väg till surfet eftersom vaccuum förpackningen de ligger i är av plast och plast kommer från olja. Ojoj, bäst jag går och äter nu med en gång.
    5. Shit. Skor, knappar, matförpackningar, klockor, verktyg, lampor, möbler innehåller plast. Ojoj, bäst jag sticker ut på en joggingtur med mina skor så länge de finns.
    6. Vaow, i stort sett allt jag använder är plast. Bäst jag lever nu! Innan det är försent.

    OM denna varma höst och vinter beror på klimatförändring så är jag temporärt glad, jag har aldirg haft fler segeldagar i hela mitt liv på ett och samma år. OCH det är inte slut än! Det blir surf till helgen IGEN.
    Inläggen säger att det är kört så varför inte leva i nuet. Och nuet säger att det inte är vinter utan det är surf på gång. Varje dag och varje helg.
    Programmet planeten på svt är bra, men sista programmet sa att det absolut största hotet mot miljöförstöring är människans mentala inställning. Tror vi att det är kört så är det. Tror man att det fixar sig så läser det sig, men mindre eller större konsekevensen. Den stora konsekvensen är kanske att människan dör ut. jaja, det gjorde ju dinosarna. OM det nu är kört och vi skall dö, så lev nu! Det är den bästa häst och vinter på länge och nu är det snart helg igen och då blir det surf igen.
    //JT

  • getwet

    Medlem
    6 december, 2006 vid 07:10

    Tänk att världen är så liten, ja faktiskt inte större än så långt jag kan se……

  • getwet

    Medlem
    6 december, 2006 vid 10:26

    @flex 352768 wrote:

    Debatten då ledde fram till ett förbud av freoner vilket är bra (framför allt för växthuseffekten kanske). Men nej jag ser inte ozonskiktet som ett problem. Största förändringen av ozonskiktet sker över antarktiskt och arktis, på deras vinter försvinner det med 60% men byggs upp igen på sommaren. På norra halvklotet har man en ozonminskning med 2-6 % (vilket är för lite för att påverka organismer), i Sverige har man inte sen 1950 haft någon ozonuttunning. Intressant i sammanhanget är också att Ozonuttunning, där det nu sker, sker på vintern då de flesta växter och djur är i vila och vi människor har varma tjocka kläder på oss. I USA har UV ljus som når jorden minskat trots den globala hysterin om ozonuttunning.

    Sen är jag mycket medveten om att primärproduktionen (Plankton etc.) i antarktiskt skulle kunna störas eftersom dom är känsliga mot uv och drar sig mot djupare djup som i sin tur skulle kunna påverka livet där och också växthuseffekten pga. av minskad koldioxidfixering, men det finns inga bevis som pekar mot det.

    Den hysteri som var på 80 talet står inte i proportion till det fakta som finns om det idag. Dock så sa jag i mitt förra inlägg att det är ap svårt att förutsäga klimatförändringar och indirekt tycker jag därför också att man hellre ska vara försiktig än att chansa, absolut!…det jag saknar är en objektiv debatt om det. Personligen pluggar jag miljövetenskap, jag ska inte säga att jag kan massor, men jag har definitivt fått en annan bild av miljö mot vad jag haft innan genom att bara läsa tidningsartiklar.

    Precis vad jag ville komma fram till. Man har förbjudit freoner och det skedde raskt, eftersom man såg faran. Anledningen till det snabba förbudet var också att det helt plötsligt var västvärlden som kunde bli drabbat, och då blev det minsann fart. Helt övertygad om att skulle det vara enbart den fattigare delen av världen som drabbats skulle antagligen freoner fortfarande vara tillåtet. Titta på EU:s nya direktiv till kemikalier, där skitfarliga ämnen kommer att tillåtas, många av dessa hamnar så småningom i utvecklingsländerna för ev. lagring eftersom vi i västvärlden inte vill ha dom här……

    Sak samma är vår syn (politiker, som är styrda av ett kapital) på växthuseffekterna. Det drabbar inte oss i första hand, så det kan dröja ett tag till innan vi gör något, för det kan kanske påverka den ekonomi vi har i väst, och påverkas den så minskar konsumtionen. Och bevare oss väl om konsumtionen skulle avta…….
    Eller som en av mina tidigare kollegor sa när vi arbetade tillsammans i finansbranschen: Alla vill ha, men ingen vill betala! (fast det finns dom som får betala för vår typ av konsumtion, som inte själva konsumerar i rovdrift)Just nu är det inte vi som konsumerar som får betala…..

    Schysst med denna tråd, tycker den är av otroligt vikt för oss alla. Och en eloge till J-F samt Feg med era inlägg som både är lärorika och intressanta.

  • judo-freddan

    Medlem
    6 december, 2006 vid 17:03

    Ja Jesus.. Vissa har tydligen riktiga problem med att hålla reda på begreppen. Om jag hade trott att det var kört oavsett så hade jag väl knappast ens skrivit inlägget utan istället i likhet med dig lagt energin på att sprida “bryna-nuppa-fjässa-surfa-spånken-för-vem-vet-om-man-får-göra-det-igen”-budskapet. Att surfklimatet blir allt bättre är väl trevligt och någonting jag tar vara på men jag tanka bussen med sådan diesel som det är inblandat RME i och jag tänker inte börna på i onödan utan ta det lungt.

    Vad gäller olja så är det ofrånkomligen så att den sakta men säkert blir dyrare och därmed kommer alla produkter som är beroende av den som t e x plast också att bli dyrare. Så visst kommer din bensin, bräda o segel, våtis, vacuumförpackning till mackan och allt annat plastbaserade produkter succesivt att bli dyrare.

    Men…om du har sett dig omkring på macken när du tankat så kanske du har sett att på en del av pumparna så står det orden E-T-A-N-O-L. Om man läser bokstäverna snabbt så blir det etanol, ett spritbaserat bränsle som gör att du kan fortsätta köra turbobil när bensinen blir för dyr. Om du kollat runt i lite butiker så ser du också att en del förpackningar till mackorna och annat är gjorda i cellulosa. Så du behöver inte oroa dig. Vad gäller surfkittet verkar det på sikt finnas lösningar på det också. Läs här: http://www.sp.se/km/sv/pdf/chalmers.pdf Titta särskilt på sidan 5 och på sidan 7. Och du…infon hittade jag på ett s k universitet. Det är ett ställe där man lär sig saker. Kanske vore något för dig..?

Sida 6 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klimatförändringar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.