Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klimatförändringar…

  • judo-freddan

    Medlem
    7 december, 2006 vid 11:27
    flex;353143 wrote:
    Vi är jäkligt bra på miljö – Vi kan redan nu visa att vi är ett coolt land som inte skitar ner!

    Men inte bra nog så länge CO2-utsläppen ökar. Det är det som är poängen.De behöver istället minska, kraftigt!

  • weeboy

    Medlem
    9 december, 2006 vid 00:08

    @Judo-Freddan 353215 wrote:

    Men inte bra nog så länge CO2-utsläppen ökar. Det är det som är poängen.De behöver istället minska, kraftigt!

    Ja skrota då era gamla surfbussar och åk en modernare bil med takräcke!
    fast det hjälper nog föga! läste att sträckan stlm-gbg tar 5hekto koldioxid med tåget men runt 5 ton med flyget!! det innebär – sluta din jävla svensken resa runt och bla flyga till thailand och miljöförtsöra men ingen kommer ju lyssna på det för vi minsann flyger överallt- kanaria, dominikanska, thailand och vi skiter hur mycket koldioxid det släpper bara vi ska ha det varmt och gott och vi kan surfa resp kajta. Hoppas bara en miljard kineser, afrikaner och indier börjar tänka likadant och det blir väldigt bra det! varför får inte Sikh Rammaniupiu men Niklas Andersson.

    Fuck off!

  • judo-freddan

    Medlem
    9 december, 2006 vid 10:34
    Weeboy;353598 wrote:
    Ja skrota då era gamla surfbussar och åk en modernare bil med takräcke!
    fast det hjälper nog föga! läste att sträckan stlm-gbg tar 5hekto koldioxid med tåget men runt 5 ton med flyget!! det innebär – sluta din jävla svensken resa runt och bla flyga till thailand och miljöförtsöra men ingen kommer ju lyssna på det för vi minsann flyger överallt- kanaria, dominikanska, thailand och vi skiter hur mycket koldioxid det släpper bara vi ska ha det varmt och gott och vi kan surfa resp kajta. Hoppas bara en miljard kineser, afrikaner och indier börjar tänka likadant och det blir väldigt bra det! varför får inte Sikh Rammaniupiu men Niklas Andersson.

    Fuck off!

    Åker inga sträckor att tala om med min buss som jag f ö tankar med RME-inblandad diesel. Går de sex km till och från jobbet. Ibörjan var det skittråkigt men sedan jag kom på att jag skulle lyssna på ljudböcker i mp3-n så är man nästan besviken när man kommer fram till jobbet. :smirk:Känner dock att påverkan kan minska ytterligare så jag kör alltid med ägg under pedalen till och från surf. Och sedan undrar jag – varför kommer aldrig biodieseln till mackarna? Jag skulle direkt genomföra de ev konverteringarna som behövs om bara bränslet fanns att tanka.

  • feg

    Medlem
    9 december, 2006 vid 17:08

    @Weeboy 353598 wrote:

    Ja skrota då era gamla surfbussar och åk en modernare bil med takräcke!

    Tror inte jag och brorsan skulle göra nåt positivt för miljön om vi skrota vår gemensamma surfbuss och körde varsin modern bil med takräcke.
    Vi åker alltid tillsammans i bussen som drar 0.9-0.95 l/mil och rymmer alla våra surfgrejer, matsäck, sovsäck, madrass, kök osv osv vilket absolut inte är möjligt med en modern bil med takräcke.

    Som jag sagt tidigare så handlar det om att göra det man gör så miljövänligt som möjligt och där är väl samåkning ett bra sätt.

    Ta INTE flyget till hemma surfet! 🙂

    /feg

  • getwet

    Medlem
    10 december, 2006 vid 09:41

    Sen kan man faktiskt sova över i surfbussen på spotet, istället för att köra hem och köra tillbaka dagen efter…..:wink:

  • vasa

    Medlem
    10 december, 2006 vid 11:33

    @adde 346052 wrote:

    Sätter inte detta fingret ganska tydigt på männsiskans problem. Hur skulle någontin vi gör göra saker och ting bättre? vad är bättre? bättre för oss? bättre för jorden?

    Men några få undantag är människan den ena varelse som kan påverka sin omgivning. Evolutionen går ut på anpassning till omgivningen, tex har människan utvecklats i ett par 100000 år till att leva på ett visst sätt. Sen vi lärt oss “tygla” omgivningen har vi på bara något 1000 år lyckats åstakomma miljökatastrofer (skövlat skog som inte återhämtar sig, flyttat djur mellan kontineter, gett indianer syfilis och dödliga förkylningar osv). Och på mindre än 100 år har vi anpassat omgvningen till att servara oss snabbmat och ge oss diabetes… vi har heltenkelt bytt skala på ändringar i omgivningen men vi – människorna – hinner inte ändra oss i relation till detta. Är tex ca 20% feta (mer än 30 i bmi eller 110 kg på 189cm) i USA idag.

    Så är människan verkligen lämpad att påverka sin omgivning? Gör vi världen bättre?

    S.. nämner politiken som en, eller den enda, lösningen. Jag håller med. MEN! dagens politik är, precis som männsikans intresse för omgivningen, alldeles för kortsiktigt – se bara på usa och australien som vägrar anta Kyoto föredraget (motiveringen är att vissa uländer inte får tillräckligt höga krav). Det som behövs är ett perspektiv som är längre än en valperiod.

    nu tappade jag visst tråden…. kanske hittar den och fortsätter senare…

    (mer än 30 i bmi eller 110 kg på 189cm) fy fan vilket påhopp :mad2: jag väger 110kg 190cm och inte är allt fett, nej surfsvängen består av allt för många räkor med kroppsvikt som småflickor, jag fattar varför jag står på botten med många småbrädor….. när skall man göra roliga brädor för välväxta athleter och ja ja det är tekniken det hänger på :tongue:

  • judo-freddan

    Medlem
    10 december, 2006 vid 11:56
    getwet;353733 wrote:
    Sen kan man faktiskt sova över i surfbussen på spotet, istället för att köra hem och köra tillbaka dagen efter…..:wink:

    Ja där sa du nåt. Leva i en buss är livet!!

    Fan, Ford har haft min buss gisslan i en och en halv månad nu för topplocksbytet. Först var de en man kort sen hade de glömt och sen var det sju resor och åtta gråterskor. Börjar likna den vita opeln i Macken.. Fatta vad mycket bra surf man gått miste om. Senaste veckan blåste det ju oupphörligen..

  • s

    Medlem
    13 december, 2006 vid 17:57

    Tjaba!

    Jag gjorde precis ett skrämmande test… http://www.skanska.se/klimat
    Jag kollade hur bra jag var på CO2 utsläpp. Jag är en riktig miljöbov! Och det beror enbart på vindsurfingen!

    Min miljöbelastning av min bostad var bara 13kg CO2/år! (Litet hus med pelletsuppvärmning och miljömärkt el)

    Mina vardagsresor är noll! Jag cyklar till jobbet (2km).

    Men mina fritidsresor är skrämmande! Surfbussen rullar 1500mil om året, jag åker till Danmark tre gånger med färja och jag reser ganska mycket med flyg (jag uppskattade 36 timmar om året, i år Oman och Sydafrika).
    Det gav mig en belastning på 6479kg CO2/år! Uthållig nivå är 694kg/år och medelsvenne har 1736 per år.

    Allt detta är vindsurfingresor…

    Jag får nog sluta vindsurfa för att bli CO2 neutral. Eller så köper jag mig fri… Jag köper 7 ton utsläppsrätter. Det gör ju att ingen annan kan släppa ut dessa och jag bidrar därmed till att någon annan snålar… Kanske inte det bästa men i alla fall något – för att sluta surfa funkar ju inte! Då säljer jag hellre huset och flyttar till ett varmare land, eller dör…

    /Staffan

  • judo-freddan

    Medlem
    13 december, 2006 vid 18:28
    S..;354372 wrote:
    Tjaba!

    Jag gjorde precis ett skrämmande test… http://www.skanska.se/klimat
    Jag kollade hur bra jag var på CO2 utsläpp. Jag är en riktig miljöbov! Och det beror enbart på vindsurfingen!

    Min miljöbelastning av min bostad var bara 13kg CO2/år! (Litet hus med pelletsuppvärmning och miljömärkt el)

    Mina vardagsresor är noll! Jag cyklar till jobbet (2km).

    Men mina fritidsresor är skrämmande! Surfbussen rullar 1500mil om året, jag åker till Danmark tre gånger med färja och jag reser ganska mycket med flyg (jag uppskattade 36 timmar om året, i år Oman och Sydafrika).
    Det gav mig en belastning på 6479kg CO2/år! Uthållig nivå är 694kg/år och medelsvenne har 1736 per år.

    Allt detta är vindsurfingresor…

    Jag får nog sluta vindsurfa för att bli CO2 neutral. Eller så köper jag mig fri… Jag köper 7 ton utsläppsrätter. Det gör ju att ingen annan kan släppa ut dessa och jag bidrar därmed till att någon annan snålar… Kanske inte det bästa men i alla fall något – för att sluta surfa funkar ju inte! Då säljer jag hellre huset och flyttar till ett varmare land, eller dör…

    /Staffan

    Eller så får de byta fotogenen mot att köra kärrorna på etanol eller biodiesel…om det nu går förstås. Men jag läste i nyteknik att det finns en norrman som på allvar vill köpa fettet från amerikanska fettsugningskliniker för att göra vätgas av det. Går det så….tja då går nog det mesta.:grin:

  • wind-lover

    Medlem
    13 december, 2006 vid 18:41

    @Judo-Freddan 354378 wrote:

    Eller så får de byta fotogenen mot att köra kärrorna på etanol eller biodiesel…om det nu går förstås. Men jag läste i nyteknik att det finns en norrman som på allvar vill köpa fettet från amerikanska fettsugningskliniker för att göra vätgas av det. Går det så….tja då går nog det mesta.:grin:

    hahahahahahaha……

  • rasmus_w

    Medlem
    20 december, 2006 vid 12:12

    @S.. 354372 wrote:

    Tjaba!

    Jag gjorde precis ett skrämmande test… http://www.skanska.se/klimat
    Jag kollade hur bra jag var på CO2 utsläpp. Jag är en riktig miljöbov! Och det beror enbart på vindsurfingen!

    Dessutom kan man fråga sig om (nej jag har inte gjort testet än, men eftersom jag nästan inte uträttar nånting så gissar jag att jag vet hur testet kommer utfalla) testet tar hänsyn till maten man äter. Jag läste nånstans att en typisk västerlänning i princip äter 1,5 ton olja per år. Nu har jag för mig att den som påstod detta menade att utan oljan skulle vi i väst antagligen svälta eftersom jordbruket inte skulle kunna producera tillräckligt med mat åt alla utan oljan, men det är ju tänkvärt även ur andra aspekter.

Sida 8 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klimatförändringar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.