Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • sailortrash

    Medlem
    12 april, 2012 vid 11:00
    WakeNils;685944 wrote:
    bara skummat igenom tråden men ni har ju missat att kajtare tröttnar på att det inte blåser och drar till kabelparker istället där vinden inte är byig…
    jämfört med wakeboard bakom båt är ju alla vindsporter ganska billiga… typ 300 spänn kvarten med dagens bensinpris

    ja då blir det ju helt klart ont om spots…och crowded rätt snabbt ifall kiting blir poppis..

  • olla

    Medlem
    12 april, 2012 vid 12:06

    Ur ett rent materialtekniskt perspektiv tror jag att vindsurfing är en bättre sport än draksurfing. Jag måste tilexempel limma om struttarna till min vegas 06:a varje år, det är skitjobbigt när de börjar läcka. Och dessutom går det ju inte att “ta höjd” med kite, inte så kul att behöva gå tillbaka längs med stranden efter varje åk.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    12 april, 2012 vid 12:14

    Om du tycker det är tråkigt att gå tillbaks kolla in slutet på detta klipp. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Sk8Yrm4nTGc”]Lagans mynning – YouTube[/ame]

  • nickeapa

    Medlem
    12 april, 2012 vid 12:26
    Ölla;685958 wrote:
    . Och dessutom går det ju inte att “ta höjd” med kite, inte så kul att behöva gå tillbaka längs med stranden efter varje åk.

    Du borde nog gå en kurs då. Plockar oftast mer höjd än vindsurfarna när jag kitesurfar. Eller när jag vindsurfar själv…

  • superextrem

    Medlem
    12 april, 2012 vid 13:08

    Nä för allt i världen börja inte kita, det blir så trångt och trist, dyrt & geeky är det med …
    /X

  • farbror_j

    Medlem
    12 april, 2012 vid 20:03

    Klart som tusan att W-surf kommer att finnas kvar.

    Kemin avgör det. Kemin i hjärnan.

    Hur många av er gör hela tiden det ni kan och det som är lätt på brädan (oavsett variant och segelform)? Trodde väl att ni var ganska få. Människan vill utmana sig och lära nytt. Vi gör det lite i trappsteg. Testar och utmanar, kommer till en tröskel och banar in och njuter av den nya kompetensen för att sedan utmana igen.

    Ju svårare och komplexa uppgifter vi löser – desto större blir dopaminkicken. Att kite nu blir stort beror mycket på att det fortfarande är ganska nytt och kul att testa för var och varannan. När kitare har kört ett tag och upplever att de vill utmana sig igen, men har svårt att göra det på kiten, så går de f.d windsurfarna tillbaks. Promise! Jämför gärna med utvecklingen inom alpina sporter där monoski (jupp – gissa hur gammal JAG är…), snowboard och annat smått och gått sagts hota alpin skidåkning. Det har det också gjort – ett tag. Idag är alpin åkning stor igen. Det finns egentligen ingen anledning att cykla i skogen, downhill eller park när det finns fina asfaltsvägar – eller?

    Jag satsar mitt vänstra skosnöre (på neoprenskorna) att windsurfing kommer att leva kvar länge JUST FÖR ATT det är en mer komplex och svårbemästrad sport. Segel och brädor gör också att det blir allt lättare att vara ovan och bli så pass duktig att hjärnan kan ge seglaren en skööön dusch hormoner och berätta att “du är skööön, dude”. Allt utifrån den egna kompetensen. Det gäller bara att ta sig över den ack så jobbiga nybörjartröskeln.

    Å förresten – vi som bor på östkusten i det stora befolkningsklustret får, om vi kör kite, antingen trängas rejält på den stranden som funkar, eller vara mycket nogsam med alla träd längs kusterna. Själv svär jag ofta över den väldiga mängd grejjer som skall med till surfet eftersom att jag ofta behöver bära en sträcka – för att förlåta dem alla när njutningen sköljer genom hela kroppen!

    Nu är det snart dags igen för säsongen. Surfs up.

  • doc

    Medlem
    12 april, 2012 vid 21:06

    Jag har ju precis slutat kajta för tusan! Mer vindsurf åt folket!

  • gnaraloo-station

    Medlem
    13 april, 2012 vid 19:03

    Intressant diskussion det blev.

    Men andra frågan har vi inte så mycket funderingar på. Vad som kommer efter kajtsurfing?
    För det kommer ju alltid något nytt. Ofta kombinationer av olika sporter. Ta bara surfingbrädan som man satte hjul på och vips så hade vi skateboard.

    Så vad tror ni? Vad kommer efter kajtsurfing? Vad blir nästa heta vatten bräd-sport?

    Wingsail? (Fast den blev väl ingen hit filmen måste ju va från 84 eller nåt, men kul)

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CODHj3GrQes&feature=related”]Windsurf video WingSail – YouTube[/ame]

    Eller varför inte denna…

    http://www.kitewing.com/wavewarrior/

    Å denna verkar ju kul? Fast inte så mycket vind och surfing men lite kul…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=lM8kEHjQz9U&feature=related”]flyboard zapata official – YouTube[/ame]

  • carlito74

    Medlem
    13 april, 2012 vid 20:10

    Som vanligt många intressanta synpunkter och ambitiösa analytiska utlägg. För egen del tror jag inte det finns ett enkelt och entydigt svar så jag helgarderar med den gamla klyschan att allting kommer och går. En ganska relevant jämförelse tycker jag kan göras med vintersportgenren, där ju den eviga styrkemätningen mellan alpint, telemark och snowboard uppvisat samma mönster av relativa upp- och nedgångar, mycket drivet av innovationer. Snowboard lyckades aldrig ta död på skidåkningen, för att dra en parallell. (Just) nu är tendensen snarare den motsatta.

    Men ett uppenbart problem för vindsurfingens återväxt är ju den närmast totala osynligheten av “prova-på”-faciliteter etc på frekventerade platser som badstränder etc. Jag tror helt enkelt det är väldigt svårt för folk att få möjlighet att testa och fastna – jämför med hur mkt lättare det är att testa utförsåkning. Eller kite, för den delen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 april, 2012 vid 20:24

    Efter hårresande flyboard Zapata med mycket garv kändes det svårt att hitta något annat bättre alternativ till windsurfing men jag gör ändå ett försök:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI”]Hydrofoil Windsurfing – YouTube[/ame]

  • jenselias

    Medlem
    13 april, 2012 vid 20:40

    Vilken tur att det finns flera olika sätt att skapa tillfredsställelse, så att var och en av oss kan hitta det som passar.

    Jag fascineras av att läsa diskussionen. Troligen skulle flera av er tycka att mina argument är minst lika geekiga som vad jag tycker om en del här, skit samma. För egen del gör jag helt rätt som kör kite och numera nästan bara vågbräda och utan straps.

    När det gäller uppfostran av barnen höll jag på att de inte fick komma undan med att påstå att någon viss mat är äcklig förrän de faktiskt smakat. Efteråt är det däremot helt OK, eftersom vi snackar om något subjektivt. Sen ska man komma ihåg att somligt tar träning och förståelse innan tillfredställelsen infinner sig.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    13 april, 2012 vid 20:46

    Fast det är ju diskussionen som är det roliga 🙂

    Åter till frågan – vad kommer efter kitesurfing?

    Any ideas anyone?

  • jenselias

    Medlem
    13 april, 2012 vid 21:01
    Gnaraloo Station;686064 wrote:
    Åter till frågan – vad kommer efter kitesurfing?

    Any ideas anyone?

    Neej! Frågan var om alla kommer Katja och vindsurfingen dör sotdöden?

    Tror inte det, så länge ni lever åtminstone. 😉

    Nej det skulle vara skittråkigt, som när en utrotningshotat art dör ut oberoende av om den är snäll eller “dum”. Det är ju lite som Moderaterna som utan vettigt motstånd förlorar sin egen kurs och kör torrt i tanken.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    13 april, 2012 vid 21:10

    Men för bövelen det är ju jag som har startat tråden!!

    Andra frågan var ju just – Vad som kommer efter kajtsurfingen!

    “”Sen kan man ju fundera på vad som kommer efter kajtsurfing? För det
    kommer ju alltid nåt nytt förr eller senare.””

    Läs första inlägget i tråden igen tack.

    / Martin

  • farbror_j

    Medlem
    13 april, 2012 vid 21:18
    Herr Pelegrin;686062 wrote:
    flyboard Zapata[/url]

    Ouch. Den där fenan gav ett ruggigt ha-begär! Sicken skön grejj. Undrar vad windsurfaren som kom bakom hade för segelstorlek i jämförelse med Zapata-seglaren, han kom snabbt ikapp. Men det såg riktigt skönt ut. Å andra sidan är just känslan av ett litet smatter under brädan och fraset i aktern vid en bra planing en av de härliga upplevelserna med w-surf. Svårslaget.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.