Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • jenselias

    Medlem
    13 april, 2012 vid 22:16

    Haha, ok. Född Besserwisser här. 😉 Lovar att återkomma när jag uppfunnit och försäkrat mig om att det funkar som tänkt.

    Kite hade en låång utvecklinsprocess (ca 20 år) fram till sekelskiftet och vad som sedan visade sig bli mainstream. För det som har lite koll på historien var det ingen färdig idé som slog ned som en blixt och var körklar direkt. När väl de första tubkiterna tog sig till Hawaii med sina uppfinnare var det ju vindsurfare som var de första, nyfikna att testa och som tog det vidare. De måste vara de värsta svikarna i “era” ögon. 😉 Robby Naish, Pete Cabrinha, Raphael Salles m fl. 😉

    Det nya svarta, efter kite, lär inte heller vara något som någon nasarvisionär snyter ur sig på en kafferast och dimper ned som en total överraskning mitt ibland oss. Troligare att det är något som “vi som vet bättre” tycker e skittöntigt och inte ser potentialen i förrän vi blir omkörda i 180. 🙂

  • pedersen

    Medlem
    14 april, 2012 vid 13:25

    En sak som talar mot kite 😉
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86380″]Boardsshorts!? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • mtias

    Medlem
    15 april, 2012 vid 23:24
    Bicless;685778 wrote:
    Kan nämna att vi växer med i snitt 20% per år på windsurf och 30% på Kite senaste 3 åren. Men kite är mycket mindre så av den totala försäljningen så kommer ta evigheter innan kite är större hos oss.
    Bicless

    I STHLM så är stränderna mättade. Det går inte att bli fler kitare här. Förra året räknade jag till ca 45-50 kites på Dalarö(askfatet) och då pratar vi samtidigt på vattnet. Detta på en spot som är ca 350 m bred och 175 m lång. Det var helt sjukt. Okontrollerade krascher till höger och vänster. Lägg där efter till 4-5 st stackars vinfsurfare mitt i kabaliken så ser du vart det barkar hän. Vid prognos på Gålö är det än värre. Det är nog tyvär bara en tidsfråga innan det kommer hända något allvarligt i STHLM. Torö är nog det enda(förrutom fåtalet secret) stället där det fortfarande finns plats i STHLM att köra på. Det enda som räddat Torö ifrån invasionen är att det krävs erfarenhet för att köra där.

    Så jag hoppas att kiteförsäljningen i STHLM går ner ännu mer. Alt blir det självsanerande när folk inser att det inte går att köra här längre annat än på försäsongen om inte antalet utövare minskar.. Tyvär är det inte troligt när man håller kurser på ovan nämda spots. Men man kan ju alltid hoppas. Det ska bli intressant att följa utvecklingen i år : )

    On topic:
    Med ovan nämda i åtanke så tror jag att kite sakta kommer att ta över mer och mer eftersom den gamla stammen av vindsurfare blir äldre och äldre ist för yngre och yngre ; )

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 april, 2012 vid 06:54

    Mtias – Oj då, det var en utveckling som jag inte hade en aning om, eftersom jag mest kör i en skyddad pöl (Horsfjärden)! Det låter ju verkligen som det borde marknadsföras nya kiteställen runt stan. Vad är det som krävs för att man ska ta sig ut med kiten? Hur lång/bred fri strandremsa är nödvändig och vilka förutsättningar i övrigt är det som gäller?

  • mtias

    Medlem
    16 april, 2012 vid 09:43
    Herr Pelegrin;686197 wrote:
    Vad är det som krävs för att man ska ta sig ut med kiten? Hur lång/bred fri strandremsa är nödvändig och vilka förutsättningar i övrigt är det som gäller?

    Det handlar lika mycket om att ta sig ut som det handlar om vilken typ av stil/åkning man vill utveckla/kör.Vill man bara ta sig ut och åka lite fram och tillbaka så kan man köra där det finns utrymme för att rigga och launcha. En rigg- samt launchyta bör vara lika lång som linorna till draken samt ha ett par meters svängrum utifal att vinden är lite av och på. Draken kan drifta lite och man vill helst inte ha stora träd i närheten då. Är det långgrunt och trädlinjen går ända ner till vattnet kan man gå ut i vattnet och självlauncha alt ha en medhjälpare som står på stranden utifall vinkeln mot vinden tillåter det. Så säg att helst vill man nog ha 20-25 m långt och några meters svängrum nedanför kitaren i vind. Idealet är att ha en friyta (minst) lika långt nedanför kitaren i vind som linorna är långa.

    Vill man däremot (försöka) köra trick där risken är större för att både du och drake kraschar så vill man inte göra det på ställen där du kan bli drivande mot okändhet. Det är jobbigt läge om du både tappat brädan och kraschat draken. Att få upp en kraschad drake utan att ha brädan på fötterna kan vara både jobbigt och svårt. Om den sedan har inverterat och linorna har lagt sig runt en av tipparna så är det än mer problematiskt. Det senare är inte vanligt förekommande men det händer. Draken kommer alltid ligga nedanför dig i vind om den är kraschad. Om du då inte kan bottna när det är 20-25 m kvar till stranden så kan det bli en dyr historia utifall att draken driver mot något som kan förstöra den..

    Det är just därför som ställen som Dalarö och Gålö är populära(speciellt för nybörjare). Händer något oväntat så driver du in på det grunda relativt fort och kan börja om igen.

    Så känner du till några ställen som ligger i STHLM och är liknande Dalarö och Gålö – hojta till, helst i p.m ; )

  • surfskane

    Medlem
    16 april, 2012 vid 12:04

    Jag har gjort precis tvärtom, kanske är jag lite knäpp?? Jag har gått tillbaks till vindsurfing igen det känns helt rätt för mig. Vi ses snart martin.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    16 april, 2012 vid 12:35

    Fy fan är det så illa i Stockholm man tycker ju att hela stan är full av vatten (=

    Ta en tripp till västkusten här kan man vara själv en kväll på 1 km strand.

    Ni som kör i Stockholm finns det inga sköna filmer när man kör i innerstan.

  • trimmarn

    Medlem
    16 april, 2012 vid 13:22

    Jag kitear inte heller särskilt mycket längre. Har inte brytt mig om att uppdatera kiteprylarna sen 09. Nu har jag skaffat slalomkit ist. Det är endast pga platsbrist i sth. Men jag har full förståelse för dom som fastnar för kite man “planar” ju typ dag 1 och hoppar dag 10. Har haft med kiten på charterresan när det inte har varit ngn planerad surf resa. Ja det finns en del fördelar.
    peder

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2012 vid 13:32
    Thomas Stenqvist;686225 wrote:
    Fy fan är det så illa i Stockholm man tycker ju att hela stan är full av vatten (=

    Ja stan är full av vatten, men den är också full av ställen där skogen går ända ner till vattnet. Inga jätteproblem för en vindsurfare men kanske jobbigt för en kitare.

    Klart man borde kunna kita i innerstan. Riddarfjärden vid rak väst eller rak ost sägs funka för vindsurfare så går det att launcha nånstans så går det nog att kita.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • jenselias

    Medlem
    16 april, 2012 vid 13:46

    En legendarisk kitesurf är dokumenterad framför Stadshuset i Stockholm. Den gjordes för lääänge sedan och den som gör det idag lär, med rätta, bli lika idiotförklarad som polacken som nyligen försökte korsa Rödahavet utan följebåt.

    Självklart kan det göras med vettig säkerhet, vilket oxå kräver följebåt etc. Vi kajtare behöver bry oss om säkerheten för 3:e man mer uttryckligt än vad vindsurfare behöver.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 april, 2012 vid 19:26

    Tack mtias och övriga för beskrivningarna. Det kan uppenbarligen bli en hel del bök med kitar. Jag såg det bl a nere i Rimini när vinden dog och en kille drev ett par km innan han kom in på grunt vatten.

    Jag förstår att spotsen är begränsade. Stora Sand på Utö, Stora Sand på Ålö eller några av det större stränderna på in eller utsidan av Utö, Ålö och Nåttarö skulle kunna fungera för kitare som vill vara i fred och köra i lite sjögång. Men då får man ta egen båt eller skärgårdsbåten ut.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    17 april, 2012 vid 12:04

    Vi får hoppas att någon galen polack besöker stockholm snart eller

    Kanske det finns någon stockholmare som hinner före, med några vänner som har båt (=

  • joachim_larsson

    Medlem
    17 april, 2012 vid 20:08

    Vi har varit med och startar vindsurfingskolor de senaste 4 åren i.
    Motala, Gotland, Djursholm, Österskär, Motala, Lidköping, Lerum, Grebbestad, Öland, Helsingborg, Landskrona, flera i Stockholm, flera i Oslo området nu också i Danmark runt Köpenhamnsområdet och vi kan rapportera att det är väldigt många ungdomar som börjar vindsurfa och det är just själva grejer, vi måste börja om från början igen.

    Finns det inga skolor så finns det inga ställen som lär de nya ungdomarna….

  • surfslusken

    Medlem
    17 april, 2012 vid 21:30

    Men snälla pastorn, nu blandar du ihop dom där båtarna din församling kajkar runt på med vindsurfing igen.
    Ingen har väl syndat så hårt att hen ska straffas genom att börja med centrumbräde in stucket i
    15kg hinkplast?
    Ha lite barmhärtighet store pastor.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    18 april, 2012 vid 08:01

    Fast här vart det ju många windsurfare….

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=-lkXWMBch6s”]Défi Wind 2011 – Day 1 – YouTube[/ame]

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.