Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • dr-masse

    Medlem
    18 april, 2012 vid 08:17

    Joooo, men pastorn får onekligen ungdomar att börja vindsurfa…

    15 kg hinkplast med centrumbräde var ju rena drömmen när jag, och många andra här, lärde mig.

    Och både du och jag vet ju vad steget från centrumbräde blir för de som vill uppleva vindsurfing än mer.

  • animal

    Medlem
    18 april, 2012 vid 08:27

    Intressant läsning detta…Här kommer ännu en lång utläggning som ett resultat av dessa vindfattiga dagar. Jag är en av flera som kör både kite och vindsurf och som många redan har skrivit så skiljer sig känslan mellan aktiviteterna rätt mycket. Känslan av att vara perfekt riggad och höra smattret från vindsurfingbrädan är grym i all sin enkelhet. Att skutta iväg med kitebrädan eller köra vågbräda med kite är något annat, men lika kul.

    Den brantare inlärningskurvan (som nog gäller till en viss nivå…) med kite är ju attraktiv, men man ska nog försöka nyansera sig lite när man som vindsurfare säger att det bara tar några veckor att lära sig kita. Visst, en och en annan planar några meter down-wind efter en intensiv dag. Någon gör ett okontrollerat sprattlande hopp 10 gången.

    Om man har möjlighet att träna lite så tar det inte såååå lång tid att komma i stropparna och plana på en vindsurfingbräda (mer än 10 gånger dock). Guppa fram och tillbaka borde man kunna göra dag 1. Själv upplever jag att inlärningen med vindsurfing gick tillräckligt snabbt för att det skulle vara sjukt roligt, men det är nu uppförsbacken som sållar agnarna från vetet kommer. Riktig vågsegling och segelsnurr känns väldigt avlägset, även om tanken finns där….

    Trixen som de duktiga kitarna gör snyggt bygger på ganska många timmar på vattnet. Kite ger onekligen möjlighet till mer träning, åtminstone om man bor i rätt delar av Sverige. Ta höjd när det blåser 5 och öva avancerade trix när det blåser över 7 eller nåt. Ska man öva vindsurfing i vågor så ges det ju inte riktigt samma möjligheter….

    Att det är ganska många unga kitare som är duktiga och har kört ”kort tid” behöver ju inte bero på att allt är så mycket enklare. Det handlar säkert minst lika mycket om antalet timmar på vattnet och hur riskbenägen man är. Tittar man på vindsurfingen så kan man ju nämna killar som Marcilio Browne, Gollito Estredo och Philip Köster. De är väl runt 16-17 och spöar skiten ur de flesta som kört i över 20 år. Antagligen för att de är sjukt dedikerade och lägger en och en annan timme på plankan. Samma som med Ruben Lenten och Youri Zoon på kitesidan även om dessa är lite äldre. Sjukt många timmar på vattnet, grym talang och ohälsosam guts….

    På frågan om alla kommer att börja kita istället så tror jag inte det. Både vindsurf och kite har sina fördelar och nackdelar. Jag tycker att de som är angelägna om att locka nya till vindsurfingen borde jobba lite annorlunda med marknadsföringen. Lägg ner snacket om gubbsport (även om det till viss del är sant…) och gör det coolt igen! Fokusera mindre på prylhetsen och mer på soulen som en gång fanns och som fortfarande finns på sina ställen.

  • andersbq

    Medlem
    18 april, 2012 vid 08:55
    surfslusken;686378 wrote:
    Men snälla pastorn, nu blandar du ihop dom där båtarna din församling kajkar runt på med vindsurfing igen.
    Ingen har väl syndat så hårt att hen ska straffas genom att börja med centrumbräde in stucket i
    15kg hinkplast?
    Ha lite barmhärtighet store pastor.

    Pastorn missionerar inte längre bara centerbordssurf utan hela Excotet-sortimentet; så här såg det ut i Grebbestad i somras.

  • surfslusken

    Medlem
    18 april, 2012 vid 11:54

    Jasså, så där ser kollekthåven ut nu förtiden.
    Men ja ser ingen kortmaskin???

  • dr-masse

    Medlem
    18 april, 2012 vid 12:44

    Windsurfingen är tillbaka som ung, ny och het!

    Rocco Scirocco, officiell maskot (helt sant!) för kommande PWA-tävlingarna i Reggio Calabria, Italien, fixar det:

    mascotterocco.jpg

  • animal

    Medlem
    18 april, 2012 vid 12:53
    dr Masse;686424 wrote:
    Windsurfingen är tillbaka som ung, ny och het!

    Rocco Scirocco, officiell maskot (helt sant!) för kommande PWA-tävlingarna i Reggio Calabria, Italien, fixar det:

    mascotterocco.jpg

    Jag tar tillbaka allt jag sagt om att satsa på den andliga dimensionen!!! PR-snubbarna som jobbar åt PWA gör ett genialiskt drag och fångar det sanna souliga och coola med vindsurfing! Lite som Lisebergskaninen fast en fisk liksom

  • surfslusken

    Medlem
    18 april, 2012 vid 15:36

    Så där har aldrig jag sett Rocco Siffredi???

  • m3lk3r

    Medlem
    18 april, 2012 vid 16:33
    surfslusken;686432 wrote:
    Så där har aldrig jag sett Rocco Siffredi???

    ÅÅhhhahaha

  • animal

    Medlem
    18 april, 2012 vid 17:14
    surfslusken;686432 wrote:
    Så där har aldrig jag sett Rocco Siffredi???

    Det märks att du inte har sett alla hans filmer….

  • surfslusken

    Medlem
    18 april, 2012 vid 17:59
    Animal;686438 wrote:
    Det märks att du inte har sett alla hans filmer….

    Och ja e lika glad för de som att jag “missat” Peter Norths (eller Matt Ramsey som han tydligen kallade sej då, …har ja hört) tidiga alster. För han medverka visst i ett gäng gay rullar innan han blev STOR i branschen, vad har jag HÖRT alltså.

  • superextrem

    Medlem
    18 april, 2012 vid 19:57

    Hahaa, den där maskoten är som sagt genialiskt geeky, hur toppa det? Bättre än när Homer e maskot i springfield. E de en snäll haj muterad till svärdfisk eller tvärtom, veckans garv. Tack för det!
    /X

  • superextrem

    Medlem
    18 april, 2012 vid 20:01

    O me kiteshorts, snälla sluta….

  • farbror_j

    Medlem
    18 april, 2012 vid 20:14

    Det är inte alltid det behövs så mycket nya prylar åt barnen. Har en gammal Bic Rap på c.a 85 liter från ngn gng från -91 som min 9-årige son gillar att glida på. För en kille på 35 kilo räcker volymen gott och väl och är lättsvängd. Han testade nybörjarbrädan på 150 liter (Fanatic E-ray) men gick snabbt tillbaka till gamlingen pga trist design på den stora…

    Det tog honom ungefär 2 timmar att kunna segla rakt fram c.a 200 meter i svag vind. Jag simmar efter med simfötter och hjälper till att få upp riggen. Det är för honom tillräckligt för att han numer skall se sig själv som en stolt surfare som längtar efter sommarens vattenlek.

    Det enda som behövdes var en barnrigg. Så – allt behöver inte alltid vara nytt. Ta fram de gamla grejjerna, ställ de små människorna på dem och lek!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 april, 2012 vid 20:46

    Man kan även ställa de stora människorna på en bräda. Köpte våtdräkt och skor till frun i går och brädan kommer till helgen…

  • janne_b

    Medlem
    20 april, 2012 vid 17:59

    ___Nej!

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.