Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa större fena?

  • Köpa större fena?

    Publicerad av nikke på 31 juli, 2019 vid 15:55

    Måste köpa en större fena till min RRD Firemove 140l för att kunna plana lättare i kassa vindar. Är helt värdelös med fenor till surfingbrädor, brukar surfa med skiten som följer med! Vilken fentyp är att föredra? Race eller freeridefena och hur lång fena vågar man köpa? Originalfenan är 48 cm och kör med 6:9 som största segel. Väger 107 kg.

    mrquality svarade 4 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 18:38

    Bäst att höra med återförsäljaren eller kunnig personal i surfbutik. Det jag först reagerade på att du har så litet största segel. Du borde väl kunna gå upp till 8.5 kvm med 107 pannor och till det hitta en lämplig fena en bit över 50 cm. Starboard Atomiq 130 l (som liknar Firemove i outlinen) funkar bra med raka slalomfenor.

  • hakuna

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 11:11

    Jag tycker 48 låter stort redan det, iaf till 6.9.
    Håller med, köp större segel så räcker säkert fenan till, med lite bra teknik.

  • pete

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 11:46

    Googla ”windsurfing fin selector” så får du rekommendationer på lämpliga fenstorlekar.

  • nikke

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 11:55

    Jo jag vet att jag har nästan litet segel. Men bekymret jag har är att jag vägrar surfa med större segel än 6.9 men samtidigt behöver bra flytkraft när det är dåligt med vind. Därför jag tänkte satsa på större fena, borde hjälpa lite i alla fall.

    Bäst att höra med återförsäljaren eller kunnig personal i surfbutik. Det jag först reagerade på att du har så litet största segel. Du borde väl kunna gå upp till 8.5 kvm med 107 pannor och till det hitta en lämplig fena en bit över 50 cm. Starboard Atomiq 130 l (som liknar Firemove i outlinen) funkar bra med raka slalomfenor.

  • robin

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 17:53

    Du kommer inte bli hjälpt av en större fena. 48 cm låter mer än tillräckligt. Förstår att du inte vill ha större segel, men en ännu större fena är inte rätt väg att gå.

  • nikke

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 19:10

    Ok, tack för tipset. Men du tror inte det hjälper med en 48 cm lång racefena, har en freeridefena nu? En del försäljare som säger att det gör skillnad?

    Du kommer inte bli hjälpt av en större fena. 48 cm låter mer än tillräckligt. Förstår att du inte vill ha större segel, men en ännu större fena är inte rätt väg att gå.

  • robin

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 21:30

    Ok, tack för tipset. Men du tror inte det hjälper med en 48 cm lång racefena, har en freeridefena nu? En del försäljare som säger att det gör skillnad?

    Du kommer inte bli hjälpt av en större fena. 48 cm låter mer än tillräckligt. Förstår att du inte vill ha större segel, men en ännu större fena är inte rätt väg att gå.

    Det vet jag tyvärr inte. Kanske någon slalomgubbe här som kan svara på det?

  • the_novice

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 22:50

    En “race-fena” har tunnare profil och behöver mera fart för att ge rätt lyft. Så en race-fena i samma längd har mindre lyft än en free-ride fena. Race-fenor är inte alls förlåtande i låg fart, tvärtom är de helt gjorda för maxfart för erfarna seglare.

    Som övriga har sagt så är det främst ett större segel som behövs för bättre lättvindsegenskaper, ett 7.8-8.5 segel passar mycket bättre om du inte vill använda stora segel. Fena och segelstorlek går också hand-i-hand så till ett större segel så kan du prova med en lite större fena också.

  • rickard_nr1

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 23:11

    Jämför med mig själv och jag har 46cm på min lättvindsbräda och den fenan är medföljande till brädan (130l) den har jag ihop med mitt största segel som är 8,4 jag ser inget behov av att en större fena skulle hjälpa de dagarna vinden är oduglig ens för mitt största segel och så är nog fallet för dig med. Din fena räcker säkert gott och väl till men du behöver större segel. Den storleken på bräda har inga problem med segel upp till 10kvm och jag tror den trivs rätt bra med stora segel därav längden på orginalfenan.

  • nikke

    Medlem
    2 augusti, 2019 vid 22:11

    Ok, tack såmycket för alla klockrena svar, jag förstår vad ni menar. 🙂

    Jämför med mig själv och jag har 46cm på min lättvindsbräda och den fenan är medföljande till brädan (130l) den har jag ihop med mitt största segel som är 8,4 jag ser inget behov av att en större fena skulle hjälpa de dagarna vinden är oduglig ens för mitt största segel och så är nog fallet för dig med. Din fena räcker säkert gott och väl till men du behöver större segel. Den storleken på bräda har inga problem med segel upp till 10kvm och jag tror den trivs rätt bra med stora segel därav längden på orginalfenan.

  • voltaire

    Medlem
    3 augusti, 2019 vid 12:07

    Helt klart ett större segel. Jag är inte heller något fan av de största prylarna som gör det tungt och jobbigt om tekniken inte är riktigt fulländad. Mitt tips skulle vara att satsa på ett camberfritt segel runt 7.8 så du slipper gå upp till 490 mast.

  • mrquality

    Medlem
    4 augusti, 2019 vid 11:00

    Det kommer inte att hjälpa mycket ha en större fena . Längd 48 är perfekt för 140 lt, köpa en större segel så kommer upp i planing. Börja inte köpa race fenor, de är dyrare och du kommer inte ha något hjälp. Race passar för race/slalom brädor. Om du väger 107 kg med en 6.9 segel och 140lt. bräda behöver du minst 8/9 m/s för att kunna plana “tror jag”. Have fun!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa större fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.