Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kort GPS-fråga igen!

  • Kort GPS-fråga igen!

    Publicerad av herr-pelegrin på 29 juli, 2015 vid 22:38

    Vad ska man råda en kompis och återfallsvindsurfare att köpa för GPS sommaren 2015? Själv har jag GT 31:an men det har tydligen kommit nya produkter. Vilken funkar bra för GPS Results/GPS-speedsurfing nu och var köper man den?

    herr-pelegrin svarade 8 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 04:46

    Jag har en GT-31 som inte används speciellt ofta, kanske kan sälja den. Däremot undrar jag hur de här gps-apparna i telefonen står sig. Löprundorna mäts ju tämligen exakt och då borde de väl även duga för vindsurfing, eller?

  • plettil

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 05:03

    Jag ha koppade GP-102 för 70€ i Tjeckien på webben. 1,5 vecka för att kommer hemma. Det funkar mycket bra.

  • Aquario

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 10:40

    Jag har använt appen SportyPal i flera år för att logga jogging och windsurfing, verkar fungera alldeles utmärkt, precisionen vet jag inte så mycket om, men det beror väl på hårdvaran i luren?

  • jester

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 11:07

    Skall du använda den mot GPSSpeedsurfing så är det fortfarande GT 31 som gäller. Kan dock vara svår att hitta ny då tillverkningen är nedlagd. Samma tillverkare har kommit med en ny enhet som heter GW-52, men inom kort verkar det som om ThingSee One kommer börja levereras, som är ett samarbete mellan den finska tillverkaren av hårdvaran, och mjukvara framtagen av GP3S-gänget. Om slut-testerna går som dom skall så gissar jag att det är denna som kommer gälla under tävlingar framöver.

    Hjärnan bakom GPSResults (det program som är ledande i att analysera GPS-data) har skapat en app som heter GPSLogIt, som GP3S-gänget rekommenderar om man vill använda en modern Android-lur. Är i beta-stadium än så länge, och finns här: http://gps-speed.com/gpslogit.html

    Mer info om GPS-enheter finns i denna tråd: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=6&val=81083

  • jester

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 11:10

    Ett tips om ni vill använda en GPS för att logga, göm den inte under våtdräkt osv, då signalen får svårt att leta sig fram till telefonen/GPSen. Använd en Aquapak på överarmen istället!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 11:44

    Toppen Jester! Tack för att Du la ut texten! Lite synd på GT 31:an som jag tycker fungerat bra med GPS Results. Appar i all ära men jag skulle nog inte ta med en fin lur i Aquapacen, även om den hittills hållit bra.

  • jester

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:32

    @Herr Pelegrin 734742 wrote:

    Toppen Jester! Tack för att Du la ut texten! Lite synd på GT 31:an som jag tycker fungerat bra med GPS Results. Appar i all ära men jag skulle nog inte ta med en fin lur i Aquapacen, även om den hittills hållit bra.

    Det skulle inte jag heller göra. Är man oförsiktig kan ju Aquapacen börja läcka, och telefonen får ju lätt lite slag på sig. Och alla vet ju att det är ganska lätt att tex spräcka en skärm.

    Men jag ser fram emot en ThingSee One! Verkar vara en väldigt trevlig makapär! Dock inte helt gratis… 🙂

  • Aquario

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:41

    @Jester 734740 wrote:

    Ett tips om ni vill använda en GPS för att logga, göm den inte under våtdräkt osv, då signalen får svårt att leta sig fram till telefonen/GPSen. Använd en Aquapak på överarmen istället!

    Har använt en OverBoard påse med telefon under våtdräkten i flera år, men testade en Aquapak på armen för att slippa ha telefonen så nära kroppen. Den gick sönder första provturen och förstörde min telefon. Vet inte om den skadats av fenan eller bara sprack på grund av kyla?

  • jester

    Medlem
    31 juli, 2015 vid 04:52

    @aquario 734749 wrote:

    Har använt en OverBoard påse med telefon under våtdräkten i flera år, men testade en Aquapak på armen för att slippa ha telefonen så nära kroppen. Den gick sönder första provturen och förstörde min telefon. Vet inte om den skadats av fenan eller bara sprack på grund av kyla?

    Det vanligaste felet folk gör med aquapac är att inte tömma den på luft innan den försluts, så den blir lite som en luftballong. Då kan den spricka om man tex kraschar. Annars har den funkat ganska bra. Men skulle som sagt aldrig lägga en telefon i en aquapac alls. Skärmen är för känslig…

  • micke_g

    Medlem
    1 augusti, 2015 vid 20:06

    Halloj!
    Vill bara tipsa om att jag testat några telefoners hållbarhet vindsurfandes. Det är ju både en säkerhetsdetalj och hyfsad GPS. Min personliga erfarenhet är:
    Sony Xperia – (testat Acro S och Z1) Om man sköter luckorna så funkar det men man måste vara VÄLDIGT noggrann med luckorna.
    Samsung XCover 2. – Mer robust i vattnet än Xperia. En lucka som man måste tänka på.
    Samsung XCover 3 – Rätt ny modell som kom strax före sommaren. Den har inga luckor! Har funkat strålande för mig hela sommaren har kört minst 10 pass.

    Detta är användande utan aquapack eller liknande. Jag ploppar ner nallen i fickan på flytvästen (som definitivt inte är vattentät). Smidigt.

    Samsung kommer även med sin lyxmodell i en “active”-variant som ska samma IP klass och “Military grade” som XCover 3. Personligen tycker jag XCover 3 har allt man behöver till ett bra pris.

    Telefonerna kan ju förstås ha lite problem när man fyller utrymmen för högtalare och mikrofon med vatten men det brukar komma igång rätt snabbt.

    Just my 10 cents

    Hils

    /Micke

  • jester

    Medlem
    3 augusti, 2015 vid 13:39

    Jag har en Sony Xperia Z2, och trots att Sony hävdar att den är vattentät så skulle jag aldrig sänka den i vatten, och absolut inte i saltvatten! Sony säger ju dessutom att det bara hanterar sötvatten…
    Har hängt lite på Swedroids forum och det var många som fick in vatten lite här och var, bara genom att sänka den i handfatet.
    Om jag skulle få för mig att surfa med min telefon så skulle jag lägga den i en zip-lock-plastpåse först, och därefter i en aquapac och vända skärmen in mot överarmen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 augusti, 2015 vid 15:02

    Jester – Jag tror att det är precis dettta det handlar om! En dyr “vattentät” mobil kanske inte precis är det man väljer för att mäta speed när man vindsurfar! Bättre vänta på att GT 31:an ynglar av sig!

  • rillestark

    Medlem
    3 augusti, 2015 vid 20:49

    @Micke_G 734791 wrote:

    Halloj!
    Detta är användande utan aquapack eller liknande. Jag ploppar ner nallen i fickan på flytvästen (som definitivt inte är vattentät). Smidigt.
    /Micke

    Jo. jag trodde också att det funkade och körde så ett tag. Sedan kom dagen när jag klantade till ingången till en jipp där jag kom in med fullt tryck och åkte över styret, så att säga, i över 20 knop. Vattentrycket fyllde telefonen med vatten direkt trots stängda luckor. 🙁

    Jag använder nu en TomTom Multisport sedan över ett år tillbaka. Den har klarat jobbet väldigt bra, så långt. 🙂

    Frid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kort GPS-fråga igen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.