Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kraftigt freeride segel?

  • kraftigt freeride segel?

    Publicerad av oskie på 20 augusti, 2002 vid 20:37

    Hej

    Någon som kan rekommendera ett kraftigt/förstärkt freeride-segel? Eller är det bara wave-segel man gör förstärkta idag? Kollade på ett NP Supernova ’01 i en butik idag, tyckte det verkade klent med väldigt tunn monofilm… Är rädd för att det inte skulle hålla länge med tanke på hur jag hanterar riggen på vattnet smile.gif

    Oskar

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oskie

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 20:59

    För att åter igen svara på min egen fråga: smile.gif
    Såg att vissa tillverkare (http://www.ezzy.com/) använder ett material som heter Spectra X-Film, som ska vara lättare än monofilm men 1000 ggr starkare… Låter otroligt, men sen kostar seglen lite mer också (>$500).

  • bwss-bg

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 07:19

    Oskar,
    Du får nog finna dig i att free-ride segel inte har några kraftiga förstärkningar eftersom det spar en del vikt.
    Om jag inte minns fel så var du i början av din “surf-karriär”? Om du tror att din behandling av riggen på vattnet riskerar att rippa monofilmen så skulle jag nog ge dig tipset att inte köpa helt splitternya prylar i högsta prisklassen (typ NP & EZZY). Köp något välbevarat begagnat från -99, -00 eller 2001 så är det inte hela världen om det pajar, alternativt satsa på de något billigare seglen (typ GUN) om du absolut måste ha nytt.
    Det där snacket som EZZY kör med 1000ggr. starkare duk, bla. bla…ska du inte lägga någon större vikt vid. Pajar seglet på vattnet så har du förmodligen satt hängselekroken eller något annat hårt och spetsigt i det, då spelar det egentligen ingen roll vilken monofilm du har, det är kört ändå.

    Lycka till,
    /Benny

  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 07:38

    Ezzy innehåller faktiskt ingen monofilm överhuvudtaget. Utan vinyl och x-ply. Detta gör att sätter du kroken i seglet händer inte så mkt. Vinyl töjer sig nämligen bara. Grejen med monofilm är att får du ett hål så fortplantar det sig snabbt genom hela rutan, det gör det inte i vinyl eller x-ply. Vilket gör att Ezzy håller väldigt mkt bättre.

    Men jag håller med dig, är man fortfarande i stadiet att man är ganska oöm mot sina prylar, satsa på begagnat.

  • oskie

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 08:23

    Jo, det stämmer att jag är i nybörjarstadiet. smile.gif Håller på att lära mig att använda hängsele rätt, vattenstarta m.m. Anledningen till att jag tittat på ett NP Supernova ’01 (3200 kr) är att jag inte hittat så mycket begagnat från 99 och framåt, och prisskillnaden är relativt liten (har förstått att man får ge runt 1500 för ett nytt beg. segel).

    Var får man tag på Gun-segel i Sverige?

  • martin

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 08:27

    SurfUnique http://www.uniquestore.nu/surfunique.htm säljer GUN i Sverige. Priserna är samma eller lite lägre än de i Guns egen webshop.

  • adde

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 08:34

    Att köpa nya saker är DYRT, ffa är det dyrt att köpa 01 och 00 segel nya. säg att du får punga ut med 3500 :- för ett 01. beggat kanske det kostar 2000 :-. Efter ett par seglingar så är ditt ‘nya’ segel inte värt mer de 2000 :- som det begagnade kostade. Årsmodel är ofta viktigare än skick på beg. marknaden, tyvärr.

    Gun kan du köpa direkt på http://www.gunsails.de eller via http://www.uniquestore.nu

    /adde

  • oskie

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 08:58

    Angående postorderköp:

    Vet inte vad ni tycker, men att köpa ett okänt segel på postorder *första* gången man köper segel låter inte som en särskilt bra idé. Speciellt inte om man inte sett seglet i verkligheten innan. (Jag går hellre till surfshoppen 3km från där jag bor och får personliga råd, och köper grejorna till samma pris som t.ex. Surfers Paradise. Eller köper begagnat nånstans lokalt.)

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 13:40

    Något att tänka på är dock att just hur mycket använt ett segel är, hur mycket det legat i solen etc, är det som mest påverkar dukens skick. All duk blir väldigt mycket sprödare och klenare när den bli påverkad av UV. Kombinationen gammal du och nybörjare som lätt sätter olika typer av kroppsdelar och andra objekt genom seglet är inte alltid ideal. Därför kan det vara smartare att leta efter ett nå’t år äldre segel i bättre skick än ett nyare som är slitet.

    Som adde säger borde priserna på begagnatmarknaden vara mer relaterade till skicket. Här i Sverigen kan man säga att det är bästa att segla skiten ut prylarna totalt på ett år. Då känns det mindre känslomässigt svårt att släppa iväg dem lite billigare och man får dem sålda mycket fortare en 500 spänn dyrare prylar i nyskick.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 15:26

    Tjena!!
    jag har ett beg Simmer Freezone 6,7 kvm från -00, inhandlat -01 så det är i bra skick. Pris 1700:- Finns i stockholm om du är intresserad.
    mvh urban

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kraftigt freeride segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.