• Publicerad av fjant på 6 september, 2001 vid 15:38

    Jag undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter av HotSails. Ska köpa ett lite större segel ca.6.5 och har spanat lite på Stealth (fick sketabra omdömmen i amerikanska Windsurfing). Men jag undrar hur det är med kvliten? Blev “på-lurad” ett Simmer segel för ett par år sen, så nu har jag förstått vidden av ett segel med bra kvalitet och en genomtänkt design. Nån som vet hur det är med kvaliteten på Hot’s segel, och vilka återförsäljare finns det här i sverige?
    Tack!

    ola-h svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2001 vid 17:52

    Hej,

    Du kan alltid titta in på http://www.hotsailsmaui.se Jesper Blomberg säljer hotsails i sverige. Själv kör jag Stealth 7.5 och är mycket nöjd på det. Lätt riggat, lätt hanterat trots sina 7.5 Mindre segel är säkert ännu bättre. Kvaliten är väldigt bra, stabilt. Det finns andra intressanta detaljer som toplattan mmm titta in på sidan. Det finns några hotrepresentanter runt om i landet. Någon där kan ha ett Stealth nära Dig. Är du på Gotland får du gärna pröva mitt.
    Hälsningar, Peter

  • Johan!!

    Gäst
    6 september, 2001 vid 18:30

    Vill du ha ett segel med kvalité ska du köpa ett Ezzy segel, de är helt sjukt bra kvalité i de seglerna. Har 2 st segel som är 5 år gammla och inte en söm har gått upp, ser nästan nya ut. Läs mer på Ezzys hemsida http://www.ezzy.com.

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2001 vid 06:30

    Här är faktiskt jag lite benägen att hålla med. Har kört NP, Gaastra, North, Hy Line (aaah), ART, Arrows, Simmer och Hot (samt provat och upplevt ett antal polares grejor) genom åren men det segel som haft en närmast knäckande bra kvalitet är mitt gamla Ezzy. Tokigt bra kvalitet på mitt, i alla fall. De enda segel jag sett (av de lite större märkena) som varit i närheten när det kommer till synbar kvalitet är gamla North segel (typ Zeta) och vissa Naish segel (typ Hokua).

    Om jag skulle köpa segel där hög kvalitet skulle vara av högsta vikt så skulle Ezzy ligga väldigt bra till hos mig. Annars tycker jag nog att de allra flesta segel idag håller bra kvalitet, Simmer inkluderat. Deras problem verkar snarare vara ojämn kvalitet än att den är generellt dålig. Sedan har de varit slarviga emellanåt och släppt billiga segel som inte verkar hålla måttet…Har kört ett par Simmer segel, framför allt Onshore, som höll väldigt bra.

    Hot tycker jag spontat ser klart lovande ut, men har för lite kunskap om deras nuvarande modeller (har bara sett ett i år, men det gillade jag) för att kunna uttala mig om deras kvalitet.

    Hoppas du hittar rätt – Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2001 vid 06:58

    Jag har ett hot superrace 5.8 från -95. Stabilare segel har har jag aldrig kört, tål vilka vindbyar som helst. Lätthanterligt trots fullcambrat.
    Kvaliten var det väl si och så med dock. JAg har modofierat samtliga cambrar så att de inte skall sprätta hål i mastfickan. Förutom denna hlt nödväniga åtgärd hat det hållit bra.

    /christerljung

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2001 vid 07:14

    Jag är inte helt opartisk här eftersom jag är så kallad Hot-representant. Detta betyder iochförsig inte att jag tjänar ett enda öre på om det säljs fler segel…

    Hur som helst, alla segel säljs genom importören Jesper som driver HotSailsMaui.Se. Att jag är Hot-rep betyder bara att jag fått ett bra pris på segel i utbyte mot att visa upp dem för intresserade (jag brukar i och för sig på pin kiv visa upp dem även för ointreserade ibland). Att jag valde att hoppa på detta var mest för skojs skull. Jag hade en lite känsla av att Hot som ett litet loft inte skulle kunna producera like bra designer som de stora. Jag hade fel. De segel jag kört har varit mycket bättre än jag trott och är ett stort lyft från vad jag körde innan. Både vindregistret och känslan har varit i världsklass. Jag har endast kört vågseglen men testresultaten för Stelth ser ju också bra ut.

    När det gäller kvaliteten kan jag säga att Hot sys i sammafabrik som bl.a Gaastra och att detaljsömnad, materialval och sådant alltid varit en av de riktigt starka sidorna hos Hot. På vågsegelsidan finns hos Hot allt från marknadens i särklass lättaste vågsegel (som ändå tål hårda tag) till super-hardcoreseglet Roc Slide som får till och med de gamla Ezzy att se klena ut.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2001 vid 07:57

    Jag tycker att hotsails gör lite tunna segel för att spara på vikten. Jag tycker att naish sails gör bra och stabila segel.
    /b

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2001 vid 08:31

    simmer har verkligen snäppt upp sig sista åren. tidigare modeller och diverse budgetlinjer har ju inte varit bra. jag har onshore & freezone -00. de är de bästa segel jag haft. utan tvekan!
    /poppo

  • ola-h

    Medlem
    7 september, 2001 vid 10:32

    Det är svårt det där med vikten. Ett lättare segel är mycket skönare och mer lätthanterat, men någonstans måste man ju ta bort material. Genom att placera förstärkningar smart (och använda dyra material) kan man ändå göra ett segel som klarar extremblastningar bra. Man kan dock inte bygga superlätt och samtidigt behålla den goa känslan av pansartjocklek. Jag tror att de superlätta seglen till en början är starka och bra men blir sjaskiga snabbare. Tunnare duk, mer monofil, etc slits helt enkelt fortare.

    Det som är intrerssant är att även de “tjocka” seglen blivit lättare på senare år genom att använda smartare förstärkningar och ideer från lättviktskonstruktioner. Att bara boffa på med 12 lager duk i skothornet ger ett gediget intryck men är nog inte det smartaste när man jagar både stabilitet och vikt.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.