Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Laga/förstärka infästning av fronlinor

  • Laga/förstärka infästning av fronlinor

    Publicerad av viktor77 på 27 september, 2010 vid 12:57

    Råkade ut för ett brott på en lina som går till infästningen för en av frontlinorna. En ögla som fäster i en annan ögla på själva kiten hade gått sönder. Det är kraftiga förstärkningar runt om själv infästningen, men just infästning är väldigt klent utformad.

    Ska ta och byta ut linan (en kort lina på runt en 1 m), men sen hade jag tänkt förstärka på något sätt så att det inte händer igen. Nån som provat att sätta på krympslang för att skydda sådana här infästningar?

    erikponti svarade 13 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • acemattias

    Medlem
    27 september, 2010 vid 21:37

    Anvander du dynema/nylon lina sa undvik krympslang da dessa linor ar varmekansliga och kan fa nedsatt hallfasthet.

  • viktor77

    Gäst
    28 september, 2010 vid 06:31

    Hur menar du då? Som gammal klättrare vet jag att nylon mot nylon (eller Dyneema) blir väldigt varmt. Folk har bränt av 11 mm rep på nolltid då de firat ner sig på ett felaktigt sätt. Men här hade jag tänkt dra över en krympslang över hela infästningen (ögla i ögla) för att skydda mot yttre nötning.

    Nån som förresten vet var man kan köpa lagningskit som finns på fixmykite.com och liknande?

  • jenselias

    Medlem
    28 september, 2010 vid 08:15

    Den värme som krävs för att krympa ihop din krympslang ligger otrevligt nära den temperatur som permanent försvagar Dyneema. Eftersom slangen täcker linan efter utförd krympning så går det inte att titta på vad som har hänt med fibrerna i linan heller. Krympslang och Dyneema är av det skälet ett stort NO-NO.

    Ska du skydda mot yttre nötning är det bättre att använda lina som har polyesterhölje redan från början eller dra på ett hölje på änden så som flyglinorna har. Möjligen skulle du kunna leta upp en tunn plastslang som du kan skjuta på med lagom greppassning, så som flera kitetillverkare har på CL-linan. Viktigt då att slangen är mjuk och böjlig så att inte den ligger och skaver sönder linan vid kanten.

  • erikponti

    Medlem
    29 september, 2010 vid 18:27

    Jag har efter att läst här på forumet testat att lägga lina i varmt vatten för att få upp knut på linan, vilket fungerade bra. Men vid vilken temperatur förstör man linan permanent? Och går det att se på en lina om den varit över temperaturen som förstör hållfastheten?

  • viktor77

    Gäst
    29 september, 2010 vid 19:47

    Följde ditt tips, Jenelias, om mjuk gummislang. Hittade en riktigt mjuk och böjlig i mina gömmor, som passade perfekt. En annan fördel med gummit är ju att man kan dra bort det och skölja rent från sand, för sand lär hitta sin väg in efter ett tag.

    Ja, man får se upp för värme, speciellt när det gäller dyneema. Dock är mina linfästen inte av dyneema. Vad jag vet är det inte bra att utsätta dyneema för över 80 grader.

  • jenselias

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:07
    ErikPonti;633528 wrote:
    Jag har efter att läst här på forumet testat att lägga lina i varmt vatten för att få upp knut på linan, vilket fungerade bra. Men vid vilken temperatur förstör man linan permanent? Och går det att se på en lina om den varit över temperaturen som förstör hållfastheten?

    Under belastning faller brottstyrkan nästan tvärt från 70 grader. Det är alltså begränsningen för friktionsvärme och det som exempelvis gör att linorna lätt går av om två kites trasslar in sig i varandra. Men denna maxtemperatur under belastning ska vad jag fattar inte ge permanent effekt.

    Däremot är Dyneemas mjukpunkt 120 grader och då snackar vi permanent effekt. Det är den temperaturen som konkurrerar med krympet i krympslangen. Hur lätt är det att hålla sig under den oberoende av om du krymper med låga, lödpenna eller hårtork? Om man kollar på fibrerna med lupp och skrapar lite försiktigt med en liten mejsel eller liknande, ser man många tunna fibrer som gärna luddar sig lite. Då linan värmts upp förbi mjukpunkten blir den glansig och hårdnar. Den luddar sig inte längre.

    Slutligen är smältpunkten 150 grader, vilket är mer än 50 grader tidigare än de flesta andra termoplasterna som har med linor att göra: polyester, nylon och polyamid.

  • erikponti

    Medlem
    30 september, 2010 vid 18:50
    jenselias;633613 wrote:
    Under belastning faller brottstyrkan nästan tvärt från 70 grader. Det är alltså begränsningen för friktionsvärme och det som exempelvis gör att linorna lätt går av om två kites trasslar in sig i varandra. Men denna maxtemperatur under belastning ska vad jag fattar inte ge permanent effekt.

    Däremot är Dyneemas mjukpunkt 120 grader och då snackar vi permanent effekt. Det är den temperaturen som konkurrerar med krympet i krympslangen. Hur lätt är det att hålla sig under den oberoende av om du krymper med låga, lödpenna eller hårtork? Om man kollar på fibrerna med lupp och skrapar lite försiktigt med en liten mejsel eller liknande, ser man många tunna fibrer som gärna luddar sig lite. Då linan värmts upp förbi mjukpunkten blir den glansig och hårdnar. Den luddar sig inte längre.

    Slutligen är smältpunkten 150 grader, vilket är mer än 50 grader tidigare än de flesta andra termoplasterna som har med linor att göra: polyester, nylon och polyamid.

    Grymt svar, tackar för det 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Laga/förstärka infästning av fronlinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.