• anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2001 vid 13:52

    Åtminstone så att alla vertikala rynkor försvinner

  • k-p

    Medlem
    9 juli, 2001 vid 14:14

    Om seglet blir svårt att rotera runt masten så kan detta bero på för hårt spända lattor. Vissa segel är svårare att rotera än andra så det behöver inte vara för hårt spännda lattor…

    /KP

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2001 vid 17:23

    det förutsätter väl att seglet är ordentilgt riggat?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2001 vid 19:33

    har du ett segel som är modernt, typ 98 och framåt så skall du dra lattorna – STENHÅRT. är det också över 8kvm så kan du dra lattorna DUBBELT STENHÅRT
    det ger seglet en mkt bättre profil och stadga, var inte orolig för att lattorna trycks ut mer på läsidan än själva segelduken, det påverkar inte airflowet, däremot så sprids minsta tryck och ryck i seglet på ett helt annat sätt vilket ger ett mer responsive segel. typ som att ha högre carbonhallt i masten. draaaaaaaa lattorna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2001 vid 20:05

    det brukar ju annars stå i segelmanualer & dylikt att man INTE ska dra lattorna för hårt, för då förstör man seglet.. hur är det egentligen?

  • dude

    Medlem
    10 juli, 2001 vid 00:13

    man ska inte dra lattorna för hårt. vad är det för dåre skulle jag vilja säga som rekommenderar dra lattorna stenhårt???
    -nicke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juli, 2001 vid 06:13

    Hej,

    JAg tycker också att det låter konstigt att man ska dra lattorna stenhårt. Dock så läste jag för ett tag sedan på Gaastra-forumet att P. McGain drog åt lattorna så hårt det bara gick. (I och för sig så har får väl han nya segel när han vill, så om han pajjar ett eller annat segel så är väl det inte hela världen.

    //Mac, TS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juli, 2001 vid 07:38

    när du riggat upp seglet och spänt akterliket kan du få bort rynkor genom att ömsom spänna och ömsom släppa ut på vissa lattor.
    Lattornas funktion är att att pressa buken i seglet frammåt, så att man inte behöver få buken mitt i seglet som på mycket gamla riggar. buken mot masten är en självklar fördel då det ökar fart och kontroll. spänner du lattorna STENHÅRT eller DUBBELT STENHÅRT så kan du få en enda stor buk och då missar du poängen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.