Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsfoil på bökiga stränder?

  • Lättvindsfoil på bökiga stränder?

    Publicerad av martin på 19 januari, 2009 vid 14:51

    Jag har ett tag funderat på att skaffa en 15-17 kvm foil för riktig lättvindskiting. Jag vill ha något som räddar dom där dagarna när det egentligen inte går att kita, men det är ändå 4-5 m/s och lite vind i luften när man väl kommer ner till havet. De senaste tre säsongerna har jag haft en North Rhino 04 16kvm och en nästan rockerfri hemmabyggd plywoodbräda som lösning på de dagarna. Jag planar tidigare än dom flesta med dom prylarna, men jag är sugen på att ta ytterligare ett steg för att klara ännu lättare vindar.

    Den kite som jag framförallt har funderat på är Flysurfer Speed2 15 eller 17 i normalt utförande eller kanske Silverarrow-utgåvan om jag hittar någon begagnad till en rimlig penning. Prestandamässigt är jag övertygad om att Speed2:an räcker till och att den ger ett avsevärt bättre grundtryck än min nuvarande Rhino. 15 räcker nog gott och väl tror jag, men dyker det upp en större till bra pengar så kanske jag testar den ändå.

    Nu har jag några funderingar dock på om foil verkligen fungerar praktiskt för min del. Jag kör mestadels helt på egen hand här på hemmaplan i Västervik. Det finns helt enkelt inga kitare i närheten och jag har bara vid någon enstaka gång sett någon annan på vattnet, dock inte samtidigt som mig själv. De senaste fem åren har jag i princip aldrig fått hjälp av någon vare sig med start eller landning när jag kör här. Jag har också många dagar på Öland, och där kan det ibland vara en del folk, men det blir säkert åtminstone hälften av dagarna när man är helt själv även där iom att jag ofta kör på norra Öland där det är glest på folk. Kiten måste alltså fungera minst lika bra som mina nuvarande när det gäller självstart och landning.

    Det snackas alltid om att foils är enkla att starta och landa på egen hand. Oftast är det då dock relaterat till att man riggar och kör på en sandstrand med gott om utrymme. De gånger jag har sett foils startas på tex den tighta stranden på Haga Park/Sandbergen så är det alltid till synes rätt spektakulära manövrar. Det åks kana på stranden, det sätts drakar i snårbuskar och det är allmänt mycket tjoande och stojande om att alla måste flytta på sig innan personen i fråga kommer ut på vattnet. Ett fåtal vana foilkitare verkar kunna hantera en foil på den typen av strand så pass bra att dom inte riskerar sin eller andras säkerhet vid launch. För min del är Sandbergens strand betydligt bättre än mina hemmastränder. Här finns det ingen strand som är i närheten av att vara lika bra som Sandbergen och om den stranden orsakar problem så kan jag inte se hur en foil skulle gå att använda här. Vad tror ni om följande scenarion? Går det att kitea med en foil i den här typen av förhållanden:

    Typisk dag: Launch sker hemma på gräsmattan utanför huset. Vinden är extremt byig vid launchen och man har förvisso en rätt stor gräsmatta att starta ifrån, men vinden letar sig endast då och då ner till marken. Jag brukar i lätt till medelvind lägga kiten rakt ner i powerzone med LE upp och sen stå vid bommen och vänta på en by som lyfter kiten. Med C-kite låter jag den stiga med nästan helt dragen femtelina och med SLE med utsläppt depower och även om man får ta ett par steg mot kiten så är det ingen fara att göra så iom gott om plats. Väl i luften kommer kiten över träden och får betydligt bättre vind. Det här momentet är nog lösbart även med foil, även om förfyllningen förmodligen inte är helt enkel iom bristen på vind vid marken. Sen hoppar jag ner för en stenpir som man inte kan komma upp för igen och kör så länge som jag vill eller som vinden medger. Därefter måste jag ta en downwinder på ca 300m och släppa ner kiten i vattnet i lä inne i en vik. Jag kopplar in bommen/safetyn i nån båt, boj eller nåt annat fast och simmar bort till kiten och kopplar loss den. Sen simmar jag in med kiten till stranden och lirkar den igenom buskage och träd och simmar sen ut igen och hämtar bommen. Även om en LEI är lite stor och bökig så är det ändå relativt enkelt att simma med och att hantera genom trånga utrymmen. En foil känns som att den borde bli någon form av trasa, alternativt svårtömd luftmadrass i det här läget och den borde vara betydligt svårare att ha att göra med med sina bridles och grejor? Hur reagerar en foil på nerpackning/ihopknögling i vattnet? Kommer det in vatten? Blir bridlesen helt trassliga om man gör det?

    Typisk dag 2:
    Riggning sker på en moränliknande strand med vissa avsnitt av gräs. SLE:s brukar jag starta genom att rigga längs strandkanten och sen fästa bommen ca tio meter upp på land inne bland träden. Linorna leder jag ut genom någon öppning i vegetationen och sen ställer jag kiten på högkant ute på vattnet i kanten på vindfönstret. Det blir problem om kiten rullar eller liknande, men det är lösbart genom att springa ut till vattnet och sen göra en sedvanlig relaunch. C-kites är riktigt luriga att starta här. Det enda som funkar är att simma ut en bit och sen göra en driftlaunch genom att vinda upp linorna på en hink. Vinden är extremt byig och draken ramlar ofta ner i vacuumhål. Pga strandlinjen och plötsliga vindhål på fel ställe måste man kunna packa ner kiten på vattnet. Jag brukar om jag hamnar för nära land när vinden försvinner göra samma manöver som jag nämnde ovan. Ner med kiten i safetyn, vinda upp linorna på bommen och sen simma in.

    Sammanfattad fråga:

    Går det att köra en foil, även om man har extremt begränsat med utrymme för launch och landning, och kan man packa ner den på/i vattnet utan att det skiter sig?

    skejtar_henke svarade 15 år, 3 månader sedan 16 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • byguy

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 15:03

    Inte en aning om svar på din fråga, men creds och aloha för att du inte viker ner dig för besvärliga förhållanden. Mobes hit och tantrum dit, men att starta i förhållanden så man riskerar att ha en älg med sig ut tycker jag är riktigt hardcore!

  • chili_con_arne

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 17:18

    Sök efter Walle på forumet här, han bor i Gamleby.

    Och som svar på dina frågor; ja. Men det är väl inget att rekommendera.

  • biorno

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 20:50

    Köp en cross.

    Lättvinds Foil i all ära men nöjet att åka ut och kämpa för att ta höjd, inte kunna hoppa och riskera att dö när du ska launcha efter att bridlelinorna fastnat i en sten eller i en vassrugge är knappt värt det.

    min högst personliga åsikt.

  • gadget

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:03

    Fråga någon tysk… De älskar skiten.
    Tillsammans med blöjselar, boardleashes, kitebrallor och solglasögon. 🙂

  • sourra

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:29

    Hör med Jezaja vad han tycker om 17-kvadratare. Har för mig att han öste omdömen som “man kommer igång och blir överriggad i samma ögonblick” och “som att styra en jävla lastbil” (och detta är alltså inga positiva omdömen).

  • sourra

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:30

    Det var en foil ska kanske tilläggas.

  • cortex

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:44

    Oj då Gadget, stora ord från någon som precis tagit sina första steg inom kitingen. 😀

    Att kalla en Speed2 15 Silverarrow “skiten” är tamejfan att lägga en dump i det blå skåpet.

    Martin, svaret på din fråga är mestadels *JA*. Däremot kräver det en del teknik men eftersom du lärt dig en hel massa specifik teknik för att starta och landa din andra kite så lär du nog klura ut hur du ska göra det med en stor Speed2’a också.
    BTW, du har inte tillgång till en båt, flytbrygga eller något annat som skulle underlätta launch litegrann?
    Lustigt nog låter spoten “Typisk Dag1” som den vi launchar på hos min polare Magnus F uppe i Gävle…. förutom att man först måste gå mellan lite sjöbodar (smalt som f-n) med kiten i luften innan man hoppar ner för en tokbrant slänt. 😎

    “Typisk dag2” kan bli lite jävligare, en foil är lätt att starta på det där viset om man kan ha den rakt downwind. Exempelvis som när det blåser sideshore/cross on och man kan gå ut på en lång brygga och sätta fast bommen med backstall-safety aktiverad ute på nocken. Lite svårt att “ställa” den på högkant ute i vindfönsterkanten dock… den har ju löjligt högt AR så det finns inte mycket att “parkera” den på.
    När det gäller ihop-packning i vattnet så handlar det om teknik. Gör man rätt (= *inte* kör bommen genom bridlarna) så blir det inte trassel. Tar dock lite tid att träna in.
    Det andra problemet är om du ska knata igenom en snårskog utan att ha rullat ihop kiten ordentligt. Då kommer du garanterat att haka i grenar och annat skrafts med bridlarna. Packar man ordenligt så slipper man iofs det.

    Däremot, i 5 m/s och med exempelvis en Session 41 på fötterna så har man fint drag. Inga som helst problem att ta ordentligt med höjd och man kan göra helt okej hopp. Går dessutom att träna lite på sina unhooked-trick och få fin pop. Med förutsättning att du inte väger över 82-83 kilo så räcker en Speed2 15 rätt långt.
    En sak som är värd att komma ihåg är att Speed2 är en kite med extremt högt AR vilket kräver lite av den som håller i bommen. Dvs den är inte speciellt nybörjarvänlig så snart förhållandena är något annat än perfekta.

    Slå mig en pling på 0708-306020 om du har fler frågor. 🙂

    /Kaj

    Edit: Jag blir fortfarande lika snopen över folk som drar *alla* foils över en kam (hej Sourra), oavsett märke, modell, årsmodell etc. Suck.
    Speed2’an har sjuuukt stor depower. Jag har hållt ner Speed2 15 SA i 12 m/s. Gör om det med en SLE som funkar i 3.5 m/s. I Double Dare You!

  • roland

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 22:30

    verkar som alla som kör foil gillar att skriva långa inlägg

  • kvabbso

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 07:35

    JA! det verkar var statistiskt säkerställt bara i denna tråden.

  • haze

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 07:45

    @kvabbso 526483 wrote:

    JA! det verkar var statistiskt säkerställt bara i denna tråden.

    På grund av ett svar???? Nu får du allt förklara dig? 🙂

  • kvabbso

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 07:56

    Glöm inte ironin på Steffo!
    VAR DET NÅN SOM SKREV, DÅ BÖR MAN JU FATTA IRONI SJÄLV

  • haze

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 08:00

    Var kanske därför jag hade en smile efteråt?? Hahahahaha lättretad på morgon kvisten kvabbso?

  • cortex

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 08:11

    He he he

  • henkeman70

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 08:21

    Martin,

    Vill man verkligen kite’a i 3-5 m/s?
    Satt och kollade på en snubbe med en Silverarrow nere i Göteborg förra sommaren. Blåste kanske 4-6 m/s då. Han lyckads inte ta höjd alls. Ingen power i prylarna överhuvudtaget. Faktum är att det såg rätt tråkigt ut.

    Blåser det mindre än 6-7 m/s är det lika bra att strunt i surf den dagen. Tycker jag i alla fall.
    Hade jag varit du hade jag lagt pengarna på en schysst kiteresa eller kanske en SUP bräda.

  • jezaja

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 09:02
    sourra;526441 wrote:
    Hör med Jezaja vad han tycker om 17-kvadratare. Har för mig att han öste omdömen som “man kommer igång och blir överriggad i samma ögonblick” och “som att styra en jävla lastbil” (och detta är alltså inga positiva omdömen).

    Som att dras efter en jävla lastbil brukar jag säga 🙂
    Grunddraget är något i hästväg.
    Sjukt tryck är det iaf, även om det är tillsynes vindstilla.

    Cruisa fram på plattvatten när man inte surfat på x vindlösa veckor är ganska soft men det är svårt att få till något mer advancerat då timing blir väldigt annorlunda mot vad jag kör normalt.

    Så fort någon annan kan köra med en c/sle/bow-kite ungefär, så blir det lite för mycket men det är ju inga problem att hålla den upp 7m/s om man har en ordentlig bräda att kanta med, men det är ju sällan roligt att köra ett träningspass genom att bromsa så mycket man orkar 🙂

    Jag tycker nog det är smidigt att launcha den men jag har ju rätt mycket plats att röra mig på.
    Säljer den billigt om du är intresserad, det är leka med barn framför lättvindssurf som gäller numera 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsfoil på bökiga stränder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.