Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsfoil på bökiga stränder?

  • cortex

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 09:13

    Om han inte lyckades ta höjd men en SA i 4-6 m/s så hande han antingen en mikroskopisk bräda med massor av rocker eller också kan han inte hantera kiten/brädan. Att kite’a i lättvind kräver massor av teknik och finkänsla.

    Antar att de flesta sett det här klippet från Habo i våras? Då blåste det
    3,2 – 3,6 m/s och vi hade inga problem att ta höjd (och ha en hel del kul).
    I sista delen från Öland blåser det strax under 6 m/s.

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GmJMeC2RMI4[/YOUTUBE]

    Och som sagt, det är grym skillnad på foil och foil. Ungefär som att det är skillnad på en gammal C-kite från från 2000 och en splajtans ny SLE.

    /Kaj

    @henkeman70 526496 wrote:

    Martin,

    Vill man verkligen kite’a i 3-5 m/s?
    Satt och kollade på en snubbe med en Silverarrow nere i Göteborg förra sommaren. Blåste kanske 4-6 m/s då. Han lyckads inte ta höjd alls. Ingen power i prylarna överhuvudtaget. Faktum är att det såg rätt tråkigt ut.

    Blåser det mindre än 6-7 m/s är det lika bra att strunt i surf den dagen. Tycker jag i alla fall.
    Hade jag varit du hade jag lagt pengarna på en schysst kiteresa eller kanske en SUP bräda.

  • martin

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 11:53

    Tackar för responsen.

    Jo, debatten om det är kul eller ej med lättvindskiting och stora kites dyker alltid upp i dom här sammanhangen. Jag har för länge sedan konstaterat att jag faktiskt, i rak motsats till många andra, tycker att det är kul att cruisa runt även i lättvind med rejäla doningar i luften. Framförallt gillar jag utmaningen i att utveckla tekniken så att jag tar höjd och har roligt även i marginella förhållanden. Det gäller framförallt när man är iväg på en helg eller en semestervecka och vill få ut som mycket som möjligt av tiden som man lägger ner. Naturligtvis är det betydligt roligare att köra med en 12:a eller en 9:a när det går att göra det, men jag har inte förmågan att ligga på stranden och tjura med motiveringen att “jag gillar ändå inte lättvind” när det blåser körbar vind.

    Ända sedan jag började kita 2002 så har jag alltid haft minst en riktigt stor kite i garderoben som också har blivit använd en del. Som jag ser det är det ingen idé att jämföra att köra med en 16-20kvm med att köra med 5-12 kvm. Det är inte alls lika kul vid en sådan jämförelse såklart, men om jag istället jämför med att inte kita alls, så tycker iaf jag att det är kul att komma ut på vattnet. Och som sagt… är man iväg en vecka och prognosen vänder från lovande till kass så är det guld värt att plocka fram 16-kvadrataren och plywoodbrädan och rädda veckan genom att köra 2-3 lättvindsdagar istället för att sitta och äta glass på nåt café. Likaså jobbar jag mycket och när jag väl är ledig så vill jag maximera dagarna på hemmaplan. Det finns inget som stör mig mer än att se att “om det bara hade blåst en sekundmeter till, så hade jag kunnat köra”.

    Frågan gäller alltså inte den typen av kites vara eller inte vara, utan snarare om det fungerar med en foil för den typ av förhållanden som jag ofta kitar i. Och jag har väl i princip fått svar på den frågan. Det gäller att lära sig draken i säkra förhållanden, så att man själv kan göra en vettig bedömning om hur man ska trixa till launchen.

    Jag har tillgång till båt förresten och har tänkt att använda den en del i sommar för kite. Då kan jag komma ut lite mer på öppna vatten, men problemet är att man behöver någon som assisterar i det läget förmodar jag. Det känns väl vågat att lägga båten vid något ytterskär för att sen ge sig ut i gränsvindar där man inte vet om man tar höjd eller ej. Men, men, det går väl alltid att simma tillbaka om det krisar även om det räcker med någon km för att man ska tycka att det blir lite jobbigt.

  • cortex

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 13:12

    Med båt går det lite smidigare. 😀
    En metod jag använt en hel del uppe i stugan på Hälsninglandskusten (där kusten består av stora klippblock och en sjuhelvetes massa träd ända ner till stranden) är att använda en flytbrygga med en liten aktersnurra på.
    Det finns oftast inte någon annan på ön som kitar, eller ens håller på med vattensport så man får klara sig sjäv.

    Puttrar ut mitt i fjärden utanför stugan och hivar i en dragg. Lägger ut en flytande tamp cirka 10 meter downwind om bryggan och sedan driftlaunchar man kiten. När man fått in tekniken på det (och att packa kiten rätt innan) funkar det fint. I och med att man kan ha kiten stående i vattnet rakt downwind på backstall-safetyn så behöver man inte stressa med att få på sig brädan etc. När man är klar hakar man i CL’en och släpper ut baklinorna, så startar kiten.

    Hoppa i och kite’a. Om man inte tar höjd (och inte når flytlinan) får man landa kiten vattnet vid stranden och knata i land. Sedan kutar man upwind och simmar ut till flotten.
    Oftast tar man ju dock höjd och ser då till att hela tiden hålla sig upwind om flytbryggan/båten.

    När man kitat klart kör man in downwind om bryggan och hakar i kitens safety i flytlinan. Koppla loss dig från kiten, klättra upp på bryggan/båten och lossa draggen. Medans du driver downwind vindar du in linorna och plockar upp kiten. Sätt fast CL’en i en knape så är risken minimal att du lyckas köra bommen genom bridlarna (då måste ju hela båten/bryggan igenom).

    Bökigt som fan… visst, men jag klarar inte heller av att sitta inne på strandkanten och se ett bra kitetillfälle gå till spillo. 😀

    /Kaj

  • roland

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 15:04

    låter så enkelt när du förklarar kan du inte rita upp non bild?

  • cortex

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 15:25

    Med tanke på hur målande jag berättar så borde du se det hela framför dig vid det här laget…. jag bjussar dessutom på fantasin om att Swedish Bikini Team som står och hejjar på vid strandkanten. 😀

  • atte

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 21:02

    @henkeman70 526496 wrote:

    Martin,

    Vill man verkligen kite’a i 3-5 m/s?
    Satt och kollade på en snubbe med en Silverarrow nere i Göteborg förra sommaren. Blåste kanske 4-6 m/s då. Han lyckads inte ta höjd alls. Ingen power i prylarna överhuvudtaget. Faktum är att det såg rätt tråkigt ut.

    Blåser det mindre än 6-7 m/s är det lika bra att strunt i surf den dagen. Tycker jag i alla fall.
    Hade jag varit du hade jag lagt pengarna på en schysst kiteresa eller kanske en SUP bräda.

    Skönt svar från västkusten, Här på baksidan har vi sällan vindar över 7m/s så att skita i att kitea när det blåser mindre betyder kite 2-4ggr i månaden om man har tid då vill säga.

    Skål på dig.

  • Kjello

    Gäst
    20 januari, 2009 vid 21:50
    Roland;526458 wrote:
    verkar som alla som kör foil gillar att skriva långa inlägg

    Ursäkta mej men du skriver ett kort inlägg, bara för att klampa ner på någon som verkligen försöker att hjälpa till.
    Det blir några ord extra om man vi hjälpa till,
    och det finns nog fler med korta oinspirerande inlägg , om man ska bråka.
    Och desvärre blev jag bråkig nu.

  • yann

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 22:33

    Eller så köper man en skimboard. Kommer igång riktigt tidigt och om det inte är tillräckligt så funkar den ju lika bra utan drake. Var min räddning många gånger i sommras i Frankrike och Portugal. Lite dåligt med stränder på svenska ostkusten bara…
    image.axd?picture=2008%2f8%2fDSC03076.jpg

  • cortex

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 22:36

    He he, du sa det. Finns inte en strand i närheten här som det funkar att skimma på. Däremot är det kul att köra skim ihop med en lättvindsfoil också, då kan du skim-kite’a i *ännu* lättare vindar. 😀

  • roland

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 23:17

    @Kjello 526617 wrote:

    Ursäkta mej men du skriver ett kort inlägg, bara för att klampa ner på någon som verkligen försöker att hjälpa till.
    Det blir några ord extra om man vi hjälpa till,
    och det finns nog fler med korta oinspirerande inlägg , om man ska bråka.
    Och desvärre blev jag bråkig nu.

    Om du hadde varit här på steffo lite längre så hadde du fattat vinkeln!
    Vet inte var alla foilare e nu kanske kitenation?

  • sourra

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 00:16

    @Yann 526622 wrote:

    Eller så köper man en skimboard. Kommer igång riktigt tidigt och om det inte är tillräckligt så funkar den ju lika bra utan drake. Var min räddning många gånger i sommras i Frankrike och Portugal. Lite dåligt med stränder på svenska ostkusten bara…
    image.axd?picture=2008%2f8%2fDSC03076.jpg

    Glöm inte skaffa en riverboard-bungee. Då kan du köra både på stränder och i vattendrag

    IMG_8481-2.jpg

    [YOUTUBE]PN662v5WCzk[/YOUTUBE]

  • byguy

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 08:16
    Martin;526526 wrote:
    Tackar för responsen.

    Jo, debatten om det är kul eller ej med lättvindskiting och stora kites dyker alltid upp i dom här sammanhangen. Jag har för länge sedan konstaterat att jag faktiskt, i rak motsats till många andra, tycker att det är kul att cruisa runt även i lättvind med rejäla doningar i luften. Framförallt gillar jag utmaningen i att utveckla tekniken så att jag tar höjd och har roligt även i marginella förhållanden. Det gäller framförallt när man är iväg på en helg eller en semestervecka och vill få ut som mycket som möjligt av tiden som man lägger ner. Naturligtvis är det betydligt roligare att köra med en 12:a eller en 9:a när det går att göra det, men jag har inte förmågan att ligga på stranden och tjura med motiveringen att “jag gillar ändå inte lättvind” när det blåser körbar vind.

    Ända sedan jag började kita 2002 så har jag alltid haft minst en riktigt stor kite i garderoben som också har blivit använd en del. Som jag ser det är det ingen idé att jämföra att köra med en 16-20kvm med att köra med 5-12 kvm. Det är inte alls lika kul vid en sådan jämförelse såklart, men om jag istället jämför med att inte kita alls, så tycker iaf jag att det är kul att komma ut på vattnet. Och som sagt… är man iväg en vecka och prognosen vänder från lovande till kass så är det guld värt att plocka fram 16-kvadrataren och plywoodbrädan och rädda veckan genom att köra 2-3 lättvindsdagar istället för att sitta och äta glass på nåt café. Likaså jobbar jag mycket och när jag väl är ledig så vill jag maximera dagarna på hemmaplan. Det finns inget som stör mig mer än att se att “om det bara hade blåst en sekundmeter till, så hade jag kunnat köra”.

    Frågan gäller alltså inte den typen av kites vara eller inte vara, utan snarare om det fungerar med en foil för den typ av förhållanden som jag ofta kitar i. Och jag har väl i princip fått svar på den frågan. Det gäller att lära sig draken i säkra förhållanden, så att man själv kan göra en vettig bedömning om hur man ska trixa till launchen.

    Jag har tillgång till båt förresten och har tänkt att använda den en del i sommar för kite. Då kan jag komma ut lite mer på öppna vatten, men problemet är att man behöver någon som assisterar i det läget förmodar jag. Det känns väl vågat att lägga båten vid något ytterskär för att sen ge sig ut i gränsvindar där man inte vet om man tar höjd eller ej. Men, men, det går väl alltid att simma tillbaka om det krisar även om det räcker med någon km för att man ska tycka att det blir lite jobbigt.

    Ett sannt inlägg. Kiting spänner över ett stort spektra. Bara för att man inte håller på med något inom detta spektra behöver man inte kritisera det. För övrigt tycker jag att det är intressant att undersöka olika möjligheter. Din start-teknik kanske blir vår räddning här på västkusten runt varberg när det läggs generella kiteförbud på bra stränder. Skillnaden mellan foil, bow c-kites, sled, bridle är bra då det kan ge speciella egenskaper för olika behov. Varför skulle vi alla köra på samma kite? Din nyfikenhet (Martin) är en av de egenskaperna som de som skapade kiting hade/har. Då jag är gammal (60 år) har jag insett att det är mycket roligare att ta till sig något nytt än bara säga att det var bättre förr. Har gått från jollesegling till windsurfing till kiting och varje steg har gett mig ett lyft i rolighetsfaktor och motivation. Själv har jag ännu inte provat foil, endast för att de är ovanliga här för test (runt varberg), men med detta inlägg har jag väl kvalificerat mig för det.

  • skejtar_henke

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 14:08

    Oj man blir ju trött av att läsa allt det. Helt klart är ju att foil upprör känslor. Alla får väl köra med vad man vill. Alla har vi olika tycke och smak om vad vi gillar och inte gillar.
    Foil tycker verkar fett om man ska köra på snö vilket vi knappt vet vad det är för nått här i skåne. Sen om man har djupt vatten och verkligen vill ha en lättlanchad kite om man bara kör på djupt vatten tex.. Själv gillar jag hårdrockskänslan i c-kites. Inte alla som har spot men midjehögt vatten och gillar köra platt ju.. Alla är vi olika men olika förustättningar.
    Men erkänner att jag har lite svårt för foils jag med men glimten i ögat 😉

  • haze

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 16:27

    byguy: Har kanske något till dig att prova när jag kommer hem;)

  • biorno

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 16:59

    “Sen om man har djupt vatten och verkligen vill ha en lättlanchad kite om man bara kör på djupt vatten tex.. “

    Köra på djupt vatten med risk för att driva skulle jag inte vilja köra foil då du inte har någt att flyta på om det skulle skita sig…

    Min egna åsikt, ska du åka på fjälltur och vill ha med dig en drake som du kan köra med om det börjar blåsa, lätt att packa upp o ner rigga själv etc, eller ha någon form av draghjälp vid roliga saker som skateboard, skridskor etc, kör en open celled foil, alla andra tillfällen kör uppblåsbart av valfritt märke av senare modell än 2007.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsfoil på bökiga stränder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.