Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Liket startar inte

  • Liket startar inte

    Publicerad av supasonic på 25 april, 2004 vid 10:15

    Tjena bojs!

    Har en gammal FIAT ducato som jag kör runt mina brädor i. Nu startar den inte efter att ha stått still i vinter. Batteriet laddat, bensin kommer till förgasaren. Ny tändspole som får ström, fördelare och rotor verkar ok, tändkablar ok men… ingen gnista!

    Jag är ingen mekaniker uppenbarligen nån som har nåt tips? Hur funkar det där med brytare/brytarspetsar, kan det vara nåt?

    uff

    .s confused.gif

    anonym-anvandare svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • tabi

    Medlem
    25 april, 2004 vid 10:49

    gissar att du kollat det men du skrev det inte så kolla stiften….
    aldrig hört talas om brytare om ställer om sig efter en vinter, men det är kanske inte otänkbart!

  • watertouch

    Medlem
    25 april, 2004 vid 13:38

    det finns nån moj för att testa att det kommer ström fram till stiftet. vet inte va den heter men det vet dom säkert på biltema/mekonomen. kanske kan vara nåt. eller så testa med nya stift.

  • santawasasurfer

    Medlem
    25 april, 2004 vid 17:12

    fel kopplat? confused.gif

  • patrikol

    Medlem
    25 april, 2004 vid 17:38

    Ja just det att jag inte tänkte på det! Sitter Kablarna rätt på fördelar locket?

  • santawasasurfer

    Medlem
    26 april, 2004 vid 19:08

    jag kollade med min polare som är bil meck och vad han kunde fatta så är det förmodligen fel kopplat men säg till när du kollat det så om det inte var det så ska jag kolla med honom igen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2004 vid 21:04

    på en 4-cyl 4-taks motor är tändföljden 1-3-4-2 och “mojen” du kållar tändningen med heter stroboskop. du har en gradering på svänghjulet där du riktar stroben och så ser du gradskalan, för ändra den så lossar du på muttern som håller fast fördelaren och vrider den tills den står enligt instruktionsbokens anvisning. brytare funkar så att du strömen går över brytaren som i sin tur går vidare tilltändspolen och sedan tillbaka till fördelaren och vidare ut till tändstiften. när dom små exentrarna på fördelaraxlen snurrar så öppnar sig brytarspetsen och så bryts strömmen. då laddar tändspolen ur sig och ger gnista. det du kan göra med brytaren är att ställa gapet och fila upp kontaktytorna. gapet mäter man med bladmått, avståndet finns i din meck-handbok eller i din instruktionsbok till din bil.
    om bilen har stått över vintern så kan du ha kondes i tanken, vatten är ju tyngre än bensin och hamnar ju längst ner och där sitter ju tankröret! så häll i k-sprit eller t-röd. du kan hälla i rätt mycket utan att det gör något. en halv liter gör ingenting!
    är ingen utbildad mekaniker själv men kan mycket om bilar =)
    lycka till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2004 vid 21:26

    Hej, jag hade också lite problem att få igång min kära gamla transporter efter vintern. Bytte stift och tändkablar samt gjorde rent fördelarlocket. Hjälpte inte, den var bara stendöd. Jag är absolut ingen kvalificerad mekaniker så jag har bara ett banalt tips. Jag drog i lite startgas i luftintaget, då hostade den helt plötsligt till liv. Det kanske funkar för din gamle vän också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2004 vid 23:29

    slanga ur all gammal bensin ur tanken och fyll på ny så startar den, jag lovar ,det finns ingen energi i den gamla soppan som stått under en vinter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Liket startar inte

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.