Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten surfbil

  • Liten surfbil

    Publicerad av towel på 5 mars, 2016 vid 21:06

    Är på gång att komplettera bilparken med en mindre andrabil. Då kombin nästan jämt är ockuperad av fru och ungar så hade det varit fint om det gick att lasta typ en 100 liters fsw och ett par segel även i andrabilen.

    Någon som kan tipsa om liten laståsna? Är helt ointresserad av bilar ur annan synpunkt än transportmedel så har inga preferenser kring märke mm. Prisvärd, hyffsad säkerhet och fällbart framsäte är dock egenskaper som uppskattas ☺

    rillestark svarade 8 år sedan 12 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • challgren

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 01:17

    Toyota Yaris är väl ett säkert kort…även om det är tråkigt…

  • rillestark

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 07:54

    Jo, jag har en Yaris Verso, men den är onödigt stor, kan man tycka! 😉
    Det blir nog en vanlig Yaris (Yaris Verso finns ju inte längre) eller en Auris, nu när det snart är dags att pensionera den efter 16 år å 31.000 mil.

    Frid!

  • towel

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 10:22

    Tack för tipsen! Yaris såg ju inte så dum ut. Funkar ok även när man kommer utanför stan? Kör en hel del längre sträckor i jobbet, 10-20mil enkel resa iaf någon gång i veckan.

  • rillestark

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 12:19

    Ja, den går helt ok på landsväg och är tyst nog i kupén. De är dock lite vindkänsliga. Min med stora karossen är hemsk, men även den vanliga av senaste modell har lite känningar om det blåser hårt. Men då vet man ju att det blir bra surf! 🙂

    Frid!

  • towel

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 13:14

    Haha, tack!

  • fjant

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 14:41

    Jag tycker “golfklassen” är en bra kompromiss. Se till den har fällbart framsäte.
    Jag hade en renault megane kombi. Lastar lätt 2 brädor och 4 riggar plus packning, och bilen kan ändå användas som jobb-pendlare med grejjerna i, utan att sikten är skymd. Sätesplatsen bakom föraren går också bra att sitta i med denna packning.
    Meganen är nu på andra äventyr, nu är en golf kombi med samma lastmöjligheter på gång.
    Småbil funkar också, men där har jag inte lika mycket erfarenheter. Tycker man vinner mycket på att kliva upp ett snäpp i storlek.
    Lycka till!
    /Mackan

  • towel

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 17:59

    Golfklass var där jag trodde att jag skulle hamna när jag först ställde frågan, kul att det även finns mindre modeller som sväljer lite utrustning ☺

    Har tidigare ägt en golf 4 och kör idag en golf kombi -13 som “stor” bil. Mycket nöjd bortsett från att den är en del av vws dieselfusk..

    Kommer nog att testköra en yaris bara för att känna på storleken, fortsätt dock gärna slänga in andra modeller som ni vet funkar. Brukar inte vara självklart att det går att fälla framsätet på mindre modeller.

  • robin

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 20:42

    Volvo V40 går att fälla framsätet på, men särskilt prisvärd vet jag inte om man kan kalla den.

  • hakuna

    Medlem
    7 mars, 2016 vid 11:43

    Seat Ibiza kör jag till Varberg, fast när jag ska ha in speed-grejorna blir det nog för trångt…

    https://www.instagram.com/p/9IlbItp_5G

  • martin

    Medlem
    9 mars, 2016 vid 07:33

    Störst lastutrymme i förhållande till pris/bottenplatta har Dacia Logan MCV tycker jag. En riktig container som går bättre än vad man skulle kunna tro. En ny sådan känns som en bil från 2005, fast med nybilsdoft. Jag övervägde en sådan seriöst senast jag köpte bil, men vågade mig inte på franska maskinerier en gång till efter ett par år med en Pequeot 307 tidigare i min bilkarriär. Även Skoda Fabia Kombi/Seat Ibiza kombi (samma bil i princip) är en riktigt bra surfbil för sin storlek och Rapid från samma märke är inte dum den heller även om den inte har samma rymdkänsla som Fabian. Renault Clio Sport Tourer är en ovanlig liten kombi som också lastar klart mer än lill-bilarna och har lite extra längd för brädor.

    Kliver du upp i budgetänden av Golf-klassen finns det ju drösvis med bra alternativ. Min egen favorit är Ford Focus kombi med 1,6-litersdieseln, speciellt i Econetic-versionen som jag har nu. Förmodligen marknadens snålaste bil i praktiken, dock snålt med dragkilon tyvärr. Skoda Octavia och Golf är dyrare men är riktigt fina bilar som snarare kvalar in som förstabil för de flesta dock. Kombiversionerna kostar inte mycket mer och är såklart ett givet val som surfare. Renault Megane och Pegueot 308 rullar fint om man litar på frassarnas bilbyggande. Sen har du asiatiska sektorn med Kia och Hyundai i budgetsegmentet då som främsta val om det ska vara en andrabil. Ceed/i30 kombis är krångelfria bilar med ganska gott om plats. Jag hade en Ceed under ett par år och gillade den. Nackdelen är klart sämre ljudisolering än europeiska alternativ.

  • towel

    Medlem
    9 mars, 2016 vid 19:58

    Wow, kanontips Martin!
    Har själv kört en ceed -07 hatchback och håller med om allt. Tyvärr gick det inte att fälla framsätet på den. Kanske beroende på vilken bilhandlare man pratar med men hos min fanns det inte ens som tillval..

  • spinl

    Medlem
    10 mars, 2016 vid 10:27

    Honda civic så klart! (Har bara erfarenhet av generation 8).

    Får in 3 brädor +5 segel i min. Super enkelt med helt platt golv när man fäller baksätet. Plus att den är relativt rolig at köra på små slingriga vägar. Stor baklucka som gör det enkelt att komma åt saker långt in i bilen via bakluckan. Enkelt att plocka ut hela framsätet på högersidan om man så vill.

    Nackdelar:
    Inga räls för tackräcke
    För kort tak för att få på en fullsize takbox (pga den stora bakluckan)
    Ingen terrängbil (dålig markfri gång)

  • fjant

    Medlem
    12 mars, 2016 vid 19:44

    Hej igen. Som sagt, finns många bra bilar!
    När det gäller fällning av säten har jag några önskemål:

    – Fällbart framsäte, som fälls framåt till att bli nästan plant (och så lågt som möjligt)

    – 40/60 delning av baksätet (sällan bilar i denna storlek har 40/20/40) där den breda delen skall fälla på höger sida. Har en Ford focus 2007 i familjen (fantastisk bil för övrigt) men den fäller fel. Den fäller den smala sidan på höger sida. Det innebär att hela baksätet måste fällas för att kunna lasta surf = inget baksäte bakom föraren när man åker till surf.

    – Sittdynor i baksäte. Vissa bilar fäller ryggstödet över sittdynan så det blir nästan platt. (min nya golf). Andra bilar kan man lätt lyfta ur sittdynan så att ryggstödet faller ned ordentligt (min gamla megane).
    Men vissa bilar, som familjens Focus, fäller inget bra. Ryggstödet hamnar i en hög lutning uppåt när man fäller det. Sittdynan går att lyfta för att ryggstödet ska komma ner längre, men då står själva sittdynan upp lodrät istället. Sittdynan kan givetvis tas bort, men då är det verktygslåda med torx-skruv som gäller, inget bra.

    Så det finns en del att klura på, men det mesta styrs ju av hur man använder bilen.
    En gång i tiden hade jag en Clio. Då tog jag helt bort ryggstöd och sitdyna i baksätet när det var “efterjobbet-surf-säsong”. Den lastade förvånansvärt bra, men master fick ligga upp på instrumentpanelen, vilket ger dålig sikt.

    Bifogar en bild på vår tidigare bil, en 855. En jäkel på att lasta, men jag lovar er; Meganen och Golfen lastar lika bra! 2 brädor, skymmer inte sikten. Master på brädorna, skymmer inte sikten. Segel och bommar når inte särskilt långt framför B-stolpen (bara någon cm). Fortfarande möjligt att ta med en passagerare. Och övriga tillbehör bakom passagerar stolen.
    (855 är ju som v70 generation 1. Trevliga, men dyra i drift Och som regel gamla och sletna)

    Lycka till!

    /Mackan

  • jesper-b

    Medlem
    19 mars, 2016 vid 08:19

    När vi köpte vår beggade 1.6 liters diesel Focus, (drar under halvmilen, packar bra och grym att sova i) flörtade jag lite med Dacia Logan-alternativet. Dacian känns ju verkligen som en liten mikro-surf-buss, snarare än en liten bil. Dessutom välbeprövad teknologi. Nu är vi sjukt nöjda med Focusen som mest går som banrfamiljpendlare. Jag är ju STOR fan av alla slags folkabussar (tom -92 års modell).

    JB

  • towel

    Medlem
    5 april, 2016 vid 18:02

    Har idag varit inne hos Toyota, Renault, Dacia, Kia, Nissan, Skoda och kollat in deras mindre modeller. Inga av dessa har fällbart framsäte ens som tillval. Får nog bli att luta framsätet max bakåt och dras med en bräda mitt i synfältet.. Av dessa ligger nog Fabian bäst till pga pris och “rätt” fällning på baksätet.

    SpinL: Kan du fälla framsätet på din civic? Tror inte jag får in min 250cms bräda hur plant golvet än blir ☺

    Har sett tipset om V40 men den känns lite dyr.

    *edit*
    Det är ny bil jag hade tänkt mig, eventuellt privatleasat (ja jag vet att det förmodligen inte är billigaste alternativet men passar mig bra just nu. Schysst milersättning från jobbet gör att det känns lockande att slippa bränna sparkapital)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten surfbil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.