Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Litet register mm?

  • Litet register mm?

    Publicerad av consigliere på 26 juli, 2014 vid 19:39

    Hej igen här är jag igen med nya frågor. 🙂

    Nu har jag äntligen fått 1,5 timmes surf på nya brädan (exocet cross 116). Nu var kanske vinden rätt märklig då det inte blåst något på hela dagen och så kommer ett oväder med vind mellan 7-11 m/s under två timmar. Jag var ute med ett Sailloft Curve 5.6 och blev lite frustrerad över att ömsom känna mig överriggad och ömsom underriggad. Visst det var lite byigt men ändå… hur litet register har segel egentligen? Man kan ju inte rigga om vid varje vindvariation?

    No2. Vattenstarterna börjar gå bättre. Satte 1 eller 2 utan botten alls och rätt många där jag kunde nå botten i halshöjd. MEN jag märkte att med “vinden i höger öra var det bara att tuta och köra” medan i vänster var det sinnessjukt mkt svårare. Jag kom liksom upp men åkte med masten fram som ett mindre kastfall fast masten höll sig på samma sida som jag. DVS åkte inte över brädan… Bara framåt och föll. Det kändes även som om jag var längre ifrån brädan när jag väl skulle upp jämfört med andra bogen. Vad gör jag för fel?

    I övrigt så verkar det som om jag valde rätt när jag köpte Cross’en för det känns som ett lagom steg. Kunde jippa även om jag tryckte ner baken och bromsade runt brädan. Men det var inte supermycket svårare än min 135L så den lär nog åka upp på “säljes” så småningom. Dra rigg var iofs rätt mkt svårare när det blåste som satan men då ska man ju ändå inte dra rigg när man får till de där satans vattenstarterna. 🙂

    consigliere svarade 9 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 07:00

    hej igen

    seglets register beror på dess utformning. generellt upplever jag att små segel har ett mindre register. i 7-11 går det bra att segla 6.5 eller 7.5, om man har lite större bräda. cambrade segel har mkt större register än ocambrade. När det blåser 5.0 ser man ofta slalomåkare som är ute med 6.7, och speedare som kan va ute med 7.6. Det går även att hålla 11 m2 formula segel i byar uppåt 11, om grundvinden ligger runt 6-7, och så byigt är det ofta i sthlm.

    mindre segel har (tycker jag) proportionellt större dragyta och mindre twist än större storlekar, och 0.3 m kan göra skillnaden mellan överrigad och bra kontroll. i storlekar under 6.0 brukar jag välja 0.3 mindre än större, man brukar kunna pumpa igång en planing, och hellre det än att trötta ut sig och ha dålig kontroll i gippen.

    vattenstarter (som allt annat) är väl enklare åt ena hållet än åt andra. Jag brukar hålla bommen med ena handen, och bakre stroppen med andra när jag langar upp foten. Sen har man ngn sekund på sig att krypa ihop och låta sig dras upp. Raka armar och var beredd på att släppa bakhanden om när du kommit upp om det känns som du kastas över.

    Nä, det där med att dra rigg tröttar man bara ut sig på..

  • erree

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 10:51

    Det här med överriggad segling kan bli märkbart jobbigt om man har något fel i sin setup, har man hängelelinorna på sin gyllene position är det nästan bara gött o fara fram överriggad, men direkt ena armen får jobba mer än den andra blir det meckigt. Har du linorna rätt ska du kunna segla med framhanden precis intill den främre linan och den bakre handen intill den bakre typ, och sen flytta endast vid byar o dylikt.

    Fel fenstorlek är en annan faktor som kan göra brädan nervös vilket i sin tur kan göra seglet mer “laddat”. Ändring av mastfotsposition kan lugna ner brädan. Sen såklart nedhal och uthal kan göra en jäkla skillnad.

    Minns inte om det var Jem Hall eller Cribby som skrev att man skulle ge f*n i att rigga om om bytet inte var större/mindre än 0,5 m2, tuning and tweaking kan göra lika mycket om inte mer nytta. Det lönar sig att pilla runt med sina prylar en massa, det tar ändå mindre tid än att gå upp på land och rigga nytt segel.

    Sen i de minsta storlekarna blir skillnader påtagligare, mellan kanske 3.7 och 3.4 eller så, då styrkan i vinden ökar exponentiellt med hastigheten, dvs en by på 20 m/s när medel är 15 är jävligt mycket starkare än byar på 12 vid medel 10 etc.

  • consigliere

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 17:03

    Tack för era kloka svar. Jag är inte säker på att det blåste som det blåste. Det var vad prognosen sa men jag tyckte snarare att skillnaden mellan grundvinden och minutlånga byar var väldigt stora. I varje fall i förhållande till vad jag hade för segel. När jag väl var ihakad så kändes det OK men vattenstarterna fullkomligt slet mig upp ur vattnet och innan jag kom i kroken så kändes allt livsfarligt… eller i varje fall nära ett nytt plurr. Och värre lär det bli för i prognosen för dagar framöver kan det stå 8 (17). Hur riggar man då? vilken siffra ska man rigga för? Riggar ni för byvind eller grundvind?

    Åh fasen… Visste inte att fenan kunde påverka på det viset. Trodde mer att det hade med spinouts och sånt och göra. Kanske borde testat med 29cm istället för 35cm igår då.

    @sailortrash: Ah, där sa du något… Jag tror faktiskt att jag gör likadant, bommen vilar på armen som man håller fotstroppen i och den andra korsar armen och håller i bommen innan man sliter upp seglet så det flyger. OCH det kan vara så att jag gjorde olika i nästa skede. Ska kolla nästa gång det blåser. Men det känns som jäkligt kritiskt att brädan pekar exakt innan man greppar bommen med handen som håller stroppen. Finns det något knep för att veta hur högt i vind brädan ska peka? Som det var nu fick fick jag semikastfall som sagt eller så tappade jag riggen och fick börja simma igen, vilket var enormt tröttsamt.

    När jag väl är uppe skotar jag alltid ut av ren reflex för annars känns det som att jag ska flyga av brädan, så det tror jag att jag fått kläm på.

    Sammanfattningsvis:
    1. Hur rigga för för grundvind/byvind och hur tänker man när det är stooora skillnader mellan dessa?
    2. Knep för att veta när brädan pekar rätt för att sätta sista handen på bommen och sätta igång vattenstarten?

  • sailortrash

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 18:38

    8-17 låter jävligt jobbigt, jag skulle tro att när den dan kommer kommer grundvinden ligga runt 10-11 med byar uppåt 15. OM den inte är en åskfront som drar förbi, men då brukar vinden vrida hit och dit medan den passerar, och det är bättre att stanna hemma.

    Ang. Vattenstart vet jag inte exakt vinkel, man känner ju när seglet börjat samla vind. Skulle tippa att man kliver upp i slör, och närmre halvvind ju mer det blåser. På mindre brädor är det enklare i hård vind, då kliver man upp i planing typ, man kan även kroka i vattnet och starta i stropparna om man kör riktigt litet

  • irieman

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 19:17

    @sailortrash 725410 wrote:

    8-17 låter jävligt jobbigt, jag skulle tro att när den dan kommer kommer grundvinden ligga runt 10-11 med byar uppåt 15. OM den inte är en åskfront som drar förbi, men då brukar vinden vrida hit och dit medan den passerar, och det är bättre att stanna hemma.

    Ang. Vattenstart vet jag inte exakt vinkel, man känner ju när seglet börjat samla vind. Skulle tippa att man kliver upp i slör, och närmre halvvind ju mer det blåser. På mindre brädor är det enklare i hård vind, då kliver man upp i planing typ, man kan även kroka i vattnet och starta i stropparna om man kör riktigt litet

    Consigliere:
    Absolut, vattenstarta i stropparna är en höjdare när det finns tillräckligt med vind. Du kan vara uppe i planing från vattenposition på 15-20 meter! Annars när ett gäller vattenstarten så träna på att styra brädan med seglet även när du ligger i vattnet. Precis när du ska upp så styr ner brädan lite mot slör så att du får extra kraft. Bakfoten först mellan bakstroppen och framstroppen. När det gäller vattenstart så är det också hur man landar i vattnet, redan på väg ner så kan man se till så att man har seglet flygande i vinden och i rätt läge. Träna mycket gippar då får du också per automatik mycket vattenstartsträning! 🙂

  • the_novice

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 20:14

    @Consigliere 725409 wrote:

    Sammanfattningsvis:
    1. Hur rigga för för grundvind/byvind och hur tänker man när det är stooora skillnader mellan dessa?
    2. Knep för att veta när brädan pekar rätt för att sätta sista handen på bommen och sätta igång vattenstarten?

    1. Rigga alltid för att seglet skall tåla full vindstyrka, känns seglet då för litet för grundvinden så behöver du helt enkelt ett större segel.

    2. Träna vattenstart i lättvind med brädan ca 90° mot vinden, du skall inte behöva dras upp av vinden utan du skall själv kunna dra dig upp i bommen (med masten lodrät) och genom att samtidigt trycka rakt ned med bakfoten (inte åt sidan/lä).

  • erree

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 20:21

    Finns många som menar på att man ska välja volym efter lullsen och segelstorlek efter byarna, jag brukar i regel försöka ta så litet som möjligt som man ändå kan plana fritt på..

    Med vattenstart så lär du dig i efterhand tills det sitter i ryggmärgen och du gör allt utan att tänka på det, men tror att det är en del av lärningsprocessen att man ibland flyger framstupa över riggen, man måste känna vad man gjort fel för att kunna korrigera. Är man underriggad så vattenstartar man på ett visst sätt, och vid kraftig vind på ett annat sätt. Vid svag vid blir det att man sträcker på armarna som f*n rakt över huvudet och sprattlar med frambenet, avsikten är bara att få seglet någolunda rätvinklat mot brädan för att sedan använda bommen som ett handtag som man drar sig upp med. Vid överriggade förhållanden brukar jag anta en mycket mer defensiv ställning, kanske båda fötterna på brädan redan i vattnet och sträcker ut framarmen bara lite för att visa seglet en gnutta för vinden, försöker hålla mig låg, ihopkrupen och tung, Då lyfts man ut på ett mer kontrollerat sätt, samt att du redan då befinner dig i en defensiv stance där du är redo att parera nya byar.

    Även händernas placering är viktig, svag vind – framhanden långt bak (framför och intill linorna), överriggad = framhanden ganska långt fram och bakhanden likaså. Vinkeln mot vinden känner du nog enklast själv, det tar man nog mer på känn än genom instruktioner man fått.

    Inga universala sanningar i det jag sagt utan jag säger bara vad som funkat för mig hittils!

  • consigliere

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 21:41

    Tack för all fin input. Läser och begrundar.

    @Sailortrash: Det var en åskfront igår… kanske det var därför det var så knepigt. OCH nä, Åskan var en bit ut så jag var inte ute med mast mitt i ovädret 🙂

    @Irieman: Det där var en bra hint. “Precis när du ska upp så styr ner brädan lite mot slör så att du får extra kraft.” Jag kan eventuellt ana att det som hände var att jag lät brädan falla av lite väl mycket innan jag gick upp så att jag hamnade för mycket i slör i den hårda vinden och därav drog masten framåt men hamnade på samma sida som jag själv. Hade brädan inte fallit av så hade den kanske prickat nosen eller strax på andra sidan om nosen. Kanske att jag skulle försökt kliva på något tidigare än jag gjorde. Bra tips. Jag tror att jag blev så trött på att brädan var för högt i vind så att mastliket drog ner i vattnet igen så jag fick börja om och snurra allt igen, som gjorde att jag kanske safe’ade och försökte starta något lägre i vind trots att jag inte borde. Jepp; Jag försöker träna jipparna också och som du säger… seglet hamnar oftast rätt då.

    @TheNovice: Nu har jag ju inget mindre än 5.6 så jag lär bli överriggad hur jag än gör… Men vadå, går det att träna vattenstart såpass underriggad så man inte ens planar? Det låter svårt.

    @erree: Två fötter på brädan har jag inte kommit till än… Känns som om jag skulle drunkna vid första försöket. 🙂 Men det låter ju smart att det går att göra defensiva starter för det är just i ögonblicket när man kommit upp – man kanske hamnat något högt i vind – det kommer nån byjävel – eller våg skvalp och man är ostadig – man inte är i kroken än. Det är ju egentligen BARA då man/jag upplever mig överriggad… Och när man vattenstartar förstås och ligger där och riggen flyger ur händerna på en vid minsta felvinkling.

    Fördelen med gårdagen, och min eventuellt falska insikt om att jag skulle vara överriggad, var ändå att jag tog mig tiden att öva vattenstarterna. Oftast så är det min plan men när man väl är ute så vill man liksom bara åka och inte hålla på och ligga och plaska.
    Förövrigt har jag idag lärt mig hur man drar 7.4 rigg utan upphalstamp för jag glömde den. Läskigt när jag kom till den insikten underriggad där det är lite strömt.

    Tilläggsfråga: Är det bara jag som tycker att det är lite halvscary att ta sig från planande i krok till att ta sig ur kroken och in i jippen? Oftast hamnar jag i något svajigt läge att jag får ta bakhandens tumme för att peta bort hängseletampen från kroken för att komma ur.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Litet register mm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.