Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Local Spirit segel och Vindsurfing.se mast?

  • Local Spirit segel och Vindsurfing.se mast?

    Publicerad av erolwi på 5 september, 2010 vid 17:26

    Hej
    Har ett Local spirit x-ride 6,5 2008 och en vindsurfing.se mast. Masten har rätt styvhet men jag lyckas inte få till riggningen. Toppen blir för lös om nedre delelen ser ok ut och ser toppen ok ut så går lattorna förbi masten. Någon som vet om seglet ska ha mindre toppstyv mast och vilka segel passar till denna mast?

    jesper-b svarade 13 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • raask

    Medlem
    5 september, 2010 vid 17:39

    Om du kan lägga ut en bild på hur det ser ut riggat med bom osv så är det lättare för allihopa att få ett intryck på hur seglet ser ut!
    Mvh

  • erolwi

    Medlem
    25 september, 2010 vid 14:46

    Så, fick till några bilder idag. Toppen har inslag hela vägen och mastfickan nertil är lös. Hade nog en 1-2 cm för lite uthal från rek när bilderna togs. Vad tror ni?

  • Knatte

    Gäst
    25 september, 2010 vid 14:55

    Mer nedhal skall det väl vara ??:confused2:

  • erolwi

    Medlem
    25 september, 2010 vid 15:06

    Har inte dragit mycket mer nedhal men kommer inte toppen bli ännu slappare om jag drar mer nedhal?

  • raask

    Medlem
    25 september, 2010 vid 15:11

    Jo det är det som är meningen, mer nedhal och mer uthal, pröva å återkom!
    Vi har kört lite olika master på dem seglena i skolan och de ska nog fungera på de flesta master.

  • sioman

    Medlem
    25 september, 2010 vid 17:12

    @Rask, stämmer! 😉

    Dock så ska lattorna “sticka ut”. Dvs, seglet skall inte vara helt platt.

  • erolwi

    Medlem
    26 september, 2010 vid 00:35

    Ok, får testa på tisdag

  • Knatte

    Gäst
    26 september, 2010 vid 11:12
    erolwi;632881 wrote:
    Har inte dragit mycket mer nedhal men kommer inte toppen bli ännu slappare om jag drar mer nedhal?

    Toppen skall vara slapp och dallrig innan seglet funkar bra:grin:

  • erolwi

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:09

    Var ute igen i måndags
    Drog nedhalet ett par cm till. Seglet slappt ner till tredje lattan uppifrån och hela akterliket på marken om man tryckte ner mastften i marken.
    Fladdrade och lät en del i byarna.
    Vad tror ni, bättre såhär? Segelst känndes lättare att hantera iallafall.

  • raask

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:53

    Det ser mycket bättre ut, och vad jag kan se så har lattorna kommit ifrån masten lite?
    Såsom det ser riggat ut ser jättebra ut, du kan pröva lite mer å lite mindre nedhal, även lite mer eller mindre uthal, det är en smaksak vid rådande förhållanden, men såsom du har nu skulle jag nog säga att där har du basen på hur de ska se ut riggat.

  • jesper-b

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:52

    Vad jag kan se på bilderna ska du spänna 3e och 4e lattan uppifrån lite. Inte så de blir S-kurviga eller skapar sina egna små minibukar, men så rynkorna försvinner (nästan) helt. /JB

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Local Spirit segel och Vindsurfing.se mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.