• tobhed

    Medlem
    24 april, 2008 vid 09:39

    Både GT11 & GT31 mäter i doppler vilket inte Garmin produkterna gör. Så länge farten mäts i doppler så kommer ingen att “misstro” din prestation så mao kommer resultat från GT11an att tas på lika stort allvar som resultatet från en GT31a.

  • glader

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:16
    tobhed;460561 wrote:
    … doppler vilket inte Garmin produkterna gör.

    Är du riktigt, riktigt, riktigt säker på att Garmins beräkningar inte baseras på doppler?

    (OBS! Försvarar inte på något sätt de nuvarande Garmin-produkterna. Alla verkar helt eniga om att GT-11 o.s.v. är mycket bättre, men om det beror på doppler eller ej är en separat fråga. Jag har inte hört någon som med säkerhet kan säga vad Garmins data baseras på. Personligen tror jag faktiskt att mätningarna åtminstone i någon mån är dopplerbaserade även om den bara lagrar koordinater. Det finns mycket som talar för det om man i detalj studerar gpx-spår när den tappat kontakten etc.)

  • tobhed

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:23

    Du har säkert rätt Fredrik, jag uttryckte mig lite snabbt då jag hade min 1-åriga son på ena axeln som desperat försökte ta över tangentbordet…
    Jag ser i alla fall inga större behov för egen del att byta till GT31an då jag redan har en GT11 och det är väl där sensmoralen ligger, detta GPS byte (från 11 till 31) är inte alls av samma betydelse som att byta upp sig från en Garmin produkt till någon av dessa.

  • jester

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:23

    glader: Ja, filerna som Garmin producerar använder *inte* doppler. Dock skall tydligen displayvärdet räknas ut mha doppler. Finns i en tråd på GP3S-forumet där en snubbe från Garmin talade om hur det verkligen fungerar.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 04:55

    Ok!

    Jag missade tydligen den tråden. Har bara minne av att jag sett en tråd där någon (Chris Lockwood?) hade klippt in mail från någon Garmin-säljare. Hittar inte den tråden nu. Läste den noga då. Som jag minns det nu kunde jag inte utläsa mer än att de inte explicit lagrade dopplerdata, men att de inte avslöjade exakt hur de kom fram till positionsdatan.

    Tänker du på en annan tråd? Skulle väldigt gärna läsa den i så fall. Lätt hopplöst att söka på doppler, garmin o.s.v. på det forumet eftersom det är så himla vanliga begrepp. Minns du några bra nyckelord?

  • jester

    Medlem
    25 april, 2008 vid 06:06

    Pga dålig upplösning på den sparade datan (då spelar det ju ingen roll vilken metod dom använt för att skapa trtackpointen), så uppstår ju den sk grid-effekten. Och denna kan tydligen slå på +- 2 knop…

    Det är ju bara att titta på en gpx-fil, och jämföra med GT11:ans binära filer. Gpx-filerna går i sicksack, medans man får en mjuk fin kurva med GT11.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 07:42
    Jester;460741 wrote:
    Pga dålig upplösning på den sparade datan (då spelar det ju ingen roll vilken metod dom använt för att skapa trtackpointen), så uppstår ju den sk grid-effekten. Och denna kan tydligen slå på +- 2 knop…

    Det är ju bara att titta på en gpx-fil, och jämföra med GT11:ans binära filer. Gpx-filerna går i sicksack, medans man får en mjuk fin kurva med GT11.

    Exakt! Vi är helt eniga.

    Jag tolkar inlägget ovan som att du vacklar i hur säker du känner dig på om Garmin är doppler eller ej. Det spelar dock som sagt ingen roll i det här fallet. Trots att ingen utom Garmin själva verkar veta detta med säkerhet är doppler lite av gps-världens mantra just nu och det talas mycket om t.ex. Doppler-devices. Teknikförklaringarna är ju lite strunt samma (och kanske t.o.m. felaktig i Garminfallet); det viktiga är vilken tolerans enheten har. Lite som lagstiftning om katalysator istället för om utsläppsgränser.

    Men det är som sagt bara en begreppsdebatt. Alla är ju glada för GT11/31 och bättre enheter.

  • marden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 14:16

    doppler,doppler o doppler
    börjar bli ganska trött på doppler nu, vet inte ens om jag orkat läsa hela denna tråd o alla andra doppler trådar.

    annledningen till att jag inte tycker det är så spänande me doppler kan va att jag inte förstår vad det är:(
    det börjar ju bli några år sen jag gick på kth + att jag inte har jobbat me matte sen dess förutom pytagorassats då o då när nån takvinkel ska räknas ut:)

    kan någon mattenörd el speednörd förklara på ett begripligt sett hur man gör när räknar me doppler o vad man räknade med innan.

    kanske har gåtts ingenom i nån tidigare tråd som missat

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 16:17

    Jag är ingen nörd 🙂 🙂 🙂 men kolla:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt
    Alltså ett sätt att mäta hastighet genom att mäta frekvensändring. Tänk dig (som det står i artikeln) en ambulans. När den närmar sig dig stiger frekvensen och när det passerar minskar den. Mäter man ljudfrekvensen kan man alltså räkna ut ambulansens hastighet. På samma sätt med satellitfrekvenser och surfare.
    Alternativ är att räkna ut position med triangulering (alltså vinklar till olika saker som t.ex. satelliter) och med hjälp av tidmätning räkna ut hastigheten.
    GPSer som Garmin Geko / Fortrex och de nya GT11/31 och allt vad de heter klarar båda sätten. Senaste diskussionen gällde om Garminpositionerna baseras på doppler eller bara triangulering.

  • jester

    Medlem
    25 april, 2008 vid 16:40

    Och saken är den alltså att Garmin Geko/Foretrex aparar enbart ett uträknat värde vad gäller position (med ganska få decimaler), medans Amaryllo/GT11 lagrar den data som den får från sateliterna. Så i realiteten så är det programmen som sköter själva dopplerbiten? Eller har jag fattat fel?

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 17:18
    Jester;460868 wrote:
    medans Geko

    Tangentslintning. Geko -> GT11

    Jester;460868 wrote:
    lagrar den data som den får från sateliterna. Så i realiteten så är det programmen som sköter själva dopplerbiten?

    Aha! Det hade jag inte fattat förrän nu.

    Coolt! (Jag är inte nörd. Jag är inte nörd. Jag är inte nörd…)

  • marden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 19:20

    om nån fler undrar så tog fram ett gammalt papperslexikon o pluggade på under middagen o kan ge en samanfatning av vad som stod.

    det var som sagt ett fysikalisktfenomen o inte ett matematiskt som jag trodde.
    som går ut på att våglängden ändras om mottagaren o sändaren rör sig mot eller ifrån varandra
    namet kommer från christian doppler(1803-53) som påstod att stjärnornas färg berodde på om dom rörde sig hitåt eller bortåt,blå färg kort våglängd röd lång, men det visade sig senare att det mest berodde på temperaturen.

    för ljudvågor bevisades fenomenet 1845 med ett coolt expriment där man radade upp ett gäng bevisat tonsäkra gubbar sen åkte man förbi med en blåsorkester o gubbarna fick säga vilka toner dom hörde o hur tonerna ändrades när tåget åkte förbi

    skjälv ska jag göra ett expriment nästa gång jag surfar
    ska bevissa att choppen kommer tätare när jag kör mot vågorna än när jag åker med vågorna:)

    o nu spånar jag fritt när jag tror att garmin sparar/använder triangel mätningen mellan sateliterna och gt11 desutom tittar/sparar på frekvens ändringen på radiovågorna därimellan.

    kanske på väg att bli nörd om det inte drar in nån kuling snart

  • jester

    Medlem
    25 april, 2008 vid 20:23

    o nu spånar jag fritt när jag tror att garmin sparar/använder triangel mätningen mellan sateliterna och gt11 desutom tittar/sparar på frekvens ändringen på radiovågorna därimellan.

    Tror du slått huvudet på spiken där. För gubbarna som kan det här yiddrar om att man kan bevisa hastigheten man åkt, tydligen.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 20:50
    Mården;460911 wrote:
    ska bevissa att choppen kommer tätare när jag kör mot vågorna än när jag åker med vågorna

    Vilket lysande exempel. Du bad om förklaring av doppler och så ger du bästa tänkbara exempel själv.

    Mården;460911 wrote:
    jag tror att garmin sparar/använder triangel mätningen mellan sateliterna

    Varför tror du det?

    Jag tror att det är en kombination av triangulering och doppler. (Innan jag går in på den förklaringen kanske jag för säkerhets skull åter skall påpeka att nuvarande Garmin har andra brister som gör att GT11 är överlägsen i alla fall.)

    Jag kan ha helt fel, men här är mina 2 cents för varför jag tror att Garmins positionsdata baseras på doppler:
    1) Det verkar allmänt känt att den kan mäta doppler och att displayvärdet baseras på den. Garmin är en av världens största producenter av GPSer. Den mest grundläggande uppgiften av alla är att bestämma position och många lysande ingengörer hos dem måste lagt extremt mycket tid och energi på det. När man startar upp enheten kalibrerar den sig en längre tid. Den gör säkerligen massor av trianguleringar och räknar massor av medelvärden etc innan den känner sig kalibrerad och har ett bra värde. Om man nu räknat fram ett bra värde med mycket möda och stort besvär, skall bestämma positionen två sekunder senare och har tillgång till en noggrann hastighetsmätning (doppler), då känns det helt orimligt att man inte skulle utnyttja tillgänglig information och istället bara triangulerar från scratch. Jag tror alltså att man använder tidigare position, räknar nästa position relativt den med hjälpp av doppler och kombinerar med en mjuk inverkan av triangulering för att förhindra att man driver iväg p.g.a. ackumulerade fel.
    2) På GT11 kan man om jag förstår det rätt få ut data som dokumenterat inte använder sig av doppler. Det fanns ett fall som diskuterades på gps-speedsurfing när denna hastighet plötsligt drev iväg med sådär 15 knop. Inte konstigt att sådant kan hända om man endast använder triangulering. Något sådant har jag aldrig hört talas om med Garmin. Den har sin grid-effect och problem när den blir skymd, men inget av den här arten vad jag känner till.
    3) Beteendet när den tappar kontakten, “spik”. Om man tittar noga på spåret vid t.ex. ett kastfall är mönstret oftast (alltid?): rent och fint spår i full fart, kastfall, rent och fint spår från noll fart och sedan acceleration när man startar igång igen, men samplet omedelbart efter fallet startar 50m från där man ramlade. Alltså rent spår -> fall -> rent spår igen 2s senare fast 50m bort. Detta är min tolkning av vad som händer: När den tappar kontakten totalt påbörjar den en ny kalibrering (alltså massor av trianguleringar för att hitta ny tillförlitlig punkt). Under tiden den kalibrerar lagrar den dopplerspeed. När den väl kalibrerat klart sådär 15s senare räknar den bakåt baserat på doppler-datan och lagrar dessa positioner. (Jag presenterade denna bild en gång på gps-speedsurfing-forumet och Mal Wright sa att han delade den synen.) Om det nu verkar som om den räknade bakåt med doppler data så räknar den rimligen också framåt.

  • marden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 21:55

    jag TROR som du nu
    sparar/använder skulle nog läsas som bara sparar/går att titta på efteråt

    jag har funderat lite på hur gpser kan mäta farten med så mycket högre noggranhet ca 1 dm/s än mot positionen på ca 10m noggranhet
    du gav mig en rimlg förklaring där glader med hjälp av doppler kanske dom fixar fartmätningen utan att veta exakt vart man är
    eller är det lättare att säga hur mycket nått har flyttas än vart ifrån?

Sida 14 av 15

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.