Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Longdistance Formula

Taggad: 

  • rillestark

    Medlem
    15 december, 2008 vid 16:51

    @Rasmus_W 521136 wrote:

    Dessutom används det i bikupor. Är du helt säker på att det är samma material bara för att värmesköldarna är uppbyggda av sexkantiga saker?

    Det är inspirerat av bikupor eftersom formen är densamma, därav namnet. 🙂 Får bina vara i fred så skapar de ju själva denna struktur, liksom getingar.
    “honeycomb” är ett utseende, i detta fall på distansmaterial & inte en produkt. Detta utssende finns på flera olika typer av produkter eftersom det bildar en väldigt stark struktur.

    Frid!

    /Richard

  • joachim_larsson

    Medlem
    15 december, 2008 vid 17:36

    Honeycomb var revolotionerade på våra div II brädor där Marströms (tillverkare av katmaraner, skrov och master) också använde både värme och vacum för att få bort all luft i matrialet. Helt sjukt styvt och hållbart, men sjukt dyrt.

    Tänk Er 390 cm och en volym på ca:320 liter och en vikt på 11 kg, fick stoppa i bly så man kom upp i 18 kg.

    Har denna kvar och Jonas Davidsson som tillverkade brädorna har lovat att fixa flaps och sedan ska den seglas igen.

    Denna slalombräda på 129 liter och den styvheten kan nog bli en liten hitt, ska ju också veta att EXOCET ligger tvåa i slalomrankingen genom Ben Van Stern med ett Simmer (kul), likasa så ligger Gonzo etta i på Formula rankingen.

    Matrialet hjälper till med den stora insatsen står seglaren för, spelar nog ingen roll vad t.ex Anders Bringdal, Antonio A, B Dunkerbeck står på de vinner ändå.

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

  • carl-r

    Medlem
    15 december, 2008 vid 19:46

    Jag kan knappt nåt om material, men varför man skulle vilja bli av med luft i en lösning med honeycomb det fattar jag verkligen inte. Det enda jag kan tänka mig är en applikation där värme skulle göra att luften i materialet svällde så att den sprack inifrån. Nån som kan tänka sig att förklara?

  • stinger

    Medlem
    15 december, 2008 vid 20:03

    Marströms (med flera) använder autoklav vid sin komposittillverkning, en sorts ugn som man härdar med övertryck för att få laminat med hög fiberhalt. Vid avancerad komposittillverkning använder man värmehärdande epoxi. Härdar vid en bit över 100°, då kan man inte ha någon luft kvar i brädan.

  • carl-r

    Medlem
    15 december, 2008 vid 20:07

    Om det var divinycell eller liknande skulle jag lättare förstå, men honeycomb är ju väldigt hög procent tomrum. Och om det dessutom är övertryck där man bakar grejerna, hur får man undertryck emellan de 2 ytterskikten?

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    15 december, 2008 vid 20:52

    SWE 496 önskade att vi skulle hålla oss till ämnet.

  • swe-496

    Medlem
    15 december, 2008 vid 21:37

    @CtrlAltDelete 521240 wrote:

    SWE 496 önskade att vi skulle hålla oss till ämnet.

    Tack för det inlägget.
    Tänkte precis lägga in om att rensa allt som inte har med ämnet att göra..

    Tanken med denna tråd var att kolla hur många som skulle vara intresserade av att segla sträckan Haga Park – Vindkraftparken – Haga Park på FORMULA-bräda.
    Jag tar det en gång till för alla som inte fattade.
    DENNA LD ÄR FÖR FORMULABRÄDOR. Det är tänkt som en kul grej och ingen ren tävling, man kör mot polaren och sig själv som en utmaning a´la Johan Ekstedt och Marcus Robért som körde Västervik – Visby och seglade Vikingarännet förra året, dock inte hela sträckan in till Rålambshovsparken…

    Robban Å körde i somras på en stor slalombräda mot några killar på Formulabräda i Fituna i somras… Gissa vem som kom först;)…

  • rasmus_w

    Medlem
    16 december, 2008 vid 09:17

    @Joachim_Larsson 521174 wrote:

    Honeycomb var revolotionerade på våra div II brädor där Marströms (tillverkare av katmaraner, skrov och master) också använde både värme och vacum för att få bort all luft i matrialet. Helt sjukt styvt och hållbart, men sjukt dyrt.

    Och så fanns det i Fanatics brädor i början av 90-talet och i diverse lössnöskidor på 80-talet.

    Fast som jag ser det är inte Honeycomb ett material utan en struktur. Jag har hört talas om material med en distans av sexkantiga celler i aluminium och jag har för mig att rymdfärjans värmesköldar består av sexkantiga plattor av nåt keramiskt material och det som väl brukar användas i surfbrädor är väl celler av papp som mättats med epoxi.

    Sen är det lite smått fascinerande hur många material som sägs vara hämtade från rymdfärjans värmesköldar. Tomas Persson påstod att G10 kom därifrån, Rega påstår att materialet i skivtallriken på P9-skivspelaren kommer därifrån och nu också Honeycomb. Är man handikappad och använder Permobil så använder man i alla fall rymdteknik: styrspaken utvecklades ursprungligen för månbilen.

  • swe-496

    Medlem
    16 december, 2008 vid 15:32

    @Rasmus_W 521301 wrote:

    Och så fanns det i Fanatics brädor i början av 90-talet och i diverse lössnöskidor på 80-talet.

    Fast som jag ser det är inte Honeycomb ett material utan en struktur. Jag har hört talas om material med en distans av sexkantiga celler i aluminium och jag har för mig att rymdfärjans värmesköldar består av sexkantiga plattor av nåt keramiskt material och det som väl brukar användas i surfbrädor är väl celler av papp som mättats med epoxi.

    Sen är det lite smått fascinerande hur många material som sägs vara hämtade från rymdfärjans värmesköldar. Tomas Persson påstod att G10 kom därifrån, Rega påstår att materialet i skivtallriken på P9-skivspelaren kommer därifrån och nu också Honeycomb. Är man handikappad och använder Permobil så använder man i alla fall rymdteknik: styrspaken utvecklades ursprungligen för månbilen.

    HÅLL ER TILL ÄMNET!!!!!!!!

    Starta en ny tråd om ni vill diskutera olika material och dess struktur, uppbyggnad och användningsområde m m…….
    TACK

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:24

    Vad kan man räkna med av en snubbe som inte kan tanka bilen.

  • seglare

    Medlem
    17 december, 2008 vid 23:03

    Om ni prövat å segla SeaCart30 på havet å snitta 25 knop då känner man Marströms styvet och hur kolfibern och epoxyn jobbar.

  • swe-496

    Medlem
    17 december, 2008 vid 23:10

    @Seglare 521580 wrote:

    Om ni prövat å segla SeaCart30 på havet å snitta 25 knop då känner man Marströms styvet och hur kolfibern och epoxyn jobbar.

    Håll dig till ämnet

  • swe-1

    Medlem
    27 december, 2008 vid 08:08

    Matte, om ni kör i juli eller senare så är jag med!

    //JIMMY

  • swe-496

    Medlem
    28 december, 2008 vid 19:57

    Tanken är just att köra i juli aug nån gång. Kul att du vill vara med jimmy.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Longdistance Formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.