Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Malmö/Lund vs Göteborg

  • Malmö/Lund vs Göteborg

    Publicerad av surfbum på 26 januari, 2009 vid 19:34

    En fråga till er Skånesurfers: Har dykt upp en möjlighet att flytta ner till Malmö/Lund och undrar om Skåne kan erbjuda lika bra surf som Göteborg med omnejd (dvs inkl Varberg).

    Vad är fördelarna/nackdelarna osv. Surfen är liksom en viktig parameter i det hela och jag vill inte göra “bort” mig 😀 .

    styret svarade 15 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bananen

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 07:04

    Jag känner mig manad att svara efter som jag bodde och surfade i Götet med omnejd fram till 2005.

    Först av allt – skåne är ett störtskönt ställe att bo om man gilar surf. Det som är bättre här är att det finns spots för alla vindriktningar. Jag bor i Lund (well, en månad till) och där ifrån når man alla skånes stränder på mindre än en timma.

    Österlen bjuder på feta vågor när vinden är rätt, det vill man inte missa. Och det finns sååå mycket mer än bara GH 😉 Sydkusten är lite lynning, men när den levererar är det GR8. Öresund bjuder på rikets bästa Freestyle ställen (Klagshamn & Habo), där du aldrig är ensam och antagligen hinner surfa på lunchen. I NV skåne finns sveriges mest spännande segling.

    Så vad är sämre? Inte mycket, men jag tror faktiskt att Varberg/Halmstad har något bättre vågor, men frågan är om du inte får segla mer här nere. Dessutom finns det så många fler spot att välja på.

    Att bo i Götet är ju en prövning, speciellt om du blir en wave-addict. Visst freestylas det friskt i Fiskebäck och många sköna freerajders sälskapar dig i Björlanda, men, till slut tänker du oundvikligen, “kan inte nån jävel spränga bort den här förbannade skärgården och muddra lite så de feta vågor som slår mot denna kust orkar ända in?” Det slutar med att du blir lite tokig och går upp varje dag 03:14 och kör till Åsa & Vbg innan jobbet (way to go dudes, jag älskar också morgonsurf 😉

    Slutligen en liten ovesäntlighet – arbetsmarknaden är fortfarande rätt god här nere och räknar man in Köpenhamn så blir det ännu bätre. Och just det ja – längtar man för mycket tar det bara 2:15 till götet med bilen om man står på lite!

    Vid pennan // Jonas

  • usel

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 10:09

    Bra Bananen! Just så är det tyvärr!

  • johan_gbg

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 04:43

    Bananen vet va han snackar om.

  • styret

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 06:40

    Jag fyttade till Malmö från Öland och mina tankar är att det är alltid en bit att köra när man ska surfa här nere. Var väl bortskämd på Öland kanske.
    MEN iomed att man ändå ska köra så kör man oftare till de bra ställena istället för det som är enklast vilket är jävligt gött. och det finns bra spots kan jag lova.

    Dessutom är det ju bra vägar för det mesta här nere i skåne och egentligen är det ju inte långt till någonting här.

    Dessutom ligger det faktiskt ganska bra för att pendla mellan flera olika erkänt bra (våg)spots.
    Det är inte nära men inte heller jättelångt till tex Båstad, Halmstad, Gislövs mfl, bra utgångsläge för att plöja dom spotsen.

    Att Malmö är en av sveriges skönaste städer att bo i gör ju itne saken sämre. Stan rä tillräckligt stor för att man inte ska springa på samma jävla Jeppe från typ Nybro på krogen varenda jävla kväll men den är tillräckligt liten för att man ska kunna cykla överallt.
    Billig mat, bra skateparker om man gillar att surfa pool på kvällarna, nära till Köpenhamn och skön atmosfär.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Malmö/Lund vs Göteborg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.