Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare RDM

  • dr-masse

    Medlem
    6 april, 2012 vid 11:52

    På mina Streamlined låses pinnen med en fjädrande metallskiva, känns lite bättre än “trådlösningen”, men det är ju max 50% av ytan som utnyttjas som sagt. Och det gäller att vara petig med att se till att den verkligen går in helt. Bäst vore såklart om den låstes i hela den delen som frästs ut i pinnen, från båda håll liksom (om det går att fatta utan skiss…).

  • svenne

    Medlem
    6 april, 2012 vid 14:04

    Som jag skrev förut, även bricklåsningen låser med mindre än hälften av spåret.

  • john1

    Medlem
    6 april, 2012 vid 21:28

    Är det här en förlängare som klarar det mesta? skall ev. kombinera med en chinook mastfot europin (en svarvad enhet):

    http://www.isthmussailboards.com/prodinfo.asp?number=SLSXEP

    På Sreamlines hem sida:

    http://www.streamlined.us

    kan jag inte se att europin finns längre, någon som vet?
    Har simmat ett par gånger tidigare..
    JJ

  • styret

    Medlem
    6 april, 2012 vid 21:44

    Skidsport verkar fortfarande ha en streamlined.
    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/ovriga-tillbehor/forlangare/streamlined

    Jag har deras gamla silvriga svarvade modell för kopp. riktigt nöjd. Till sommarn planerar jag att ha dubbla uppsättningar, Vågkittet i Skåne och freestylebitarna plus slalombräda på Haga. Behöver komplettera upp med en extra förlängare till kopp. Liberty verkar ju vara ett intressant alternativ. Vem säljer dom i Sverige?

  • janne_b

    Medlem
    7 april, 2012 vid 20:48
    Svenne;685349 wrote:
    Som jag skrev förut, även bricklåsningen låser med mindre än hälften av spåret.

    Nja,jag kollade min och sammanlagda kontaktytan är ganska nära arean på M8-skruven,så det är nog ingen fara med hållfastheten där…
    Var finns Streamlined RDM Redline förresten,du skrev att de finns?
    /J

  • marden

    Medlem
    7 april, 2012 vid 21:45
    Ola H.;685344 wrote:
    Egentligen borde en ny konstruktion tas fram till rdm, lite som NPs MXT fast med perfekt storlek för att passa inuti rdm-röret..

    Är ju otroligt konstigt att det inte finns redan ,och ännu märkligare om det inte finns inom något år ..
    Jag har iaf undrat varför inte mastfotterna ser ut så ända sen jag köpte min första rdm mast

  • marden

    Medlem
    7 april, 2012 vid 21:54
  • svenne

    Medlem
    7 april, 2012 vid 23:49
    janne_b;685445 wrote:
    Nja,jag kollade min och sammanlagda kontaktytan är ganska nära arean på M8-skruven,så det är nog ingen fara med hållfastheten där…
    Var finns Streamlined RDM Redline förresten,du skrev att de finns?
    /J

    Då ska vi väl ta och räkna lite då.
    Effektiv diameter M8: 6,91 mm, total area 37,48 mm²
    Ytter resp. innerdiameter pinsystem: 12 resp 6 mm.
    Effektiv låsyta på pinnen vid 50 % låsning: 42,4 mm²
    Vad blev det kvar i mitten av pinnen?
    6 mm, totalarea 28,3 mm². Det är 75 % av en M8.
    Dessutom sitter låsblecket fast med en fjäder, det är allt. M8-skruven sitter i en mutter.

    Jag kan ta hem Streamlined, men jag har inga leveranstider.

  • tobb

    Medlem
    8 april, 2012 vid 07:26
    Svenne;685452 wrote:
    Då ska vi väl ta och räkna lite då.
    Effektiv diameter M8: 6,91 mm, total area 37,48 mm²
    Ytter resp. innerdiameter pinsystem: 12 resp 6 mm.
    Effektiv låsyta på pinnen vid 50 % låsning: 42,4 mm²
    Vad blev det kvar i mitten av pinnen?
    6 mm, totalarea 28,3 mm². Det är 75 % av en M8.
    Dessutom sitter låsblecket fast med en fjäder, det är allt. M8-skruven sitter i en mutter.

    Jag kan ta hem Streamlined, men jag har inga leveranstider.

    Känns som att 6mm rostfri stång räcker gott för de begränsade dragkrafter som det handlar om i själva pinnen, ngn som lyckats med ett haveri här? (inte gängan då) Svagaste punkten på en förlängare måste väl vara infästningen av cleatet alternativt att själva röret knäcks..

    Någon som provat den där Unifiber kopian eller vet om det finns någon återförsäljare som har dem?

  • doc

    Medlem
    8 april, 2012 vid 08:35

    Ring Ohana. Om han inte har dom så tar Andreas säkert gärna hem åt dig.

  • svenne

    Medlem
    8 april, 2012 vid 08:44
    Tobb;685472 wrote:
    Känns som att 6mm rostfri stång räcker gott för de begränsade dragkrafter som det handlar om i själva pinnen, ngn som lyckats med ett haveri här? (inte gängan då) Svagaste punkten på en förlängare måste väl vara infästningen av cleatet alternativt att själva röret knäcks..

    Någon som provat den där Unifiber kopian eller vet om det finns någon återförsäljare som har dem?

    Nu tror jag iofs att de flesta mastfötter är gjorda i lättsvarvat sunkrostfritt, och låsfunktionen likaså. Jag har dissikerat ett gäng Pin-förlängare och de billigare varianterna har som jag skrev tidigare inte ens ett låsbleck utan en ståltråd(!) som låsning. De med låsbleck har väldigt varierande kvalitét på blecket, både passform och stålkvalitét.
    Jag har haft två förlängare där låsningen (bleck) har gått sönder, jag vet minst tre andra förlängare där låsblecket/clipet har havererat. Så för min del är det tydligt att låsningen i en Pin-förlängare är svaga punkten.

  • guzzi

    Medlem
    8 april, 2012 vid 09:02

    Är det någon som vet något om kvaliten och konstruktionen hos North´s förlängare och mastfot?
    Har någon testat deras Power XT med inbyggd nedhalsvev?

  • tobb

    Medlem
    8 april, 2012 vid 09:16
    Svenne;685477 wrote:
    Nu tror jag iofs att de flesta mastfötter är gjorda i lättsvarvat sunkrostfritt, och låsfunktionen likaså. Jag har dissikerat ett gäng Pin-förlängare och de billigare varianterna har som jag skrev tidigare inte ens ett låsbleck utan en ståltråd(!) som låsning. De med låsbleck har väldigt varierande kvalitét på blecket, både passform och stålkvalitét.
    Jag har haft två förlängare där låsningen (bleck) har gått sönder, jag vet minst tre andra förlängare där låsblecket/clipet har havererat. Så för min del är det tydligt att låsningen i en Pin-förlängare är svaga punkten.

    Det är möjligt att ett dåligt bleck kan haverera men själva pinnen håller nog..

  • oaxen

    Medlem
    8 april, 2012 vid 09:29
    guzzi;685481 wrote:
    Är det någon som vet något om kvaliten och konstruktionen hos North´s förlängare och mastfot?
    Har någon testat deras Power XT med inbyggd nedhalsvev?

    Jag älskar North-förlängare. I kombination med Chinooks mastfötter känner jag mig helt trygg.

  • svenne

    Medlem
    8 april, 2012 vid 11:41
    Tobb;685483 wrote:
    Det är möjligt att ett dåligt bleck kan haverera men själva pinnen håller nog..

    Absolut, det håller jag med om. Däremot håller jag inte med om att totalarean i pinnen är likvärdig en M8. 😉

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare RDM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.