Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare utan nedhal

  • Mastförlängare utan nedhal

    Publicerad av isletwig på 6 juni, 2014 vid 09:00

    Hejsan

    Jag är både ny i forumet och i sporten och har en liten fråga angående mastförlängare.

    Jag har precis köpt en 430 mast och två begagnade segel som ska funka till den. Bland annat ett Simmer Addict 7,2 med lufflängd på 478. Min tanke är att jag ska köra dessa på min gamla bräda som har en omodern mastfot tills jag har blivit tillräckligt duktig för en bräda runt 100 l. Därför skulle jag behöva en 48 cm förlängare utan nedhal som jag kan ha på min mastfotsadapter.

    Är det någon som vet om, var och hur man kan få tag på en sådan? De största jag har hittat är 45 cm.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

    gogeli svarade 9 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • tsss

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 09:17

    hej

    Var det du som pratade med mig om en äldre course racer. Jag lovade hjälpa dig med att fixa en mastfot som funkar till modern förlängare? Hörde inget mer sen från dig. Löste du problemet med mastfoten?

    Om du tittar på min annons för Tushingham Lightning 6,0 så ser du att där erbjuds en 48 cm Neil Pryde UXTförlängare som är 48 cm. Dock är det inte optimalt med en längare som precis klarar jobbet, segel kan ofta vara aningen felmärkta, så att man behöver förlänga ytterligare någon cm, och då står man där…

    Fast jag förstår inte varför du letar längare utan nedhal??

  • isletwig

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 10:30

    Nej det var någon annan. Tror i och för sig det är något liknande jag har.

    Anledningen till att jag vill ha en utan nedhal är bara att det finns ett nedhal på min nollförlängare som är gjord för den mastfot jag har på brädan och jag behöver därför egentligen bara ha ett förlängningsrör mellan.

    Mastfoten och nollförlängaren ser ut såhär:
    5ety5amu.jpg

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • electric

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 10:31

    @Isletwig 723873 wrote:

    … De största jag har hittat är 45 cm.

    Köp två st såna här http://www.surfspot.se/forlangare-utan-nedhalsrullar.html (30 cm) och sätt i varandra. Lite konstig lösning förstås, men det bör funka.

    Apropå förlängare så köpte jag en gång ett enormt högt (men smalt) 9 kvm segel (Le Fevbre, som experimenterade mycket) – och med det följde en mastförlängare på ca 120 cm! Därmed formerades i princip en tredelad mast …

    Det påminner mig om att jag också i början av min surfkarriär använde delar av avbrutna master som förlängare (för att spara pengar och för att jag inte visste bättre).

    /Lars

  • isletwig

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 10:37

    @Electric 723878 wrote:

    Köp två st såna här http://www.surfspot.se/forlangare-utan-nedhalsrullar.html (30 cm) och sätt i varandra. Lite konstig lösning förstås, men det bör funka.

    Apropå förlängare så köpte jag en gång ett enormt högt (men smalt) 9 kvm segel (Le Fevbre, som experimenterade mycket) – och med det följde en mastförlängare på ca 120 cm! Därmed formerades i princip en tredelad mast …

    Det påminner mig om att jag också i början av min surfkarriär använde delar av avbrutna master som förlängare (för att spara pengar och för att jag inte visste bättre).

    /Lars

    Ja det skulle man ju kunna göra. Kommer de passa ihop då?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • electric

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 14:11

    @Isletwig 723879 wrote:

    Ja det skulle man ju kunna göra. Kommer de passa ihop då?/QUOTE]

    Ja, om du har standarddimensioner på mastfotsdelen samt mast. Men det känns lite avigt att göra så. (Jag beskrev det mest på kul, även om det funkar). En annan “gammaldags” lösning är att komplettera med en masttoppsförlängare. En sån kan du enkelt tillverka av en rörbit med en skruv på lämpligt ställe (dvs i ditt fall ett rör sådär 15 cm långt med 3 cm från toppen, om du skaffar en 45 cm förlängare).

    Men en vettigare lösning är väl att skaffa en längre mast (som du har användning för senare); det finns billiga begagnade – allra billigast totalt blir det med en 490-mast som du kapar 12 cm från (då slipper du köpa förlängare). Jag vet, så “ska” man inte göra, men med de övriga icke helt moderna grejor du har så spelar det ingen roll. Tycker jag.

    Men den riktiga lösningen är väl att skruva på en pin på jointen – och så köpa en “riktig” mastförlängare. Den kan du ju även använda framgent. (Men just nu får du ju komplettera med den lilla masttoppsförlängaren jag beskrev ovan),

    /Lars

  • tsss

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 14:43

    Tror att jag har ett sådant där fäste med monterad joint och pin ovanpå. För visst är det en F2-bräda? Tomas

  • isletwig

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 16:00
    Electric wrote:
    Bra tips Lars. Har du något tips på vad för typ av rör jag kan använda?

    @tsss 723884 wrote:

    Tomas: Har du någon bild/mått på fästet? Jag tror inte det är en F2-bräda. Det står Oceanite på den och den har någon slags örn under. Annars är det mesta bortnött.

    /Anton

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • tsss

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 18:41

    @Isletwig 723886 wrote:

    Bra tips Lars. Har du något tips på vad för typ av rör jag kan använda?

    Tomas: Har du någon bild/mått på fästet? Jag tror inte det är en F2-bräda. Det står Oceanite på den och den har någon slags örn under. Annars är det mesta bortnött.

    /Anton

    hej Anton
    Festligt, jag fick en bräda utan namn för två år sedan. Målade den litet med överbliven sprayfärg och fixade en mastfot. Lade in bilder här på Surfzone, men ingen visste vad det var. men så förstorade jag mitt foto av bakpluppen på brädan och då kunde man läsa, just det, Oceanite. En fransk courseracer från 80 talet. Min är ganska smal så det är ingen bra nybörjarbräda. Så jag hade rätt, jag har en mastfot med joint och pin överst, men lär behöva den själv om jag ska ut på vattnet med brädan. Ska dock sälja den så småningom då kommer mastfot med förstås.

    ang förlängare till 48cm. På surfspot så kan du köpa en längare utan rullar för 250:-.
    http://www.surfspot.se/forlangare-utan-nedhalsrullar.html Eftersom den 0-förlängare som du har är litet högre än en modern 0-längare så kommer det troligen att funka. Som Lars skriver så kan du även bygga på litet i masttoppen, Finns flera tänkbara saker att göra om du ändå har en gammal mast som kanske ska skrotas när du köper fräscha grejer. Dock har jag haft en likadan 0-längare som du en gång, och dom är inte bra när man skall rigga och dra ordentligt nedhal.

  • isletwig

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 18:54

    @tsss 723889 wrote:

    Ja det är ju precis en sån jag har! Vad roligt. Din ser lite finare ut dock. Den är ju inte så vidare stabil, men det går ganska bra så länge jag har centerbordet i.

    Hur har du konstruerat den övergången?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • electric

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 18:58

    @Isletwig 723886 wrote:

    Har du något tips på vad för typ av rör jag kan använda?

    Det går med vadsomhelst vars innerdiameter passar på masttoppen. Sist jag gjorde nåt sånt så använde jag ett plaströr avsett för nån vattenledning tror jag, Plast är mjukt mot masttoppen. Men ta vadsomhelst, aluminium, järn, … , fast då kanske du får sätta i en masttopps”plopp” så inte seglet skadas. Som sagt, 15 cm räcker. En skruv tvärs igenom röret 3 cm från ena änden – sen är det klart.

    /Lars

  • isletwig

    Medlem
    6 juni, 2014 vid 19:06

    @Electric 723891 wrote:

    Det går med vadsomhelst vars innerdiameter passar på masttoppen. Sist jag gjorde nåt sånt så använde jag ett plaströr avsett för nån vattenledning tror jag, Plast är mjukt mot masttoppen. Men ta vadsomhelst, aluminium, järn, … , fast då kanske du får sätta i en masttopps”plopp” så inte seglet skadas. Som sagt, 15 cm räcker. En skruv tvärs igenom röret 3 cm från ena änden – sen är det klart.

    /Lars

    Okej. Då ska jag ta och testa det. Tack för all hjälp!

    Anton

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • tsss

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 07:34

    se bilden

    Köpte en vanlig joint, som har gängade hål, M8, i båda ändar. Sen har jag skruvat in korta bitar av gängad stång. Den pin som sitter överst har förstås ett M8 hål, köpt på surfspot men finns i varje surfbutik. Den undre delen känner du igen, den är avskruvad från originalgrejerna. Kan sitta ganska hårt. Lika bra att köpa ny joint, gamla såna har oftast åldrats o går av relativt snart.

  • isletwig

    Medlem
    7 juni, 2014 vid 16:10

    Okej. Smart lösning. Jag ska fundera lite på vilken lösning jag väljer. Tack för hjälpen.

    Anton

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

  • gogeli

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 12:48

    Tror jag har en gammal förlängare som skulle passa. Vill minnas den ska vara 50cm. Det är nog samma årgång som dina grejer. Måste mäta när ja kommer hem.
    Nje.. den va 45cm. Du får gärna ta den å prova om du vill. Är inget jag behöver iaf. Den är för din typ av joint.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare utan nedhal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.