• Publicerad av filipl på 8 april, 2007 vid 17:05

    Jag funderar på att uppgradera mina master, men är osäker på om jag skulle vinna tillräckligt på det, i förhållande till kostnaden, och skulle vilja ha tips och synpunkter.

    Jag kör med Sailworks Retros (freeracesegel)
    8.0 (från 2005) (med Sailworks XR 490, 80% kol, från 2000)
    7.5 (från 2007) och 6.5 (från 2006) (med Sailworks XR 460, 80% kol från 2001)

    Masterna är enligt Sailworks “kompatibla” med segeln, trots att de har några år på nacken, så att de i och för sig passar för seglen kan Ni utgå från.

    Det jag funderar över är bland annat:

    1) Har master, generellt sett, utvecklats lika mycket som segel och brädor, under de senaste 5-7 åren, eller är en mast från 2000-2001, i stort sett lika bra som en mast från 2007, om de har samma kolhalt?

    2) Jag funderar på att uppgradera till Sailworks Speedstick, som av Sailworks rekommenderas för seglen och har 100% kol. Det jag funderar över är: märker man stor skillnad på en mast med 80 resp 100% kol? (vikten skiljer bara ca 1 hg)?

    swe-496 svarade 17 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Oregistrerade

    Gäst
    8 april, 2007 vid 18:23

    Filip…
    nu är det bara abstinens…det är dax att komma igång med seglandet!!!!
    Hur ser det ut i hälgen för din del…?
    Nämdöfjärden väntar….har du koll på väder…?

    / Jan

  • filipl

    Medlem
    8 april, 2007 vid 18:41

    Ja,

    abstinenesen är stor.

    Jag tänkte åka till Björkvik imorgon fm, och testa nya brädan. Tyvärr har jag bara ett 7.0 segel, som största segel hemma nu, men prognoserna ser okej ut, runt 8-11, sydligt.

    Vore kul om du också åkte dit. Jag kan låna ut handskar och huva om det behövs. Är du på Nämdö eller i stan?

  • swe-496

    Medlem
    9 april, 2007 vid 07:03

    Tror inte du märker någon nämnvärd skillnad på att byta master. Inte på de seglen iaf. Renodlat racesegel skulle du kanske kunna märka en liten skillnad, så som att seglet skulle kännas lite mer stabilt. Vinst kontra kostnad är så liten att jag skulle behållit de masterna du har.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.