• vindsokaren

    Medlem
    17 november, 2011 vid 13:15

    Medarna har en radie av 20M och matrialet heter domex 355 somgår att ythärda om man vill.

  • boman

    Medlem
    17 november, 2011 vid 15:59

    Men hallå där… Snygga medar det är ju samma design som mina jag la upp 2005 här på konfen!! ;))

    Dom funkar!

    Ni har väl inte fjädrar på tracksen va!?, det är mitt patent he he..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 november, 2011 vid 17:13

    Gnsmk – Det Du frågade om kan vara intressant att ta upp igen. Man ser skillnad på olika sätt att fästa medarna vid truckarna. Det verkar finnas två sätt: 1) Båda medarna fixeras i förhållande till varandra genom stag (ex. Bomans lösning) och 2) Medarna är ledade varvid varje med kan röra sig oberoende av den parallella meden (ex. Hibernas lösning).

    Jag kan nog bara tänka mig att några års exprimenterande kan ge svar på om de båda alternativen är likvärdiga eller ej. Jag har inget svar på frågan.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 november, 2011 vid 18:29

    Booman.
    Ja dom vart lika i design,men hade väl ingen copy tanke direkt men enkel och bra design så det var naturligt att dom fick den formen.
    Inga fjädrar däremot provade jag med motorgummin 4st ,manöver förmågan försvann men som speed raktfram så vart det stabilt,ganska enkelt att skruva på och av också

  • bicless

    Medlem
    17 november, 2011 vid 18:32

    booman snyggt med rött och svart. Denna bräda är utan fjädrar men extremt hårda gummin. vi testade faktist med fjädrar men det blev bättre för oss utan. Men kan tänka mig att beroende på vila truckar man har osv kan fjädrar vara funkis.

  • boman

    Medlem
    17 november, 2011 vid 19:23

    Fan va kul att det händer lite på is-seglar fronten Så fler får chansen att pröva på.

    En tanke angående medar,
    Ni borde ha medar som är kompatibla med en longboard, typ bort med hjulen borra ett 8mm hål i brädan för mastfoten sen är man igång.
    Det är många som sitter på en sådan bräda och det duger gott att börja med om man vill pröva..

    mvh

  • bicless

    Medlem
    17 november, 2011 vid 22:13

    bra ide, men det känns som man måste bredda på nått sätt för att det skall funka hyfsat, men det kanske inte behövs.

    Nått för vindsökaren fnula på

    Bicless

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    6 december, 2011 vid 20:17

    Håller på att bygga en bräda , något man bör tänka på med vall av bredd på medarna.
    sen vad blir skillnaden på bredden mellan medarna. är ju breddare bättre, eller någon kritsik max bredd?

  • oaxen

    Medlem
    7 december, 2011 vid 05:46

    Aldrig smalare än brädans Maxbredd.

  • bicless

    Medlem
    7 december, 2011 vid 22:43

    Det känns som brett mellan medarna ger mest fördelar.
    Nån som vet nån nackdel utom att den blir otymplig vid förvaring och frakt?

  • marden

    Medlem
    8 december, 2011 vid 10:29

    truckarna blir för mjuka om dom bredas för mycket, gummit o trukarna håller inte för momenten ….

  • oaxen

    Medlem
    8 december, 2011 vid 11:13

    @ Mården

    Det stämmer delvis. Om man breddar både truckar och bräda så blir det lättare att trycka ned brädan ute vid kanten. Om man bara breddar truckarna, inom rimliga gränser, så påverkas inte gummina så mycket. Fiberspars gamla FreeSkate, alla isbrädors urmoder, hade olika bredd på truckarna. Varför? Möjligen för att varje med skulle gå i färska isspår. Om man har samma bredd bak och fram och väl inställda truckar/medar så går baktmedarna i samma isfåra som det främre paret. Jag inbillar mig att det är snabbare med det sistnämnda.

    Jag kan inte se några skäl till att ha medarna smalare/bredare än brädans maxbredd.

  • marden

    Medlem
    8 december, 2011 vid 12:02

    Ja,nu tänkte jag mig att man gjorde brädan nästan lika bred som truckarna o gör man det 50 cm brett kan det nog bli lite vingligt 😉
    Men varför Skulle det va snabbare om dom går i samma spår ?

  • oaxen

    Medlem
    8 december, 2011 vid 20:10

    Varför man nu skulle behöva en 50 cm bred bräda vet jag inte. : )

    Jag tänker att det måste vara mer motstånd om bakmeden ska skära upp ett nytt spår i jämförelse med om den kan ligga i ett redan befintligt från frammeden.

  • gnsmk

    Medlem
    8 december, 2011 vid 20:19

    gör inte smalare bredd på frammedarna att den svänger lättare? det blir ju en vinkel mellan fram och bakmed när man trycker på ena sidan …eller ?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.