• oaxen

    Medlem
    8 december, 2011 vid 21:11

    Med drygt trettio års skateboardåkande i ryggen kan jag bara svara: nej. Vill man ändra svänggeometrin är det kilformade pads som gäller.

  • gnsmk

    Medlem
    8 december, 2011 vid 21:28

    okej =) som du sa innan så är förhållandet mellan bräda och medar förutsättningen för hur lätt den svänger. Har man lika bred bräda bak som fram men bredare medar bak så borde den svänga lättare bak än fram ? alltså bakdelen svänger snabbare än fram och det borde motverka varandra ? är jag ute på hal is ?:P

  • gnsmk

    Medlem
    8 december, 2011 vid 21:31

    har man bredare fram så borde framdelen svänga snabbare än bakdelen och bakdelen hänga med så att säga ? man kanske även kan ha olika hårdheter på gummina i trucken bak och fram ?

  • oaxen

    Medlem
    9 december, 2011 vid 07:41

    Svängradien beror endast på vilken geometri (vinklar) truckarna har. Hur lätt/snabbt det är/går att tippa brädan i svängen är egentligen skit samma med tanke på att man, om man vill segla snabbt, vill ha en så stabil(inget wobbel) bräda som möjligt.

    Hur väl en bräda klarar att svänga hänger mer på hur mycket medarna “brotschar”.

    Bra svängegenskaper ger en med med kortare och mer böjd(rocker) anläggningsytamot isen.

    Jag prioriterar en stabil och snabb bräda som kan gippas godtagbart med lite “brotsch”*.

    * Medarna är ju väldigt raka i förhållande till de vinklar de ligger i när man svängar. Medarna bryter runt brädan i svängen. Om medarna är raka och långa kan brytandet i svängen göra att de glidar ovanpå isen och tappar greppet – “spinout”.

  • gnsmk

    Medlem
    9 december, 2011 vid 14:43

    Okej. Jag väger ca 100 kg och min bräda är 30 cm bred, breddningen på truckarna är 35 cm fram och 40 bak. Står jag på brädan så kan jag lätt trycka ner brädan med fötterna i maxläge. Jag har 97 gummin i tucken, kan jag på nått lätt sätt få den stabilare? fjädrar ?

  • oaxen

    Medlem
    9 december, 2011 vid 16:34

    Med den vikten får man nog köra med fjädrar mellan brädan och truckarna. Tänk på att i kylan styvnar gummina en del. Dra åt hårdast möjligt när de är varma o provstå i kyla.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 december, 2011 vid 14:40

    Oåxen m fl – Brukar ni slipa era medar ofta? Om medarna är ok och och man bara avser finputsa dessa för hand utan bandslip – vilken är då den bästa metoden? Man vill ju inte riskera att förändra anläggningsytan utan bara skärpa “eggen”.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 december, 2011 vid 15:42

    Ett bryne är bra att ha med sig när man kör.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 december, 2011 vid 16:25

    Tack för info. Det förenklar.

  • oaxen

    Medlem
    17 december, 2011 vid 17:25

    Första slipen gör jag med bandslip för att få till v-skäret. Därefter har jag bara underhållt skärpan med bryne i ställ vid behov. Inför säsongsstart räcker ofta. Slipar aldrig utan ställ.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 december, 2011 vid 18:30

    Oåxen – Jag har sett lite lösningar men kan Du utveckla hur man enklast “bryner” medarna i ställ utan komplicera det…?

  • oaxen

    Medlem
    17 december, 2011 vid 21:19

    Det enklaste är att slipa två medar samtidigt. Fäst medarna i en vinkelrät regel så att det är ca 5-10 cm emellan. Slipa och byt sedan plats på medarna o slipa igen.
    Hur man fäster medarna hänger ju på vilken modell man har.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 december, 2011 vid 10:14

    TACK Oåxen! Då förstår jag. Nu är det bara is som fattas. Det är oroväckande varmt. Isläggningen i skärgården tenderar att bli sen och det är väl risk för att samma gäller Roxen. Det är ju ingen liten pöl.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 december, 2011 vid 20:29

    För Er som kör Hiberna så kan meddelas att det finns erfarenheter av deras snömedar vilka är högre och kortare än standardmedarna. Enligt uppgift av en som testat ska de fungera bra i lite djupare snö förutsatt att isen inte är knögglig. (Då är de inget vidare.) Är isen ok så fungerar de bra och man kommer upp 2 cm ytterligare med dessa. Anledningen till att de gjorts kortare är att man ska kunna svänga trots det ökade motståndet (snön). Anledningen till att man inte höjt medarna ytterligare ett par cm är bl a att man tror att belastningen skulle bli för stor för brädan i det fall den kördes med höga medar i så pass djup snö. Man har även anfört andra skäl.

    Vår gemensamma beställning av speedmedar och snömedar kom häromdagen. Hiberna är att lita på. Det som kommer att testas av en åkare är – speedmedar runt om. Två andra kommer att testa speedmedar bak och standard fram. Bara det nu blir is så får vi återkomma med omdömen om speedmedarna som har dubbelt så lång anläggning som standard. Kommer de att fungera i gipparna…? Är standard fram och speed bak en kombination som fungerar?

  • vindsokaren

    Medlem
    21 december, 2011 vid 13:25

    Coolt.
    provade med 120mm medar förra året och det fungerade .men håller med att
    det blir för stora krafter för brädan och gillade inte att man kom högre

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.