• herr-pelegrin

    Medlem
    21 december, 2011 vid 19:47

    Det var intressant för jag hörde mig just för om medar i just den höjden, 12-13 cm, som verkar vara mått för vissa Isabella. Richard på Hiberna tyckte det var för högt. Vi ses i morgon!

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 15:32

    Har problem att få till skärpan på medarna.
    Kan matrialet vara för mjukt? Vanligt bondjärn troligen 8mm plattjärn fasat 45grader .

    Kört slip skiva på vinkel slip , Slipat som en tok med handfil efter det .
    Haft ett par per gång , och då till samma truck.
    Haft en ställning med fast anhåll för höjden på medarna så dem alltid kommer i rätt höjd.
    då blir det 45 grader vinkel på båda hur jag än vänder på dem.

    Får inte synliga bilder ifrån picasa album??

  • marden

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 15:53

    du slipar dom på samma sätt som jag gör ser det ut som.
    men som du är inne på tror JAG också att det kan vara lite för mjuk material för att få bra skärpå på ?
    fast det kan nog andra svara bättre på ?
    ser ju ut som du fått eggen hyfsat rak iaf

  • jr555se

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 15:54

    är ingen expert på varken is eller medar men man har ju slipat knivar.. =)

    Ser väl bra ut det där(?) tror inte järnkvaliteten påverkar mkt mer än hållbarheten på skärpan sen när du åker.
    På med bryne som du helst håller i exakt samma vinkel hela tiden. Oftast där man gör bort sig och det blir oskarpt för det är svårt att hålla bryne eller handfil plant med ytan hela vägen, borde således vara lättare att hålla i meden när man bryner det sista…

    Sen är min ytterst personliga åsikt att det inte borde vara kniv-vasst heller då är det ju lättare att skada eggen/spetsen/det vassa vid småsten etc. då godset är såpass tunnt där ute. men det kanske inte gäller när man har 45graders vinkel..

    -johan
    nu saknas det bara vind och tid

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 18:52

    Glömde att det gick att lägga upp album här, så nu har jag Is brädan på ett album.

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=201&pictureid=1257[/IMG]
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=201&pictureid=1258[/IMG]
    Så slippar jag dem

  • vindsokaren

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 20:10

    Tror att en handbandslip som fixeras i typ ett bänkskruvstycke kan funka har inte provat
    det själv bara på stor bandslip.
    slipa längs med och inte imot som det blir med vinkelslipen.

  • gnsmk

    Medlem
    11 september, 2012 vid 20:07

    funderar på att bygga lite inför vintert. är tunna (3-4 mm) medar att föredra framför tjocka medar (5-6 mm) ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 september, 2012 vid 10:44

    Jag tror att Du med fördel kan maila följande:

    Vindsökarn – proffs på tillverkning
    Radius – toppade 42 knop på sina omgjorda skridskomedar
    Oaxen – tillhör Linsurf-gänget med lång erfarenhet

  • vindsokaren

    Medlem
    12 oktober, 2012 vid 19:54

    En del jag sett använder långfärdsmedar som bas.Dom är ju bara 1mm tjocka.
    Man kan ju göra dom tunna bara man har styva medfästen.
    Dom enklaste konstruktionerna är ju breda truckar med medar skruvade direkt på pinnsen.
    Och en M10 gängstång fram för att hålla medarna parallella.Dom medarna blir nog bra i 6mm.
    Hiberna brädorna har väl 6mm medar eller?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 november, 2012 vid 12:26

    Under förra säsongens stenhårda havsis blev jag varse att jag inte hade perfekt slipning på vissa av mina Hiberna-medar. Utifrån de tips jag fått från Uppsala och min granne så har jag nu införskaffat ett juste diamantbryne – Fällkniven DC4, som tydligen rekommenderas inom isjaktskretsar.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.