Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midje- eller sittsele

  • Midje- eller sittsele

    Publicerad av robertj på 24 juni, 2019 vid 21:52

    Vad använder ni? Fördelar, nackdelar? Har själv alltid använt sittsele. Tycker dock att det är lite bökigt att koppla i och ur och placerar därför bommen något lägre än vad jag skulle vilja. En fördel med sittsele är att man kan ha flytväst.

    hakuna svarade 4 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • hakuna

    Medlem
    25 juni, 2019 vid 08:13

    Jag har för bara något år sedan köpt en midjesele som jag använder för vågseglingen. Här är det som sagt bra att kunna kroka i och ur lätt, när man växlar från hopp och ridning, till att bara köra.

    För slalom kör jag sittsele, för där tycker jag det är gött med att kunna hänga mot med baken och få ner kraften i benen utan att ryggen ska behöva hålla emot all kraften.

  • sundheden

    Medlem
    25 juni, 2019 vid 08:26

    Jag bytte till midjesele 2016….
    Mina skäl var att få mer rörlighet främst men också mer kontroll i svåra förhållanden dvs. överriggad och större chop, det tillsammans med att jag började köra med längre hängseletampar så undvek jag allt fler katapulter.
    Jag kör slalom med segel ända upp till 8.6 och freeride ner till 4.2.
    Jag använder även flytväst, dvs. en anpassad för vindsurfing.

    ps. En lustig notis, gjorde en snabbgoogling och ämnet dyker upp nästan varje år här på Surfzone. =)

  • rickard_nr1

    Medlem
    26 juni, 2019 vid 13:31

    Jag kör både och, midje när de är småsegel upp till 5,4 och sittsele för större segel.
    fltväst går utmärkt med midjesele också.

    • Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av  rickard_nr1.
  • safesurfer

    Medlem
    25 juli, 2019 vid 23:16

    Jag kör midjesele till allt. Det är dock stor skillnad mellan modeller och man behöver en som är anpassad för slalom/race om man kör det, man behöver mycket stöd och vaddering annars har man blåmärken och ont dagen efter. Tyvärr är de ofta dyra ca 2000kr, men värt det.

  • hakuna

    Medlem
    26 juli, 2019 vid 10:11

    Därför bra med sittsele till slalom, man har inbyggd dämpning!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midje- eller sittsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.