Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mjuka master?

  • mjuka master?

    Publicerad av aspen på 25 september, 2001 vid 07:40

    Jag kör sedan flera år tillbaka ett Sailworks Bravo 7.0 som har funkat kanon men nu börjar bli lite slitet. Det ska riggas på en 490 26/29 mast vilket jag oxå gör. Nu funderar jag på att köpa på mig ett nytt 7.0, och alla såna segel ska nu ha en 4.60-25 mast för att komma till sin rätt. En sån mast har jag redan så det är inget problem. Jag har nu pratat lite på stranden som man gör innan man går och handlar och jag har nu från några håll fått kommentaren att 7.0 på en 4.60 mast blir för mjukt ffa om man väger lite mer än vanligt. Själv ligger jag på 80 pannor. Någon där ute som har erfarenhet av detta.??

    adde svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • k-p

    Medlem
    25 september, 2001 vid 07:54

    80 pannor är väl inte så mkt?? En 460/25 blir inga problem tror jag. Om du har en matchvikt på över 90 så kanske den är förmjuk.

  • adde

    Medlem
    25 september, 2001 vid 08:01

    Jag tror att man ska köra på den mast som tillverkaren rekommenderar. I första hand exakt rätt mast (om segeltillverkaren även säljer master så får man förmoda att de sytt seglet efter den mastkurvan, det var ju t.ex. väldigt viktigt för Robert Snor(?) att byta ut RacePro masten mot X7 när han började på NP). I andra hand ska man köra på en mast med rätt styvhet, dock har ju olika master med samma styvhet ganska skillda böjkurvor…

    Är man inte extremt lätt eller tung tror jag att man kan lita på tillverkarens rekommendationer.

    /adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mjuka master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.