Taggad: 

  • Publicerad av jesper_b på 10 november, 2006 vid 07:00

    Från Mike Z/Mike’s Lab:
    Thanks for the interest.
    I don’t have a production capacity like Cobra, I keep things simple, perhaps
    too much in case of my web site.
    Anyway, L7 is 80cm one foot of tail. Weight averages 17.5lbs(8kg) hull only.
    Cut outs are result of an effort to decrease surface towards the outline,
    surface grew on this years model due to wider tail and straighter outline.
    Fins should work like on other formula boards, perhaps touch smaller on L7.
    Please keep in mind due to my limited production my waiting line tends to be
    typically 2-5 month

    Från Mike P/Hansen sails:
    I sailed my new L7 yesterday in very mixed conditions, starting out in 12-18mph winds ending in 15-26mph conditions .Iwas very impresed over my last yrs. L6, which I liked very much. L7 has straighter outer lines [not so pulled in in the back 2 ft. ] and a straight line cut out that makes more sence to me. L7 planes up with a lot less drag and sets up more stable on the upwind drive , i found myself able to stand more square , not having to twist my body forward at all .
    Ill post some pics tomorrow of the l6 vs l7vs starboard.
    Also; Ive been sailing 10.8 and 11.6 protos a lot in the past few weeks; Both are going very well; Ben and myself are experiencing very good performance out of the 11.6 .
    We also have been testing a new cam setup that is working btter than I could have hoped!They rotate fully and lock every time , without any kicking the bottom cam!

    Kanske inte så mycket information som man skulle vilja ha, men ändå lite mer än tidigare?

    /Jesper B

    bronken svarade 17 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    12 november, 2006 vid 00:07

    Mer info från Mike Z:

    Rails are pretty sharp all the way forward, like Starboard without the
    chine. Flat from the tail is the usual 30 inches.
    Vee is 5mm in the tail, 0 under front foot straps and up to 30 in front of
    mast track. Concaves like * and F2, up to 3 mm forward and 0 at the very
    tail.
    Hope it helps.
    Mike

  • swe-1

    Medlem
    12 november, 2006 vid 21:31

    Gryyyyymt!!! Jag är imponerad! Undra om man ska ta å slå till, vad tror du Jesper? Av någon outgrundlig anledning har jag en känsla att det går fortare om du beställer istället för jag… :rolleyes:

  • swe176

    Medlem
    13 november, 2006 vid 08:01

    Amatörfrågor:

    vad är chine?

    hur kan man läsa ut att den är så grym?

    /JE

  • swe-496

    Medlem
    13 november, 2006 vid 16:00

    Chine är antagligen den lilla vinkeln i aktern vid cutouten på Starboard..
    Vet man måtten på en bräda som har gått bra i VM och om man har kört en bräda själv och mätt den så kan man läsa sig till om brädan går som man är van vid bl a.

  • jesper_b

    Medlem
    13 november, 2006 vid 16:09

    JE
    Låt oss tänka logiskt: Hårda/skarpa kanter hela vägen fram, som en starboard fast utan “chine”. Tja vad tror du?

    Låt oss slå upp i ordboken: Chine = backbone, spine. Nu får du gissa igen.

    Hur läsa ut att den är grym: 8 kg, vettig shape med vettiga argument. Snabbare enligt Mike P än ML6 som har grymt rykte, tja.. inte vet jag. Jimmy är dock en som kan det här med mm och formula. Dessutom kanske det var lika mycket ATT får fram informationen som vad informationen handlade om, dvs ML7an, som var gryymt.

    JB

  • swe176

    Medlem
    13 november, 2006 vid 18:49
    Jesper_B wrote:
    JE
    Låt oss tänka logiskt: Hårda/skarpa kanter hela vägen fram, som en starboard fast utan “chine”. Tja vad tror du?

    Låt oss slå upp i ordboken: Chine = backbone, spine. Nu får du gissa igen.

    dum som man är, men

    från wikipedia:
    “Chine is also a term in boat building, referring to the angle where the bottom of a flat-bottomed boat’s hull joins the sides, or where the sides of the hull meet the deck.”

    Vad blir då:
    “Rails are pretty sharp all the way forward, like Starboard without the chine.”
    Betyder “without the chine” att det är rät vinkel?

    chine=spine säger du. Skulle det vara ryggradslös då? 😉

    /JE

  • jesper_b

    Medlem
    13 november, 2006 vid 22:13

    JE
    Om du nu med viss ansträngning lyckats klura ut svaret på denna otroligt svåra fråga – varför frågar du då? Berättade inte din lågstadielärare att man ska försöka själv först, dvs innan man frågar sin lärare.

    Äsch – förlåt om jag är lite kaksig där. Du är ju jättego och härligt. Självklart ska du ställa de där frågorna som kan verka dumma och som få vågar ställa i rädsla för att göra bort sig – just därför är de de viktigaste frågorna.

    Tack!

    /JB

  • marcus

    Medlem
    13 november, 2006 vid 22:35

    8 kg…… Jimmy jag tycker faktist att du ska köpa en betydligt
    tyngre bräda……..

  • bronken

    Medlem
    15 november, 2006 vid 21:17

    Har nagra kontakter sedan ett tag i SF bay area. Ar bra polare med bade Steve Bodner och Steve Sylvester (bada ruggigt duktiga Formula Seglare i SF bay area) jag traffade pa US National’s i sommras pa Maui. Bada tva har bytt till ML7 och Steve S far sina brador gratis av Mike Z (han hjalper honom mycket med feedback och testar tidiga prototyper.) Jag har precis kopt en gammal beggad (men i toppskick) ML 101, kommer att kora pa den over vintern och sedan formodligen byta till Antingen Lorch Thunder2 eller en ML7 i var. Jag kommer hem till Svedala mellan 20 dec – 2 januari. Undrar om man bestaller en ML7 idag, om det gar att fa med sig den hem till Stockholm till Julen? Jag skall maila gubbarna och hora vad dom tror. Aterkommer nar jag vet mer om exakt vantetid (verkar ju vara en del om man staller sig i “vanliga kon”) eftersom ML ar just som det later Mike’s Lab eller “garage” handbyggda brador i toppkvalite, inte konstigt att dom ar sa populara om dom ar sa bra och hollbara som alla sager jamfort med en “vanlig” fabriks byggd SB, Fanatic, F2 eller Ecocet, formula brada. Jag tycker det ar otroligt att han kan bygga sa manga (typ ett hundratal) brador som han gor varje ar…..
    Hur manga ar det i Svedala som skulle vara intresserade att fa kolla in en ML7 innan man slar till? Jag tror intresset skulle ga upp nage otroligt…

    Aterkommer nar jag vet mer…
    – Uffe
    USWE 22

  • bronken

    Medlem
    21 december, 2006 vid 23:02

    Då var den hemma i säkert på Svensk mark då. Tidigare idag kom jag hem med en ML7 till Stockholm. Jimmy och jag öppnade den välpackade men väldigt lätta kartongen som brädan kom i, även den var “custom” byggd av Mike Z sjalv, brädan låg i en frigolit form helt shapad efter ML7 an, imponerande. Både Jimmy och jag var riktigt impoerande av både shapen och finished på den handbyggda ML7 skapelsen, ett otroligt hantverk helt enkelt.

    Tredje dag jul blir det provtur om vader och vind holler sig milt. Jag lager upp ett par biler på skapelsen, dock bara tagna med min lur, tror säkert Jimmy tar fler nogranna bilder och visar senare. Efter att ha sett ML7:an så vill jag ocksa ha en. 🙂

    Här är några bilder på skapelsen…
    http://www.jentler.com/archives/2006/12/ml7s_trip_to_stockholm_1.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.