Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mono harness lines

  • rillestark

    Medlem
    18 april, 2009 vid 16:22

    Nackdelen är att de belastar bommen på en punkt, vilket jag tror troligen dödar en aluminium bom lite snabbare än nödvändigt. På en kolbom av hygglig kvalité tror jag knappast det har någon betydelse.

    Frid.

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 april, 2009 vid 16:41

    Blir en provsegling med de imorgon 🙂 Införskaffade ett par i vintras. Är klart lättare att justera på vattnet i alla fall!

  • imported_macts

    Medlem
    18 april, 2009 vid 16:42

    Borde ju kunna funka bra för dem som kör linorna supertätt….men för mig själv så är jag lite skeptisk

  • doc

    Medlem
    18 april, 2009 vid 18:53

    Jag var på G att investera men blev faktiskt avrådd av försäljaren som sade att de ofta skruvar sig, så man inte kommer i med kroken utan att ta handen till hjälp. Det var Norths monolinor vill jag minnas.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 april, 2009 vid 00:06

    Själv vill jag kunna variera avståndet mellan linorna.

  • charlieb

    Medlem
    19 april, 2009 vid 08:56

    Ju tätare man har tamparna ju större blir punktbelastningen på bommen dvs ju tätare ju större risk att knäcka bommen.

    Charlieb

  • poppo

    Medlem
    19 april, 2009 vid 16:17
    CharlieB;541419 wrote:
    Ju tätare man har tamparna ju större blir punktbelastningen på bommen dvs ju tätare ju större risk att knäcka bommen.

    Å andra sidan går det sämra att vindsurfa ju bredare man har dem, plus att det ser ut som på 80-talet…

    …men jag skippar mono-linorna, känns som det borde kunna bli problem med i- & ur-krokning.

  • endy

    Medlem
    19 april, 2009 vid 16:37

    Jag kör Mono lines och de funkar klockrent, det är bredare infästning än en vanlig tamp och man kan justera enkelt, perfekt tryckpunkt.
    http://ohana.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=897&cat=210
    Men visst vill man kunna ha dem isär blire svårt, men då finns det massor av andra bra linor.

  • poppo

    Medlem
    19 april, 2009 vid 18:51

    aha, är det så där de ser ut? får erkänna att jag inte hade riktig koll på konstruktionen, verkar inte dumma alls!

    4150-050_MONOHRNSLINES_CYAN_2550.jpg

  • ola-h

    Medlem
    19 april, 2009 vid 19:12

    Jag försökte få Hot att tillverka sånna där, men det var inte så intresserade. För mig tror jag det skulle vara grymt bra eftersom jag ändå kör fästena helt ihop. Får nog testa ett par DaKine.

    Endy, har du HSM-tampar hemma också? Vilken längd av DK motsvarar 30″ Hot?

  • svennebanan

    Medlem
    20 april, 2009 vid 07:58

    Nu när de blev outade på det här sättet och med köprekommendation av Ola H så blev jag tvungen att slå till direkt innan de tar slut. Iofs har jag redan vanliga dakine 30″ så det blir ju lätt att jämföra. Längre tampar är förövrigt ett av surfsluskens råd som jag iaf tagit på allvar;)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 april, 2009 vid 08:27
    poppo;541472 wrote:
    Å andra sidan går det sämra att vindsurfa ju bredare man har dem, plus att det ser ut som på 80-talet…

    …men jag skippar mono-linorna, känns som det borde kunna bli problem med i- & ur-krokning.

    Ja det där med att vindsurfa går ju jävligt dåligt för Dunken hur som haver. Kollade just på lite bilder, han har linorna närmare varann än 2 dm när han vågseglar och ännu bredare isär när han seglar slalom.

    Själv tycker jag det är smidigt att ha linorna tätt isär, man kan justera skotningen genom att låta kroken glida längs linan.

  • jonasp

    Medlem
    20 april, 2009 vid 16:21

    Hur länge har de här funnits? Finns de med genomskinlig plast? Ser riktigt smart ut, alla (utom dunken och rasmus) vet ju hur mycket bättre känsla det blir i seglet när man sätter ihop linorna så varför krångla till det med 2 fästen?

    Om någon kan reda ut hur längderna förhåller sig till prolimit vore det bra.

  • j-s

    Medlem
    20 april, 2009 vid 19:03

    Hola Rasmus!

    Hur “tätt isär” brukar du ha dina linor?:grin:

  • jester

    Medlem
    20 april, 2009 vid 19:08

    att ha linorna så tätt ihop funkar säkert för balettsegling samt hopp o skutt i vågorna. Funkar inte riktigt lika bra på speedstrippen. Eller så kan jag helt enkelt inte vindsurfa…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mono harness lines

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.