Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Montera Dakine Contour

  • Montera Dakine Contour

    Publicerad av jonteasu på 20 april, 2008 vid 18:39

    Köpte mig en en begagnad Chili för någon vecka sen, fick dock inga stroppar till.

    Så jag inhandlade ett par Dakine Core Contour. Och efter ett jävla massa meckande så sitter de nu på. Men, de vrider sig, fastän jag spänt skiten ur skruvarna. Jag har metall brickan på mellan stroppen och plastgrejen.

    Har fler detta problem? Ser i padsen att det är märken från små plattor med knoppar neråt från stropparna som suttit på innan. Var får man tag i såna?

    bicless svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    20 april, 2008 vid 19:31

    Dakine har twist control mojänger som man köper löst. Dessa sätts mellan stroppen och brädan. Kan köpas exempelvis hos oss http://www.surfspot.se

    Mvh

    Bicless

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 april, 2008 vid 20:14

    @Bicless 459614 wrote:

    Dakine har twist control mojänger som man köper löst. Dessa sätts mellan stroppen och brädan. Kan köpas exempelvis hos oss http://www.surfspot.se

    Mvh

    Bicless

    Är det dessa du menar ?
    (eller är det bara fel produkt på bild?)
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=355&category_id=11&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    i så fall följer de redan med stropparna och sätts inte mellan stroppen och brädan utan ovanpå stroppen. De förhindar tyvärr inte stroppen från att vrida sig utan det är då bara att dra som fan som gäller ändå.
    Tipsa gärna om det finns något annat bra att “stoppa” mellan stroppen och brädan.
    /Doffe

  • bicless

    Medlem
    20 april, 2008 vid 20:31

    Den bilden visar ej twistkontrollen. Det är en rund mojäng med pigg i som man sätter mellan stroppen och brädan. Skall försöka orda in bild på rätt pryl där.

    Mvh

    Mattias

  • bwss-bg

    Medlem
    20 april, 2008 vid 20:50

    @jonteasu 459605 wrote:

    …de vrider sig, fastän jag spänt skiten ur skruvarna. Jag har metall brickan på mellan stroppen och plastgrejen.

    Skulle kunna bero på att skruvarna bottnar i insertsen så att du helt enkelt inte kan pressa stroppen mot padsen ordentligt. Det här hände mig när jag använde orginal Naish skruvar på mina Core Contour.

  • poppo

    Medlem
    21 april, 2008 vid 10:10

    @BWSS BG 459636 wrote:

    Skulle kunna bero på att skruvarna bottnar i insertsen så att du helt enkelt inte kan pressa stroppen mot padsen ordentligt. Det här hände mig när jag använde orginal Naish skruvar på mina Core Contour.

    …och då är det stor-varning för att spräcka pluggen. man måste ofta byta till kortare skruvar än original när man monterar Core Contour eftersom de är tunnare än många andra stroppar vid infästningen.

  • jonteasu

    Medlem
    21 april, 2008 vid 16:12

    Hur märker man om man spräcker pluggen då?
    Pluggarna är ju inte gängade, hur är de uppbyggda? Man kan ju inte komma in i brädan direkt eller?

  • martin

    Medlem
    22 april, 2008 vid 07:20

    Jag skulle göra så här:

    Kolla djupet i pluggen med en nål eller liknande och jämför med skruvarna. Tänkt på att det måste finnas lite mån för att padsen trycks ihop när du drar åt. Om det är för grunt, byt till kortare skruvar. Om djupet är tillräckligt lägger du lite vaselin eller annan fet olja/kräm på skruven innan du drar åt. Då brukar det nypa mycket bättre.

  • dane

    Medlem
    22 april, 2008 vid 18:14

    @Bicless 459633 wrote:

    Den bilden visar ej twistkontrollen. Det är en rund mojäng med pigg i som man sätter mellan stroppen och brädan. Skall försöka orda in bild på rätt pryl där.

    Mvh

    Mattias

    Ja nåt mer måste det vara för det priset :tongue: 69kr/st, det ska väl ändå vara 69 kr per fotstropset (3*2=6 st plastmojänger).

  • bicless

    Medlem
    24 april, 2008 vid 19:59

    1 förpacking räcker för 2 stroppar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Montera Dakine Contour

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.