Senaste nytt Forums movie maker program

  • movie maker program

    Publicerad av orre på 8 januari, 2004 vid 07:07

    tjenare alla ni som gillar o filma och göra filmer av dagens surf, jag undra vad det är för movie maker program (eller vad man nu ska kalla det) ni använder och vilka som är bra. undrar liksom vilket ja ska ladda ner… confused.gif

    styret svarade 20 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • herodude

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:14

    asso ja sysslar inte me sån shitt men adobe premiere e vaell rätt bra tror ja… ??? jag vet inte

  • freerider_swe

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:17

    Själv använder jag “Adobe premier v.7”. ett grymt bra program , men ack så invecklat. Väljer du Premier så skall du ladda ner något “lär” program till.
    Annars brukar de flesta använda “Pinnacle”. det program som oftast brukar följa med om man köper en digatal kamera eller liknande.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:19

    Adobe Premiere är suveränt, men har en hög inlärningströskel. Jag vet inte om Pinnacle’s Studio(?) (http://www.pinnaclesys.com tror jag) funkar utan deras videokort, men det är väldigt lättanvänt. Sen har du Ulead Video Studioe (http://www.ulead.com) som är rätt lätt att använa också och som fått en del utmärkelser som bra program.

    Du kan ju först testa Movie Maker i Windows XP, för att snabbt kunna göra en enkel film. Dock är denordentligt begränsad, men för att göra ett första utkast är den helt ok.

  • imported_borje

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 07:40

    Man kan ladde hem något som heter adobe premiere bible i pdf format. Där står det precis hur man ska göra, enkelt och lätt. Det är ett överlägset program.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 10:06

    Oavsett dokumentation eller ej så har Premiere en klart högre tröskel än något av de andra ovan nämnda programmen. Jag har använt mig av allihop och Premiere är klart bäst, men också mycket mer svåranvänt för en nybörjare, vilket personen ovan tydligen är. Bättre att börja med något enkelt och orka gå vidare på kort tid, än att bli sittande i 30 timmar för att lära sig använda programmet bra. När man väl gått in i väggen av funktionalitet på de enklare programmen kan man testa de tyngre. Det går göra väl så bra produktioner på de enkla programmen.

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    8 januari, 2004 vid 10:29

    E det någon som har den Svenska version av premier???

    Det enda jag saknar på pinnacle är när man gör filmen i slow,är att ljudet inte blir i slow, utan försvinner istället..
    O sedan vill jag kunna spela filmen baklänges m.m
    Dessutom e det renare Slowmotion på premier, samt mera effekter osv.

    ViLL HAAAAAAAAAAAAAAA!

  • niklas_s

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 11:12

    moviemaker 2 gör ja mina filmer i. där finns alla effekter å funktioner ja behöver iaf. å man fattar direkt hur man gör. e som ettan ungefär fasst me en massa fler funktioner å grejjer

  • skywalker

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 12:16

    Lite offtopic, men vet ni om det är stor skillnad på de olika videokorten ? Funderar lite på att skaffa, men är inte riktigt säker på vad…

  • vinta_kestrel

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 12:58

    Om du ska ha till en DV-kamera så tror jag inte det är speciellt stor skillnad, i alla fall inte om det är rent firewire-kort. Såna lösa kort går att få för 5-600 spänn. Paketen från t.ex. Pinnacle innehåller ju även programvara så man betalar även för det.
    Dock finns det säkert DV-kort som är mer avancerade, men smo hobbyfilmare tror jag inte det ska behövas, så länge du har en hyfsat ok dator/diskar (snabba!).

    Ska man ha till analogt så tycker jag personligen att Pinnacle’s kort var rätt bra. Nu har jag lånat en liten extern låda som heter ADSTech USB Instant DVD som är lite si och så programvarumässigt (mycket buggar) men som i alla fall fyller funktionen att fånga VHS ner på disken. Har hållit på tre kvällar nu med att överföra gamla hemfilmade surfäventyr till hårddisken. Från 1988-1992. Ganska kul att få en flashback och inse att man nite var så bra som man trodde i lördags wink.gif

  • styret

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 13:49

    Avids free DV är schysst. avids är stora som programutvecklare åt mac-datorer, vilket jag ser som en fördel när det handlar om multimediaprogram.
    att det är en helt gratis verison i sitt original gör ju inte saken sämre. visserligen är det hyffsat basic men man kan sneare köpa till intick eller hela versioner av samma program som är betydligt mycket kraftfullare.

    Rambo, har du kört slowmo-capture på kameran då?
    riktigt rena slowmotiongrejer filmas för det från början. krävs fler bildrutor per sekund.

  • cambo

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 14:10

    Svar till:


    E det någon som har den Svenska version av premier???

    Det enda jag saknar på pinnacle är när man gör filmen i slow,är att ljudet inte blir i slow, utan försvinner istället..
    O sedan vill jag kunna spela filmen baklänges m.m
    Dessutom e det renare Slowmotion på premier, samt mera effekter osv.

    ViLL HAAAAAAAAAAAAAAA!

    [/ QUOTE ]

    Tror inte Adobe har gjort sej besväret att översätta Premiere 7

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    8 januari, 2004 vid 14:34

    e ingen doktor i ämnet..
    Kan det vara så att Premier fadar bättre mellan framesen vilket ger en härligt smooth upplevelse? cool.gif

  • styret

    Medlem
    9 januari, 2004 vid 21:52

    det är möjligt, jag är inte dunderhajj jag heller. men vad har du för kamera? dom flesta nyare kamrerona har inställning för 48 bilder i sekunden istället för normala 24 (jag tror det är det rutantalet).

    fan i år ska det i stort sett bara filmas med DC1:a. ohh så härligt. Projektarbete är kul smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums movie maker program

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.