Taggad: 

  • Publicerad av swe-496 på 26 maj, 2007 vid 18:52

    Här kommer en liten rapport om årets första deltävling i Mellansvenska Cupen.

    Tävlingen hölls utpå Ingarö, Björkviks brygga. 16st anmälda var en bra uppslutning.
    Det började med en del väntan på vind.
    Vinden kom igång efter tag och vi kunde starta första racet i lite lätta byiga vindar. Det var de största seglen som gällde.
    Robert Åberg tog hem första racet före Stefan Voxby och med Jesper K på en 3:de plats. Undertecknad hade lite otur med att hitta de flesta vindhål som fanns.

    Andra racet var det samma förhållanden. Lätta byiga vindar. Åberg plockade återigen första platsen.

    Seglingarna avbröts för ett litet matuppehåll.

    När seglingarna startade igen efter lunchen så hade vinden tilltagit en del.
    Var ut och testade med 12,4:an men insåg snabbt att det skulle bli jäkligt slitigt. Åkte in och bytte till 10,8:an.

    Nu stämde allt bättre för mig. Startade bra och hade bra stil på sylarna.
    Rundade kryssmärket som 3:de man efter Robban och Jesper K.
    Höll den placeringen till sista halva slören då Stefan Voxby gick lite djupare än mig och jag seglade ut lite för långt innan jag gippade för målgång.
    Slutade som 4 det racet.

    Sista racet startade jag hyfsat men hade bra speed på sylarna som gjorde att jag fick fri vind rätt snabbt efter starten.
    Seglade upp mig några placeringar och rundade kryssmärket som 5:e man efter Robban, Jesper K, Stefan och Johan E.
    Tappade Jesper B efter halva första slören då han gick djupare än mig.
    Höll min 6:e plats resten av racet.

    Robban abonnerade på 1:platsen idag. Han hade lite trubbel i näst sista racet då Jesper K ledde hela racet igenom fram till sista gippen in mot mål då han tappade seglert och Robban kunde gå förbi och ta det racet med.

    Allt som allt blev det en kanondag med varmt soligt väder och med en hel del vind till slut.

    1 Robert Å
    2 Jesper K
    3 Stefan V
    4 Johan e
    5 Jesper B
    6 Mattias W

    Resten av placeringarna är jag osäker på och låter de därmed vara oskrivna nu. Resultat kommer senare från Conny B. Han gjorde ett kanon jobb med arrangemanget tillsammans med sin tjej.

    Tack för en bra genomförd tävling.
    Mattias W. SWE 73

    koa svarade 16 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • swe2

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 20:38

    En liten rättning,
    Jag kom faktiskt 2:a i första racet 😉
    /Stefan

  • swe-496

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 03:44

    Ändrat nu Stefan;). Sorry….

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 maj, 2007 vid 14:24
  • jesper_b

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 07:41

    Kalaskul race blev det. Tyckte det kändes lite tveksamt först. Trots perfekta sjöbrismoln över land ville inte riktigt diset bränna bort och vinden komma igång. Men sedan kom den desto mer. Kul att kunna köra både lättvind, mellanvind och nästan hårdvind (10.0 var perfekt i slutet) under en och samma eftermiddag. Precis vad jag behövde. En eftermiddags racing är både fantastiskt kul och ger så mycket vad gäller lärande/utveckling!

    Tycker det var extra kul att Jeppe K var med igen och gick som ett skott. Mer av hans djävlarannammaattityd (kanske inte vad gäller att segla på folk och så i tighta situationer men annars) och det blir ännu trevligare!

    Det tog 3 starter innan jag kunde starta hyfsat, tog 4 race (minst) innan jag kunde segla hyfsat. Går helt klart inte att leva på förra årets lagrar, med under 2 timmar på vattnet är Stockholmstoppen knepig att slå. På tok för mycket rena nybörjarmissar: Sen till start, missar lay-line, tappar segel i slag mm. I och med denna tävling har jag dock minst det 3-dubbla i seglingstid så ny djädrar.

    STORT tack till arrangörerna!

    /Jesper B

    Starboard/Onwater teamrider

  • swe2

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 13:08

    “med under 2 timmar på vattnet”
    Jesper, var inte du 3 1/5 månad på Maui?

    /Stefan

  • jesper_b

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 13:22

    Jovisst, men vad har det med formula vindsurfing race att göra? /Jesper B

  • swe2

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 13:44

    Det var bara en av dina bästa bortföklaringar hitills 😉
    /Stefan

  • jesper_b

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 14:07

    Nej jag kan mycket bättre. Det finns det många exempel på. Bortförklaring av vad då föresten?

    Men rent allvarligt så tycker jag inte att surfing, vågsegling, SUP med flera vattenlekar på Maui har speciellt mycket med formula vindsurfing och definitivt inte med kappsegling att göra. I mångt och mycket är det till och med varandras motsats. Alla andra uppfattningar om detta, i synnerhet eventuella uppfattningar hos Stefan Voxby SWE-2, bygger på ren okunskap!

    /Jesper B

    Starboard/Onwater teamrider

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 18:03

    Albeaus åsikter då? Han har ju hävdat att han ofta lär sig nåt om formula när han vågseglar, nåt om vågsegling när han tränar slalom etc.

    Ja, det där var ett sätt att räcka ut tungan. 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 maj, 2007 vid 18:57

    Även Christoffer Rappe påstod (under sin framgångsrika aktiva tid) att hans vågsegling hjälpte honom med race seglingen för att han tränade “situationer” hela tiden med vågsegling..

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 19:51

    Plus såklart att tidig planing, bra höjdtagning och fart, förmåga att kunna hantera över/underriggade segel o.s.v. sällan skadar om man vill utveckla sin vågsegling heller.

    Tillägg: Peter Hart brukar ofta påstå att många freestylebrädor i princip är förminskade formulabrädor och därför funkar bra att seglas ungefär som formulabrädor.

  • jesper_b

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 21:33

    Men va faaen. Jag får väl ge mig då. Om alla dessa “experter” påstar att man blir bättre på det ena pga av det andra så är det kanske så.

    (Även om Peter Harts vågsegling nog inte är så mycket att se upp till och vad gäller Rappe vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Albeaus stil i vågorna är i vart fall inte mitt ideal även om han hoppar grymt säkert – lite mekaniskt och inövat men visst är det kompetent).

    Vill dock påsta att jag vet bäst hur JAG upplever det: Första året jag seglade formula var jag otroligt kass. Jag tror jag kom på plats 31 av drygt 40 delatagande på min första svenska kupp. Jag hade dock extremt mycket färsk vågsegling i mig det året – men det hjälpte inte ett smack. Sedan dess har jag seglat formula på de flesta svenska tävlingar och tränat lite emellanåt. Jag har kanske blivit lite bättre vågseglare dessa år, men högst marginellt, däremot har jag blivit mycket bättre på formula. Det år det gick överlägset bäst för mig i formula – förra året, slutade 4 i kuppen – var jag för första gången på många år hemma hela vintern i stället för ett antal månader på Maui. Sålunda är sambandet klart för mig: Inget Maui – det går bra i formula. Mauivinter – det går trögare i formula. Så är det för mig, så det så!

    Tjoho!!

    /Jesper B

    Starboard/Onwater teamrider

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 00:36

    Jaja. Det är klart att du inte kan gå och vinna formulacupen bara för att du är vass på att vågsegla. Det egentligen inte konstigare än att Lance Armstrong inte kan vinna vasaloppet utan att kasa en endaste meter lagg innan tävlingen. Däremot skulle han nog placera sig klart hyfsat för att vara en nybörjare.

  • jesper_b

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 09:06

    Jaja ja. Då låter det som tes och antites börjar närma sig varandra. En lite ytterligare kommentar som jag tror kan vara intressant här:

    Min vågsegling mm:
    För mig har surfing, vågsegling, SUP mm väldigt lite med tävling att göra. Inte så att det inte ska ha med tävling att göra eller att andra inte borde se på t ex vågsegling som en tävlingsform. Det är helt ok, vi har alla olika motiv till våra val av aktiviteter. Men för mig har t ex mina Mauiresor väldigt lite mer “träning” och “tävling” att göra, inte heller är det mitt levebröd eller något som skulle kunna tvinga mig att hålla en viss nivå, jämfört med andra. För mig har surfing och vågsegling mer med att komma nära natur och vänner, att komma bort från hets och stress, att hitta en nyttigare och fridfullare tillvaro/närvaro.

    Min formulasegling:
    För mig började det som ett “oskyldigt” komplement till vågsegling mm. Jag ville bara komma ut på vattnet lite oftare och enklare här hemma i Sverige. Detta tycker jag är en allt för bortglömd sida av formula vindsurfing. Det är otroligt skönt att bara cruisa omkring på en formulabräda en varm sommardag, i en lätt bris. Emotionellt påminner det en hel del om att paddla ut till line-up en varm och vindstilla Mauimorgon.

    Men av någon anledning tog race-biten över i mitt formulaseglande. Allt mer handlade seglingen om att göra snabba slag, ha rätt stance, tänka taktiskt, tima startlinjen, segla om och lura andra seglare på vattnet att göra fel. Skitkul det med, liksom det är en himlans go sammanhållning och stämning i formulaklassen. Men själva tävlingsmomentet kan stressa mig rätt ordentligt. I synnerhet om man inte haft något tävlingsfokus på en hel vinter, i synnerhet om man inte varit ute och “tränat” starter och tighta race-situationer. Då börjar formula RACING (inte cruising) närma sig motsatsen till det jag främst surfar och vindsurfar för.

    Självklart är det bra att röra på sig och gärna på liknande sätt som i formula om man vill vara framgångsrik i formula race. Det gör man när man t ex vågseglar. Men för mig är det lättare att göra ett snabbt slag på en formulabräda om jag INTE seglat vågbräda på ett tag. Det gäller ännu mer en jipp. Och rent mentalt är det för mig en ordentlig motsättning mellan cruise och race. Även om jag gillar båda är det, med min begränsade mentala kapacitet, en rätt stor omställning mellan dessa två lägen. Jag tror faktiskt inte jag kan vinna en svensk kupp i formula hur mycket jag än skulle träna. Jag har helt enkelt inte den typen av tävlingsinstinkt. Väl på banan kan jag kämpa som en tok för att slå någon, men jag kan också känna att så väldigt viktigt är det egentligen inte. Min identitet hänger inte på om jag kommer 12a, 5a eller först på ett formula race. Jag har skitkul oavsett!

    Men visst fasen behöver jag en grymt trovärdig, retoriskt tight och gärna lite kul URSÄKT, när jag får stryk av sådana totalt talanglösa, otränade, oerfarna och tävlingsfientliga typer som Robban, Voxby, Johan E, mfl!

    Tjoho!!!!!!!!!!!!!

    /Jesper B

    PS: Blev långt och självcentrerat. Jag tror att det allmänna budskapet är att det finns många bra och olika motiv till att vindsurfa. Huvudsaken man är hyfsat ärlig mot sina egna motiv och inte hamnar i något slags oharmoniskt prestationsångestläge. Har man roligt är man en vinnare! Låter man, och till och med bidrar till, att andra har roligt är man en riktig champ!!

    Starboard/Onwater teamrider

  • koa

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 09:17

    Min formulasegling:
    För mig började det som ett “oskyldigt” komplement till vågsegling mm. Jag ville bara komma ut på vattnet lite oftare och enklare här hemma i Sverige. Detta tycker jag är en allt för bortglömd sida av formula vindsurfing. Det är otroligt skönt att bara cruisa omkring på en formulabräda en varm sommardag, i en lätt bris. Emotionellt påminner det en hel del om att paddla ut till line-up en varm och vindstilla Mauimorgon.

    Härligt skrivet Jesper, och jag trillar nog dit för eller senare på “slalom und speed”, direktträff på mig me…hmmm

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.