Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som rekommendera sårlim eller bra sårtejp?

  • Någon som rekommendera sårlim eller bra sårtejp?

    Publicerad av klang på 22 juli, 2013 vid 19:32

    Halloj,

    Lyckades sparka till fenan härom veckan och fick en fin-fint jack på hälen. Fältskären använde sårtejp för att hålla ihop kanterna. Kan dock inte hitta motsvarande tejp på apoteket, antar att boxare är provs på det där. 3M har sårtejp men den duger inte på “riktiga” sår…

    Har även hört att sårlim kan vara en bra idee, så jag funderade på om någon här på forumet kanske har lite tips och ideer på vad man kan använda/köpa för att plåsta ihop sig själv när olyckan varit framme.

    klang svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • doc

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 20:07

    Sårlim är i själva verket cyanoakrylat dvs 3-sekunders superlim med lite färgämne så det ska vara lättare att se vad man limmar.
    Tvätta såret noga. Desinficera med jodopax t.ex. Om du limmar in bakterier så blir det PROBLEM!
    Limma inte i såret då kan det inte läka. Tryck ihop sårkanterna och sätt lite lim utanpå kanten.

    Fixt och färdigt!

    Sårtejp finns på vissa apotek, t.ex. under namnet steristrips. Beroende på var såret sitter så funkar det bra.

  • svennebanan

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 20:12

    Duger inte 3Ms suturtejp så skulle jag nog dra till akuten för ihopstitchning, men jag kanske är lite fjompig;-.

    Edit; fan vad snabbt doktorn svarar.

  • rabbit

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 21:03

    @svennebanan 713279 wrote:

    Duger inte 3Ms suturtejp så skulle jag nog dra till akuten för ihopstitchning,

    +1

    eller då är det ännu en som försökt suturtejpa längs med såret och inte tvärs över?

  • klang

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 05:46

    [Doc]
    Kanon, stort tack Doc. Ska prova vanligt sekundlim nästa gång, var på G, men fegade ur…

    Sökte på steristrips, hittade då kanske ett alternativ (som kan ha bättre fästegenskaper):
    http://www.smith-nephew.com/professional/products/all-products/leukostrip/

    [svennebanan] Vill oftast helst slippa timmarna i kön på akuten. Finns det alternativ så kollar jag gärna upp dem. Risken är väl att man tror att man kan… det säkraste kortet är ju alltid att få det fixat av proffs…

  • svennebanan

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 08:18

    @Klang 713297 wrote:

    [svennebanan] Vill oftast helst slippa timmarna i kön på akuten.

    Tänker likadant där. Har klarat mig ifrån tre akutbesök mha suturtejp de senaste åren (inga vindsurfingrelaterade incidenter dock). Har alltid det tillgängligt nuförtiden.

  • klang

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 06:42

    Som ni alla förstått är jag inget proffs på det här, så ta det jag skriver med en nypa salt. Jag är även för dum för att låta bli att delge mina spekulationer.

    Snackade med en polare nyligen, när han vågsurfar så kommer ofta sekundlimmet fram, om det inte är för djupa sår. Läker tydligen riktigt bra eftersom sårkanterna ligger helt fixerade. Väljer man tejp, eller att sy istället, behöver man “vila såret” några dagar först.

    Lim är också riktigt bra om man har blåsor på G i händerna, om man vill undvika köttsår etc. Man kan även limma fast huden om det har spruckit upp lite.

    Enligt the surfer dude så stöter kroppen bort sekundlimmet efter runt en dag. Tydligen gör det sjuk ont att limma… men vad gör man inte om man vill ut nästa dag…

    Vill det inte riktigt sluta blöda så är det såklart rackarns viktigt att dra till läkare…

    Kvacksalvaren

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som rekommendera sårlim eller bra sårtejp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.