Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som testat riddarfjärden?

  • Någon som testat riddarfjärden?

    Publicerad av anonym-anvandare på 25 september, 2001 vid 12:36

    Tja – tidigt på torsdag ser det ut att kunna bli schysst västlig. Är det någon som har testat riddarfjärden förut och kan berätta om det är värt ett (premiär)-försök?

    /mats

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2001 vid 13:58

    Jag seglade där en höstdag för några år sen. Jag hoppade i mellan båtarna på söder mälarstrand mitt emot stadshuset. Det blåste dåligt nära söder- och norr mälarstrand men sen var det ett stråk mitt på som blåste som f-n. Seglingen var allstså ingen höjdare men det var ändå klart värt det bara för känslan att segla runt bland tunnelbanetåg, köande bilar på centralbron mm. Dessutom har du ju några tiotal tusen åskådare som glor avundsjukt, var har du det annars……

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2001 vid 14:15

    Västligt = skaplig vindriktning men ruggigt choppigt…framförallt nere vid stadshuskajen. PR värdet är dock ovärderligt(ost är givetvis absolut bäst…riktigt bra faktiskt eftersom vinden kanaliseras mellan land) .

    Alla bör ha seglat riddafjärden minst en gång i livet!

    Känslan av att gippa 10 m från stadshuskajen i 25-35 knop framför förvånade japanska busslaster är helt ovärderlig.

    Go for it!

    PS Jag brukar gå i vid norrmälarstrand precis väster om macken och den lilla hamnen. Gräs att rigga på, men lite knöligt att lägga i ….annars helt ok. Slöra ner till stadshuskajen och rippa järnet!!! DS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2001 vid 14:29

    Det trodde jag inte. Mest kanske därför jag aldrig sett att det blev något drag på vinden då. Bra att veta 🙂
    /mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2001 vid 14:51

    Verkar kul , men är det slalom eller race-bräda du kör med då.

  • teabag

    Medlem
    25 september, 2001 vid 14:52

    Precis vad jag också vill mena. Nedanför bergen borde det antingen komma vindar nedstörtande eller vara helt stiltje och om inte borde mitten kunna vara något att rejsa i – eller ?? Men väst borde funka då det är öppet ända bortifrån Vårby
    men förmodligen krävs det bra drag både från Ost och Väst typ minst en 7-8 m/s i Näsby park eller Vårby för att man skall kunna plana på Riddarfjärden – När på Torsdag hade Mats tänkt sig det hela ??

    ´ha´t bra

    “ever training….always learning”
    Uffe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2001 vid 07:47

    Tänkte reka ikväll och kolla om ‘utannonserad’ vind räcker till. Om den gör det, så sticker jag nog vid halvsjutiden imorgon. Det ska ju mojna på dagen är det sagt. Vore ju skitkul om vi kunde bli några stycken!

    /mats

  • spokdjur

    Medlem
    26 september, 2001 vid 09:36

    Skulle också kunna tänka mig en repa på tordagmorron, fast jag har
    mosat mitt 8.2 så det får bli 6.7 i så fall, får hoppas på mycket
    vind. Var skulle vi i så fall kliva i?

    /s

    /s

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2001 vid 10:21

    Både och…fast det är sådär kul att simma bland båtarna när vinden droppat…så jag tar oftast race-prylarna…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2001 vid 14:32

    Tack för den info.
    Kommer nästa sommar med min Mistral Equipe.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2001 vid 14:38

    Vet inte så noga. Helst någonstans på södersidan om det går. Dessutom så kanske inte vinden räcker till. Jag skulle helst vilja ha lilla brädan (~100 l) och det kan ju bli tufft.
    I vilket fall, så ska jag och en polare träffas på Blondie burger, hornstull exakt kl. 19 idag för att börja rekogoseringsrundan.

    -mats

  • spokdjur

    Medlem
    26 september, 2001 vid 16:05

    ….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 2001 vid 06:59

    Behövde inte ens reka.. Fan, jag kollade med halo och de förutspådde runt fyra beaufort från i går kväll och framåt. Men som sagt: Vinden är inte alltid där man vill ha den.

    /mats

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som testat riddarfjärden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.