Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När byter ni era master?

  • När byter ni era master?

    Publicerad av cobainwindsurfer på 11 oktober, 2014 vid 20:46

    När brukar ni kassera era master? Jag gissar att det är när nötningen går mot kolfibrerna som det är dags att byta, eller finns andra parametrar, hur länge kan man köra utan risk? Har en local spirit mast 30% kol från 09, nött av bommen ner mot fibrerna, och en x6 med nötning av cambers snart in mot fibrerna. Inverkar verkligen ålder på masten något om den inte varit utsatt mycket för solen, bör racemaster bytas med snabbare intervall pga mer nedhal osv…??

    bicless svarade 9 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • electric

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 22:31

    Tyvärr blir det nog för många av oss (t ex undertecknad …) inte av att byta mast förrän man blir tvungen – pga mastbrott. Så efter en tid (ett antal år!) har man bara master som håller (och tycks hålla hur länge som helst …). Det är förstås pest att få mastbrott – det kan vara himla svårt att komma in, seglet kan pajja, etc. Men det tar emot att bara skrota master som funkar (fast man såklart borde göra som du, cobainsurfer, dvs gardera sig). Samma sak med bommar. Jag vet inte hur många jag haft av … men de två jag har (kvar) nu har tycks hålla i evigheter.

    En lite kul historia i sammanhanget är att en veteransurfare här i Södertälje nyligen fick mastbrott långt ute på en fjärd. Som tur var fick han hjälp tillbaka av en motorbåt. Han var såklart lite ledsen för att masten gått av; det är ju dyrt med en ny mast. Tråkigt, såklart. Men när han berättade hur länge han hade haft masten kände jag inget större medlidande med honom. Svaret var: sedan 1992!

    /Lars

  • mikaels

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 23:23

    Hehe, min mast är från -95, så jag har fortfarande några år kvar 😉

  • kinetic

    Medlem
    12 oktober, 2014 vid 08:03

    Jag byter när masten inte passar de nya seglen då med avseende på böjkurva/styvhet. Sist jag körde av en mast var 1995, men då en splitterny (UP WorldCup Carbon 60%, 1:a gången jag körde med masten..,), hände i Ljunghusen en dag med stark pålandsvind, högre vågor (runt 1m vilket är hööögt för en “speedare”). Det som hände var att jag missade en gipp i “impactzone”, riggtoppen tog i botten sen kom nästa våg o bröt masten så fint…

  • henryk

    Medlem
    12 oktober, 2014 vid 08:41

    Helt meningslöst att byta mast “för säkerhets skull” kan man tycka eftersom de nya man köper går av oftare än de gamla… Har väl avverkat typ 4 omgångar under 30 år, haft tre mastbrott, alltid på nya master… Iofs har dom gamla sen alltid sålts, när nya segel krävt nya master. Nu har jag 6st X6 (rdm och sdm) från 2013, en har gått efter ett par månader, får se hur det går med övriga :-p

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    12 oktober, 2014 vid 15:26

    Man kanske kan stärka upp sina slitna master, någon som gör det? Är lite nojig, men det är kanske chill att köra till knäckning :shocked:, kanske inte är värre än en vanligt kastfall, who knows?

  • ola-h

    Medlem
    12 oktober, 2014 vid 18:41

    Vad henryk säger. Master som hållt länge tenderar ofta att fortsätta hålla. Man har fått tag i ett bra exemple, helt enkelt. Men såklart fins det gränser. Seglar man i kritiska förhållanden (frånlandsvind, väldigt kallt etc) så bör man nog inte köra med master där man ser slitna fibrer.

    När det gäller bommar så tror jag en bra kolbom har väldigt, väldigt bra skydd mot rena utmattningsbrott. Men aluminiumbommar är ofta en tidsinställd bomb, i alla fall om man seglar i saltvatten. Det blir alltid en del korrosion och plötsligt smäller den av.

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2014 vid 07:49

    Som henryk och Ola skriver, har man en trotjänare som hållit ska man INTE byta den mot en ny. Kolfiberprodykter har nästan alltid ojämnare kvalité än till exempel aluminium (även om det självfallet finns olika produktionsprocesser och fabriker mm som är relativt bättre och sämre). Kolmaster går av av antingen (1) första fem gångerna de används pga dåligt exemplar, eller så går de av för att de (2) blir brutalt misshandlade av en stor kraftig våg som bryter rakt ner i riggen som ligger platt vid vattenytan (i synnerhet om riggen ligger vinkelrätt gentemot vågen), eller pga att masttoppen tar i botten samtidigt som bräda mm greppas av en massa vatten. De två brutala situationerna lär man sig att undvika, dvs låt aldrig riggen ligga platt med en kraftig våg brytande på den och undvik sätt masttoppen i botten. Jag är alltid mer nyfiken på om en sprillans mast håller jämfört med en gammal trotjänare.

    Visst kan man rappa runt ett lager fiber med lite epoxy om masten blivit grymt nött vid bomfästet. Detsamma gäller botten och vid skarven (givet att man vet hur man gör). Jag har aldrig tyckt mig behöva det på en vågmast/rdm, men har gjort det på 100% kol lätta sköra racemaster (som går av bara de ligger riggade i solen).

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    14 oktober, 2014 vid 14:13

    jag har sett master knäckas av lite olika anledningar under mina 8 år i gamet faktiskt, Men de som bryter oftast är faktiskt de nya masterna som är använda 1-10 ggr typ. Det har vart många garantiärenden vid österskärsspoten där tunga gubbar kör mycket formula…jag känner till 2 north platinum som gått av efter flera års användning, trots att de varit rekommenderade till seglet. för högt cambertryck tror jag. ett antal mauisails har jag för mig har knäckts också..

    masten kan också delaminera och ändra form om den ligger i solen (sdm har jag vart med om detta på), verkar framförallt hända i toppen.

    äldre sdm verkar vara stabila, oavsett kolhalt. Min erfarenhet sträcker sig till freeride och formulamaster från 60% kol.

  • gustavl

    Medlem
    14 oktober, 2014 vid 16:11

    https://www.youtube.com/watch?v=ybu7vUrslc4
    “Dunkerbreak”

    Kan hända den bästa!

    //Gurra

  • bicless

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 23:02

    Ingen propagandafilm för slalom precis, såg sjukt tungt ut i swellen och choppen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När byter ni era master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.