Senaste nytt Forums Vågsurfing Nästa steg efter 10’2"…

  • Nästa steg efter 10’2"…

    Publicerad av tmalm på 8 oktober, 2007 vid 08:03

    Hejsan!
    Jag skaffade en 10.2a i våras för att ha nåt kul å göra när det blåser för lite för vindsurfing och blev förstås tokfast så nu undrar jag vad man ska satsa på som mindre bräda, en som fortfarande går att köra i våra vanliga småvågor eller när vinden lägger sig i lejet men som, hur ska jag säga, går o svänga med oxå…
    jag väger ca 85. Funkar en 7’10” tex?

    /Thomas

    jesper_b svarade 16 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • don_cavalli

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 17:46

    Jag tycker att du ska satsa på en 9’4″:a! Du kommer ha en riktigt bra storlek att utvecklas på och den svänger som en gud i jämförelse! Gör inte felet att köp för liten bräda.. vi bor i sverige! 😉

  • tmalm

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 12:42

    Jag har hittat en NSP 8.6 som verkar bra men är jag onödigt optimistiskt om ja tror att den ska funka “jämt”?

    Vad är det som avgör hur bra en bräda svänger (jämfört med 10.2an) är det de 3 fenorna (min har bara en), shapen eller längden?

    /Thomas

  • don_cavalli

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 08:06

    Rockerkurva, outline och tjocklek spelar in på hur bra brädan svänger.
    Jag har själv ingen erfarenhet av NSP så jag har svårt att uttala mig om märket, men annars så tycker jag att 9’4″ är en magisk longboardstorlek som funkar nästan jämt.

  • danielf

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:48

    Tycker du skall skippa NSP:en om du inte är en total nybörjare och vill ha en bräda som uppför sig som pansarvagn. Satsa ist. på Southpoint brädorna, de är lite tunnare, inte lika tåliga (men bra mycket mer tåliga än en vanlig glasfiber bräda) men epoxy….det finns en serie som heter C-shaper som har mycket perfomance i sig…. Om du väger +80 gå på 9’1:an om du är lite lättare kryp ner i storlek, själv diggar jag 8’8″:an starkt, väger 73-74Kg.

  • sharkboy

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 09:09

    @tmalm 420535 wrote:

    Hejsan!
    Jag skaffade en 10.2a i våras för att ha nåt kul å göra när det blåser för lite för vindsurfing och blev förstås tokfast så nu undrar jag vad man ska satsa på som mindre bräda, en som fortfarande går att köra i våra vanliga småvågor eller när vinden lägger sig i lejet men som, hur ska jag säga, går o svänga med oxå…
    jag väger ca 85. Funkar en 7’10” tex?

    /Thomas

    en 7’10” funkar fine, varför skulle du bara köpa något som är en increment mindre? Det fattar jag inte, om ditt slutmål är att köra shortboard så ska inte du gå ifrån en 10’2″ till en 9’4″ eller 8’8″ som dem andra påstår, snarare en fett shortboard.

    Jag vet inte hur lång du är men du kan köra din första shortboard ungefär 1 fot längre en dig själv, så länge det är bredare än ca. 19.5″.

    när du blir bättre, kan du köra mindre.

    det finns ett stort myth i sverige att man ska och kan bara köra stora brädor, men det är inte helt sant.

  • don_cavalli

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 19:45

    Helt klart sant att det finns många bra spots för annat än longboard i sverige!! Men pratar vi Läjet när vinden lagt sig då är det nog ändå longboard som gäller.

  • sharkboy

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 08:52

    ursäkta mig, missade att han skrev läjet, då håller jag istället med ovan!

  • tmalm

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 06:38

    hej igen!
    Nu har det blivit en NSP 7.10- hoppas den ska funka men får väll behålla 10.2an för säkerhets skull.
    Var är alla dessa spots med bra vågor? Jag bor i götet men är som sagt i varberg i bland och har stuga i halmstad så där är jag ju oxå lite då och då.
    han som sålde brädan sade att söder om tylösand var ett bra ställe tex.
    Mycket tacsam för tips!!!! (och förståss tackasam för alla råd ni kommit med!)

    /Thomas

  • jesper_b

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 11:07

    Din 10’2 är en classic noserider (gissar jag). Vad du behöver är en highperformer. De sistnämda har helt annan rocker och en tail som kan svängas mer som en short board. Om den sedan är 9′ eller 9’6 är inte helt avgörande. Min erfarenhet av lejet är dock att det oftast är frågan om superflacka och långsamma vågor och då kan en lite större bräda vara att föredra. Don Cavalli är väl lejet-local och borde veta bäst!

    Lycka till!

    /Jesper B

    PS: Möljigen kan tilläggas att även en classic nose rider kan svängas om den som står på den behärskar konsten. Dvs tighta cross steps, droped knees mm! Fast visst är en hp mycket enklare att få runt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nästa steg efter 10’2"…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.