• Publicerad av anonym-anvandare på 1 juli, 2004 vid 22:23

    Tjena!
    Så här ser min situation ut:
    Jag hittadde för två sommrar sedan min morbrors gammla 80-tals bräda med segel som fortfarande såg ut och funka och efter några snabba instruktioner av honom så var jag ute i vattnet… Efter ett antal gånger som dom fått hämta mig med båt för att jag trasslat in mig i någon vass långt bort så kunde jag sedan segla någolunda kontrolerat, där är jag idag. Jag börjar bli mer intresserad av vindsurfing och undrar hur jag ska gå till väga, finns det föreningar man kan sluta sig till där folk kan hjälpa en eller måste man ta dyra lektioner. Mina ambitioner är att kunna så fort som möjligt förstå allt snack jag läst här, tex vad fan är “gippa” för något man hör om överallt?
    Och till min stora förvåning har jag nu sett att nya brädor inte verkar ha centerbord. Jag ligger tydligen nåt decenium bort, jag kör nu på enbart centerbord, fenan där bak har gått av och jag orkar inte fixa den.
    Men det jag undrar är, ska man lägga pengar på ny utrustning nu när jag fått uppp intresset? Ska man försöka hitta någon förening eller söka sig till någon kurs?
    Ge alla möjliga tips!
    Mvh
    Fredrik

    lajvarn svarade 19 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stewen

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 22:25

    surfar du utan fena är det inte konstigt att du hamnar i vassen=)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 22:29

    Köp nya eller begnade prylar från 2000-talet sen är det bara köra järnet.

    Gippa är när du vänder och kör åt andra hållet. Det måste du göra för att inte hamna i vassen. grin.gif

    Lycka till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 22:32

    hmm.. är det ssamma sak som att slå alltså?
    /
    Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 22:34

    Och faktiskt kan jag nu undivka vassen! ha, jo tack lite stolt är man, en annan sak var också att min vän som såg mitt segel hävdade att det var ett junior segel, en sådan förolämpning laugh.gif confused.gif.. nåja, bästa jag seglat, täyvär
    /
    Fredrik

  • lasse_kna

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 05:35

    Väldigt kort så är slag vändning upp mot vinden. Gipp är vänding med vinden.
    http://www.surfwiki.net/cgi-bin/pg.pl?Slag
    http://www.surfwiki.net/cgi-bin/pg.pl?Gipp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 05:57

    Mitt råd skulle vara att besöka något ställe med uthyrning och kurser. Gör ett studiebesök till exempelvis Haga park på öland. Se vad andra gör och har för utrustning. Prata med dem på stranden. Låna och/eller hyr utrustning. Finns det kurs så kan du gå den eller gå och titta vad de har för sig på kursen. Sitt inte hemma framför datorn. Besök något populärt vindsurfing ställe.

  • lajvarn

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 06:06

    Testa Vindsurfing
    där har du en bra början..

  • jfk

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 12:13

    Hej Fredrik! Berätta var du bor så finns det säkert ngn som kan tipsa om närmsta ställe att träffa andra surfare. Grejor från 2000-talet behövs inte än, dessutom får jag för mig att du är ganska ung (alltså dåligt med deg)? Jag skulle tro att något mellan 95-00 räcker för dig i två år, sedan om intresset finns kvar (vilket är MYCKET troligt) kan man köpa nyare prylar. Skulle tro att du får ett komplett kit för ca 1500 – 3500 beroende på år och skick…

    MVH JFK

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 11:35

    Tack för alla svar, jo jag bor i Haninge, men surfat mycket ute på mitt landställe ut mot djurö/vindö… jo, du har alldelles riktigt, jag är bara 16 år och, letar efter nån sjyst utrustning just nu, kanske någon har nån att sälja? Vart finns det för ställen, om någon känner till några sjysta segelvatten där man kan träffa andra mer erfarna surfare, runt Haninge, stockholm eller södraskärgården(sthlm) så skulle jag bli glad.

  • lajvarn

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 13:50

    man vill ju va glad va.. vill man inte det?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.