Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • Knatte

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 18:53

    @kinetic 407466 wrote:

    Challq: Ja det går utmärkt att fylla ut mindre skavanker med polyester så länge det inte kommer i kontakt med “frigolit”. Polyester har kraftig värmeutveckling vid härdning så risken är att frigoliten smälter…Har själv lagat en betydligt värre rail-skada på en av mina äldre sandwichbrädor (satte ena railen rätt in i en sten som låg dold under vattenytan…) med “polyester-spackel”, blev hur bra som helst o brädan håller än:-). O det är helt omöjligt att se var jag lagat…
    Om jag vore dig skulle jag helt klart nöja mig med att ta bort det som sitter löst o sedan fylla upp med tunnare lager av polyester (förutsatt att inget skum syns…) eller epoxy/mikroballonger…Som sista lager hade jag lagt “gelcoat” o därefter slippat till formen o polerat…Men det e ja det, var o en gör som man själv vill:-)

    Ha, ha !! Börja nu inte att förespråka Polysester nu Kinetic. Brädor skall man helst laga med Epoxi och inte någon oklar polyester som kan vara gammal och inte ändamålsenlig:wink: Bättre att lägga ut någon 100-lapp och få lagat skadan på ett riktigt sätt…

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 21:25

    Du tänkte på en sak, spelar ingen roll hur mycket du än kollat brädan. Detta har helt klart hänt senare. Har du brädan på taket ? Kanske spännremmen ?
    För att undvika det igen efter du lagat skadan alltså….
    Räven

  • kinetic

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 00:05

    Knatte: Nej jag förespråkar inte Polyester om man ska laga en “redig” skada men för mindre “kosmetiska” skador så duger det alldeles utmärkt. Har själv lagat mina småskador (“repor” modell djupare samt mindre “krosskador” som ej är mjuka) genom att endast slipa ner o fylla ut med Biltemas vita Gelcoat (polyseter baserad).

  • rillestark

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 08:28

    @Oregistrerad 407565 wrote:

    Du tänkte på en sak, spelar ingen roll hur mycket du än kollat brädan. Detta har helt klart hänt senare. Har du brädan på taket ? Kanske spännremmen ?
    För att undvika det igen efter du lagat skadan alltså….
    Räven

    Det syns på skadan att den inte är färsk. Speciellt de svarta sprickorna talar sitt tydliga språk. Också sättet som bitarna lossat på berättar att den utvecklats under längre tid.
    Brädan har fått en smäll, men det har bara varit sprickor i ytskiktet från början som med tiden blivit så här. Det är dock inte omöjligt att en spännrem kan ha fått småbitar att lossna.

    Jag skulle tagit bort allt löst, slipat upp kanterna och lagat denna skada med Gelcoat Filler, typ plastic padding, eftersom den är liten och det med största sannolikhet inte är hål igenom till skummet.

    Frid.

    /Richard

  • kinetic

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 08:40

    Miracle: Haha….”vanligt vitt galsfiberspackel” är så ju i princip polyester/gelcoat…Akta så inte Knatte ser dig:-)…Jag hade iofs oxå lagat den på samma/liknande sätt…

    /David

  • Knatte

    Gäst
    22 augusti, 2007 vid 11:06

    @kinetic 407627 wrote:

    Miracle: Haha….”vanligt vitt galsfiberspackel” är så ju i princip polyester/gelcoat…Akta så inte Knatte ser dig:-)…Jag hade iofs oxå lagat den på samma/liknande sätt…

    /David

    Aha! b050.gif b050.gif b050.gif

  • challq

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:33

    Wow, vad många svar! Härligt att se…
    Okej, nu har jag ungefär 7 olika sätt att laga sprickan på, om man blandar ihop alla metoder till en superlagning måste det bli bäst, eller? 😉
    Kanske inte.
    Jag får nog bestämma mej för någon av dem nu, fast just nu är det ingen brådska, kanske ska åka upp till fjordarna i Nord Nordge nu i dagarna (en bit att köra alltså). Fast har inte spikat nåt än.
    Men jag drar iväg till biltema och köper lite gelcoat och epoxi idag, det låter som om det är de ämnena de flesta användar.
    Men vilken lagning är igentligen bäst nu då? (sorry om jag ar paranoid)
    😀

    Ska förresten dokumentera “oprationen” med bilder som jag postar här sedan, om det nu finns intresse för att se hur det går för min första lagning.

  • Knatte

    Gäst
    22 augusti, 2007 vid 14:52

    @challq 407708 wrote:

    Wow, vad många svar! Härligt att se…
    Okej, nu har jag ungefär 7 olika sätt att laga sprickan på, om man blandar ihop alla metoder till en superlagning måste det bli bäst, eller? 😉
    Kanske inte.
    Jag får nog bestämma mej för någon av dem nu, fast just nu är det ingen brådska, kanske ska åka upp till fjordarna i Nord Nordge nu i dagarna (en bit att köra alltså). Fast har inte spikat nåt än.
    Men jag drar iväg till biltema och köper lite gelcoat och epoxi idag, det låter som om det är de ämnena de flesta användar.
    Men vilken lagning är igentligen bäst nu då? (sorry om jag ar paranoid)
    😀

    Ska förresten dokumentera “oprationen” med bilder som jag postar här sedan, om det nu finns intresse för att se hur det går för min första lagning.

    Vill du göra det ordentligt, så är det marin epoxi+ glasfiber som gäller.
    Slipa bort allt löst sittande saker och laminera epoxi + glasfiber i några lager i det skadade området. Fyll upp ojämnheter, slipa i omgångar tills du får en jämn yta. När du är nöjd med finishen så lackar du med färg eller använde gelcoat som sista pricken över i:et.:smirk:

    Vill du bara göra en provisorisk lagning, så funkar det med Biltemas knådepoxi, för att hindra vatten att komma in. (Typ Dr.Ding)

  • rillestark

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 15:37

    Nja… Om skadan bara är i ytan behöver du inge glasfibermatta. Det är nämligen just sprucket spackel du ser i skadan. Kanten på brädan är spacklad för att få den jämn och skarp. Enligt min uppfattning är det onödigt att laminera på denna lilla skada i brädans ytskikt.

    Frid.

    /Richard

  • Knatte

    Gäst
    22 augusti, 2007 vid 15:54

    @Miracle 407756 wrote:

    Nja… Om skadan bara är i ytan behöver du inge glasfibermatta. Det är nämligen just sprucket spackel du ser i skadan. Kanten på brädan är spacklad för att få den jämn och skarp. Enligt min uppfattning är det onödigt att laminera på denna lilla skada i brädans ytskikt.

    Frid.

    /Richard

    Ser väl ut som den kan gå längre ner än bara ytan?? Det bästa är ju att ta bort allt löst material och sedan bestämma vad som behövs göras 🙂
    Man behöver ju inte bestämma strategi, innan man vet hur mycket som är skadat.
    Men är det bara ytligt skadat, så behövs ju bara epoxi och ingen glasfiber, som du så riktigt påpekar :smirk:

  • rillestark

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 18:39

    Eftersom det var på tapeten gick jag igenom mina grejor och det är faktiskt GELCOAT FILLER märke Plastic Padding som är namnet på den vita produkt jag lagar småskador med. Syns knappt alls när det är lagat & klart.

    Det var INTE glasfiberspackel, ber om ursäkt för det.

    Här är tillverkarens text:
    GELCOAT FILLER
    Specialspackel för gelcoat
    För mindre skador i gelcoatskiktet på t ex båtar,
    surfingbrädor, plastkarrosser samt ytskador i
    emalj och sanitetsporslin. Utmärkt på glasfiberytor.
    Vit, men kan brytas i olika nyanser.

    Frid.

    /Richard

  • challq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 10:41

    Nu har jag slipat ner lite, och kan konstatera att sprickan/hålen har gått ner till något som ser lite vitaktigt och poröst ut, kan detta vara glasfiberväven eller nåt?
    vet inte hur mycket mer jag vågar att slipa runt sprickan, men, ska jag slipa på de ställena bara lacken har spruckit på också?

    /Charlie

  • rillestark

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 10:57

    Väljer du den mer omfattande metoden med epoxi oxh glasfiber tycker jag att du ska slipa ner alla sprickor när du ändå börjat liksom. Skall du laga med filler eller spackel kan du göra det lite enklare om du vill, se då till att allt som är löst eller ser ut att kunna lossna är nerslipat. Peta med en tunn mejsel eller någe vid alla sprickor.

    Frid.

    /Richard

  • challq

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 13:26

    Hehe, just nu känns det som om jag har börjat på något jag absolut inte vet någonting om. Jag vet inte hur det ska se ut när det är nedslipat. 😀
    Hm, men om jag slipar lite till, (just nu är det bara igenom lacken, knappt det 1 -2 mm?) och sedan försöker jag greja till någonting. Sprickan ligger ju bakom bakre fotstroppen så jag antar att det inte får vara ojämnt på något sätt.
    Och nu när jag var ute i garagen senast, så såg jag att brädan har sjunkt in lite undertill på vissa ställen när den har legat på “skötbordet”. :S
    Hoppas det inte gör nånting.

  • challq

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 19:47

    Okajj!
    Nu har jag varit och köpt Watski’s reparationskit som knatte rekommenderade.
    Men i instruktionen står det att man ska slipa upp minst 5 cm. runt skadan. Vilket inte enligt mej låter speciellt rimligt.
    Jag förutsätter att detta är ett knep för att få kitet att ta slut snabbare och för att sälja fler kit fortare. 😉
    Så nu ska jag ut i garagen och ta fram sandpappret, jag har ingen aning om hur djupt jag ska slipa (bara lacken, eller om jag ska fortsätta ner i brädan!?) så jag får helt enkelt gå på känslan.
    Det ska ju som alla säkert redan vet bli bra vind i helgen här i Varberg (och iövrigt på västkusten), så jag hade tänkt att få klart brädan (tidsoptimist, ja!) tills imorgon för att slippa hyra utrustning än en gång (vilket jag säkerligen kommer få göra iaf. när jag förstår vad jag har gett mej in på).
    Är det någon som har några sista minuten saker-som-kan-vara-bra-att-tänka-på-tips innan jag går ut så tar jag emot dom med glädje! 😀

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.