Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

  • Knatte

    Gäst
    24 augusti, 2007 vid 19:54

    Slipa inte djupare än nödvändigt. Ta bort allt löst och sedan slipar du bort lite material så att epoxin fäster bättre.

    Men är brädan oskadad på slipstället, så slipa inte djupare än nödvändigt och absolut inte för långt ner i väven på brädan. “
    Slipande i det oskadade området är ju mest för att få epoxi/väven att fästa bra.”
    Så det behövs inga 5 cm runt om skadan i ditt fall 😀

    Ett tips är…. Var noga när du blandar epoxin, så att det blir exakt rätt mängd härdare + epoxi, annars härdar inte blandning perfekt/bra :smirk:

  • challq

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 20:00

    Okej!
    Tack för tipsen än en gång Knatte!
    Tar med mej kameran ut och dokumenterar mina misstag, om jag inte blir helt genomkladdig med epoxi.
    Nu ska det blandas här, men kan inte bestämma mej om jag ska använda väv eller inte. Båtkillen jag köpte det här av menade att man skulle slipa ner så att väven kommer i samma nivå som lacken.
    Meeen, om väv inte behövs, så slipper jag helst det.
    Kan ju ta och prova med epoxi och microballonger, och om det inte håller framöver så får jag ta och lägga väv.
    Eller, om jag gör det på samma gång.
    Attans vad svårt det ska vara att bestämma sej, beslutsångest till tusen nu alltså.

  • Knatte

    Gäst
    24 augusti, 2007 vid 20:16

    @challq 408367 wrote:

    Okej!
    Tack för tipsen än en gång Knatte!
    Tar med mej kameran ut och dokumenterar mina misstag, om jag inte blir helt genomkladdig med epoxi.
    Nu ska det blandas här, men kan inte bestämma mej om jag ska använda väv eller inte. Båtkillen jag köpte det här av menade att man skulle slipa ner så att väven kommer i samma nivå som lacken.
    Meeen, om väv inte behövs, så slipper jag helst det.
    Kan ju ta och prova med epoxi och microballonger, och om det inte håller framöver så får jag ta och lägga väv.
    Eller, om jag gör det på samma gång.
    Attans vad svårt det ska vara att bestämma sej, beslutsångest till tusen nu alltså.

    Jag hade lagt väv direkt nu! Det är väven som ger styrkan i lagningen liksom..

    Men är bara skadan ytlig och allt ser bra ut i övrigt, så behövs ju ingen väv, utan enbart microballonger+ epoxi funkar bra 🙂
    (Typ bli lagningen några cm stor eller så behövs ingen väv om det är en ytlig skada….)

  • challq

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 20:55

    Upptäckte till min förbannelse att vi inte har någon aceton hemma.
    Avbryter uppdraget för ikväll. Ser ut som man får hyra imorgon iaf.

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:32

    Upptäckte nu när jag skulle börja lite smått att slipa upp sprickan lite mer (hade tänkt bli klar idag) att halkskyddet vid vänster främre fotstropp har lossnat lite i mitten, under fotstroppen.
    Går det att använda epoxin till att laga detta med?
    Funderar på att slita upp hela halkskyddet, göra rent med typ aceton (om det inte tar bort lacken under, det står på flaskan att det löser upp i princip allt) och sedan blanda till epoxilim med extrakten man fick med i watski paketet.
    Är detta rätt sätt att isf. göra det på?
    (väntar på svar innan jag går ut och börjar jobba)

    Mvh
    Charlie

    😀

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:34

    (footpads kanske är det rätta ordet istället för halkskydd?)

  • rillestark

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:41

    Min uppfattning är att kontaktlim är mycket bättre till detta.

    Frid,

    /Richard

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:47

    Åhå?
    Kommer det sitta som berget efter att ha limmat med kontaktlim?
    Det låter lite halvseriöst med kontaktlim. Men jag litar på dej. Ska se vad vi har, annars är det bara 50 meter till järhandeln.

    Tillagt:
    kollade på boardlady och hon menade också detta!
    Så nu är det bara att dra och köpa lite kontaktlim, rekommenderar ni något speciellt fabrikat?

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 14:42

    Åkte till Granngården och köpte en tub PL400 från Tremco. Det är inte kontaktlim, men killen i affären menade att det var detta som jag sökte.
    Och det värkar ju bra med, ska kunna limma “allt” med det.
    Båt, bil, hus, cykel… you name it. 😉
    Aja, jag provar med detta. Det värsta som kan hända är att man får limma om igen… eller? 🙂

    Förresten:
    Varför är det ingen som köper den här brädan, och varför är den så billig??
    Har sätt en liknande begagnad på SurfersParadise i Vbg för 900:-..
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14541&cat=12&page=2

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:32

    Den är rätt billig för att den är rätt gammal, skulle jag tro. Att sen en butik tar lite bättre betalt än en privatsäljare är inte så konstigt, butiken måste ju stå för garanti och annat.

  • rillestark

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:36

    Det blir nog bra! Problemet med kontaktlim är annnars att folk har för bråttom och inte läser instruktionerna. Rätt använt är det perfekt för pörösa material, tyg och gummi. På de flesta sorter ska limmet först appliceras jämt på ytorna och sedan skall det torka så att det inte längre är klibbigt innan limytorna pressas ihop.

    Frid,

    /Richard

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:37

    Ahh, jo, det är klart men, den suger hårt eller? Eftersom ingen värkar intresserad av en billig bräda.
    Om jag inte hade köpt den här söndriga skiten som värkar skitsvår att laga (hehe, nej har fortfarande inte lagat den) så hade jag nog köpt en sådan bräda och en lite större.
    Hm, nu till brädlagningen igen. Jag vet att jag värkar lite tjatig osv. men, har en fråga till; jag har antingen slipat eller så var sprickan så djup som den är nu. Men det är förbi glasfibret och ner i typ microballonger eller nåt liknande. Så sprickan är ganska djup, och jag måste lägga väv på den.
    Men, jag har ingenting att fästa väven i. OM! jag inte slipar upp railen också, så att jag sätter väven hela vägen runt på brädan (typ, upp på railen iaf.). Är detta rätt sätt att gå tillväga, eller ska jag bara blanda till lite microballong-kontra-epoxi lösning och fylla i, slipa ner, och hoppas på det bästa?
    Vill ju iaf. ha en bräda som håller tills nästa år. 🙂

  • challq

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:43
    Miracle;410100 wrote:
    Det blir nog bra! Problemet med kontaktlim är annnars att folk har för bråttom och inte läser instruktionerna. Rätt använt är det perfekt för pörösa material, tyg och gummi. På de flesta sorter ska limmet först appliceras jämt på ytorna och sedan skall det torka så att det inte längre är klibbigt innan limytorna pressas ihop.

    Frid,

    /Richard

    Åh, det var som… Det vissta jag inte. Om jag nu hade köpt kontaktlim hade jag antagligen bara smetat på och satt ihop. Men det här PL400 limmet menar att det ska kunna ersätta skruv och spikar (i vissa fall), vilket värkar coolt.
    Man ska tydligen dra “strimmlor” med limmet och inte sluta det i “cirklar” så att luft kommer emellan och torkar limmet. Men betyder det att man inte får pressa ihop ytorna heller? För om man gör det så kommer det ju inte så mycket luft emellan ytorna, eller det borde iallafall inte göra det.

    Hmm, jag tror jag är alldeles för orolig för att göra fel (ställer många frågor nu)!
    Man lär sej av sina misstag, så nu ska jag ut och limma.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:57

    @challq 410102 wrote:

    Ahh, jo, det är klart men, den suger hårt eller? Eftersom ingen värkar intresserad av en billig bräda.
    Om jag inte hade köpt den här söndriga skiten som värkar skitsvår att laga (hehe, nej har fortfarande inte lagat den) så hade jag nog köpt en sådan bräda och en lite större.

    Så länge den inte suger vatten lär den inte suga hårt. Det är väl mest det att de flesta hellre vill ha en lite nyare bräda trots att det kostar lite mer. Men läs gärna “allt var inte bättre förr”-tråden för lite perspektiv.

  • Knatte

    Gäst
    30 augusti, 2007 vid 16:06

    @challq 410102 wrote:

    Ahh, jo, det är klart men, den suger hårt eller? Eftersom ingen värkar intresserad av en billig bräda.
    Om jag inte hade köpt den här söndriga skiten som värkar skitsvår att laga (hehe, nej har fortfarande inte lagat den) så hade jag nog köpt en sådan bräda och en lite större.
    Hm, nu till brädlagningen igen. Jag vet att jag värkar lite tjatig osv. men, har en fråga till; jag har antingen slipat eller så var sprickan så djup som den är nu. Men det är förbi glasfibret och ner i typ microballonger eller nåt liknande. Så sprickan är ganska djup, och jag måste lägga väv på den.
    Men, jag har ingenting att fästa väven i. OM! jag inte slipar upp railen också, så att jag sätter väven hela vägen runt på brädan (typ, upp på railen iaf.). Är detta rätt sätt att gå tillväga, eller ska jag bara blanda till lite microballong-kontra-epoxi lösning och fylla i, slipa ner, och hoppas på det bästa?
    Vill ju iaf. ha en bräda som håller tills nästa år. 🙂

    Utan att vara helt säkert på hur skadan ser ut, så har du ingen lite frisk snutt yta att fästa glasfibern i ?
    Men är du nere i kärna (typ frigoliten) så måste du använda glasfiber för att stärka upp lagningen. Då behövs ju några lager glasfiber som du lägger blött-i-blött på en gång.
    I värsta fall så måste du ju använda railen för att fästa glasfibern. Man slipar ju till glasfibern sedan, så att det blir snyggt och lackar mm.
    Men lägg upp några kort på lagningen (skadan) så får du bättre omdömme vad som behövs göras:laugh:

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.