Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya versus gamla brädmodeller

  • Nya versus gamla brädmodeller

    Publicerad av klepper på 29 augusti, 2001 vid 15:55

    Jag tänkte byta lite utrustning nu under hösten. I den bästa av världar skall en Xantos 290 bli två brädor. Jag tänkte då en formula/widestyle för tidig planing med segel större än 8,5. Vad gälller denna “brädklassen” där man främst vill åt tidig planing känns det som om utvecklingen varit påtaglig och att nyare modeller verkligen ger en prestanda höjning. Lite mer osäker är jag dock påpå den mindre brädan i mitt framtida “stall”. Här känns det som om utvecklingen för freeride brädor stått mera stilla. Jag tänker då tex på Axxis-serien där det väl inte skett så stora förändringar, Flowbrädorna, Bic Saxo och det finns säkert flera exempel om man är mer insatt än vad jag är. Så med en begränsad budget så känns det som om “tidigplaningprylarna” bör få mer av plånboken eftersom det ger mer på vatttnet. Men så läser man Boardstestet om brädor i storleksklassen 95-105 eller liknade där de menar att utvecklingen tagit fart i denna “klassen”. Så nu är jag förvirrad. Tror ni att man måste köpa 2001 el. 2002 för att få en riktigt bra mindre bräda också?

    nemo svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 augusti, 2001 vid 16:12

    99-00 borde väl fungera lika bra?
    beror kanske lite på vad man ska ha för bräda..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 augusti, 2001 vid 20:36

    Som gammal Sunset-Slalom-av-87-års-modell-ägare med nytändning är jag oxå mkt intresserad av denna diskussion. Jag var ute i måndags i Rogelund (söder om Åsa) för första gången sedan 93!!! Jag väger 100kg men mitt gamla North Orbital 3.8m2 var fullt tillräckligt. F-N va kul de’ va!
    Inte för att gipparna satt som en smäck direkt efter 8 års frånvaro men lite gamla takter satt i 🙂

    MEN…mina prylar e ju onekligen lite gamla. Vad ska man köpa upp sig på? Jag har inte alls hängt med i utvecklingen. Sneglar på en PowerGlide 280 e.d. som lättvindsbräda med stort fett segel…men…är orolig att jag kommer uppfatta den som ‘nybörjaraktig’.

    Vidare, om jag byter ut min älskade Sunset som jag använder i hårdare vindar mot ex.vis en F2 Ride 274, vilka är dom största skillnaderna jag kommer märka?

    /mist

  • klepper

    Medlem
    29 augusti, 2001 vid 21:16

    Det jag tänker på är en freeridebräda. Mycket raktfram åka på platt eller choppigt vatten, lite gippar(som oftast misslyckas) och kanske något hoppförsök.

  • Knatte

    Gäst
    30 augusti, 2001 vid 08:38

    Du kommer märka skillnad på vikt/hanterbarhet och mer gippvänlighet. Du borde få ett större användningsområde och tidigare planing, pga lite större bredd på Ride’n.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2001 vid 14:21

    Tjena,
    Låter som om en F2 Ride duger bra. -99 års modell har funkat fint för mig. De brukar har lite mer volym än 100 liter (typ 120 har för mig) men planar tidigt och går fint att chop-hoppa med. Det är inte riktigt en racingbräda och har lite runda kanter som gör att den även är lämpad för lite gippar. Lite mer volym och lite bredare gör att den planar tidigt, bra för typ 5-6 m2 tycker jag.

    Personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad mellan -01,-00 och 99 års modell.

    Ignatius

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2001 vid 15:19

    Kan man månne köra med större segel på en Ride än på en gammal Sunset?

  • nemo

    Medlem
    30 augusti, 2001 vid 18:33

    Det beror på om du vill åka freestyle eller freeride. Om det är freestyle som du skall ge dig in på så har utvecklingen varit otrolig på tre år. Freerideprylarna är det mer kosmetiska skillnader på. Böt just in en F2 Ride 277 en av de snabbaste och mest kontrollerbara brädor som gjorts, om det är det du är ute efter köp den. Finns hos White Water.
    mvh Nemo

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya versus gamla brädmodeller

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.