Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarbräda??

  • Nybörjarbräda??

    Publicerad av astaire på 7 juli, 2004 vid 12:55

    Ja, då har vi fått en massa go och fin info om Bali/Indo…Tack för det, alla som svarat!

    Men nu kommer det fler frågor:

    Vad är det för bräda som gäller när man börjar surfa? Har hört att det är fördelakitgt att börja med en Bic mini-malibu/Malibu…Kan det vara något?
    Eller skulle det vara bättre med någon annan typ av longboard?

    Tacksam för svar.

    anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 16:13

    köp en nsp, 6,8 eller längre…finns på skidsport i bromma för ca 3000kr

  • tuco

    Medlem
    20 juli, 2004 vid 10:17

    vist är det lätt att plocka vågor med en bic, men den är gjord i hård plast så den är typ okrosbar och väger SATAN pluss att den är svår att styra den är som en “pråm” det tipsett har du fått för att dom sälger dom där “brädorna” här i swrige.
    En bic kan vara bra för svenne förhållande då det är svårt att komma med för storleken på vågen, men om du är på kuta strand på bali tex så kommer det vara 10000000000 andra i vattnet och du kommer att krossa dom när du rammlar och brädan sticker.
    Vilken bräda du ska ha är helt beroenda på vart du ska surfa och hur många gånger du vill byta bräda, om du drar till indo hyr en stor bräda i tre dagar och sen en liten “inte under 6,8” och kännefter om det är kul att bära 15 kg, inte kunna svänga, vara redd varge gång du faller, men kommer att kunna ta mera vågor, eller
    Bli förrbanad ibörgan “en till två dagar” sen bli så glad att du köpte en liten bräda att du kissar på dig av lycka…..det där sista kan vara en överdrift.
    Nä longboard ska jag sysla med när jag blir för gammal för att köra på 6.6 or inte för att snacka skit om longbord dom kickar skit jag har en själv men det är så mycket roligare med en kort,
    den bräda jag lärde mig på var en 7.2 mini gun en sån som går fort och är gjord för STORA vågor inte att rekomendera den är smal som ett spjut.
    Nä du ska ha en mini balibo 7 fot ganska bred och om du är “tung” kan du ta en lite fetare bräda och om du vill ha lite lifslängd på brädan se till att set är fish tail viket innebär att den kommer att gå snabbare att svänga och den kommer att bli “roligare” och köp brädan på bali dom är billigare där pluss att du slipper få onödiga dings på vägen dit.
    hoppas du blev lite visare, ingen bic dom suger wink.gif

  • localzero

    Medlem
    20 juli, 2004 vid 20:04

    Börja med stor bräda å liten våg. Då blir det kul redan från början. En erfaren instruktör de första dagarna är också en synnerligen god idé. Man får lära sig lite om mycket, så att säga.
    En BIC 9 fots longboard är mitt tips. 10 fots om man väger bly. Hade själv 9:an när jag gick nybörjartjosan. Man står upp efter bara några repor. Det gör man definitivt inte med en shortboard. BICarna är billiga åxå.
    Första gången jag provade på var i Brasilien för 4 år sedan. Tjackade en 6’1″ (jag visste ju nada) å gav mig ut på egen hand. Tog en dag å bara å lära sig paddla (utan å ramla av). Sen duckdiving (såg hur locals gjorde). Jovisst, gick ju fint. Men å ta VÅGEN. Å inte stå på huvet direkt om man någon gång upp. Ha! Det säger sig självt att det inte går å börja med det mest extrema. Manöverbarhet? Shu thang. Men först ska man ha körkort.
    Men fan va kul de var! Även om man höll på å drunkna ett par gånger. Tubade med Alvedon i stället.
    BICs mini malibusar är gjorda i ett kraftigare å tyngre material än longisarna (se bicsport.com). På gott å ont förståss. Ska faktiskt premiäråka min nyinköpta 7’9″ imorrn, om nu gud vill å vågorna räcker till.
    6’1″:an får stå där i hörnet å se cool ut tills man förtjänar å åka på’n.
    /Jan
    en grön vågare

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juli, 2004 vid 12:42

    Så då sammafattar vi det här. Eftersom att jag ska dra till Bali och lära mig surfa och inte är vad man skulle kalla en tung kille. Så verkar det om om en NSP 7,2 skulle vara något för mig?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juli, 2004 vid 22:45

    minst en 7.2.. gärna 7.6 nsp är ett schysst nybörjar märke så..

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    23 juli, 2004 vid 03:54

    JA jag skulle vilja påstå att en Bic mini malibu är rätt bräda för svenska nybörjarförhållande som sagts tidigare e brädan rätt tung men fan okrossbar och med tanke på att det inte direkt är överbefolkat på svenska vågor så behöver man icke oroa sig över att ha ihjäl nån med brädan om man faller. Hade själv en exakt sådan bräda och var nöjd med den. Sålde vidare den till en nybörjare här i sweden för att köpa kitebräda istället (något mer surftid på den) 🙂

  • tuco

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 18:54

    om inte jag har fått detta om bak foten helt, så ska väll “kar fan” wink.gif på väg till indo och inte plask runt här hämma. Och på Bali (där han antagligen kommer att surfa) dräller det av “folk” surfare, nybörgare, och feta badande tyskar som kastar sig rakt in i vågen utan att kolla om det är någon på den.
    Då är det inte att föredra att köra på en mördar bic, och varför vill alla köra på bic!!! dom suger, det är som att köra på en formel1 bana med en lastbil som drar till vänster,,,eller nott,,,?
    har ni testat en riktig bräda?
    en 7.0 a är det bästa nybögar brädan man kan ha, och längden är långt ifrån allt, men kör du mindre så blir den ostabilare och längre så blir det svårare att svänga, så om du inte har en massa deg och kan köpa två eller fler så skulle jag köpa en minimal 7.07.6 MAX och sen om du är osäker öka på vidd och tjocklek, tro mig du kommer att ha mera andvänging av en sån än en bic, fan bic är vindsurfing brädor som dom har limmat igen hålett wink.gif
    Slutligen vill jag be om förlåtelse till alla som surfar bic det är säkert jätte bra här i sverige och så men,,,

  • astaire

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 11:17

    Stämmer att det är Bali som gäller. Väntar med att surfa Sverige tills det är varmt i vattnet året runt och vågorna är i bra surfhöjd och mängd…får hoppas på kontinental driftningar eller dylikt. Men tills dess så drar jag till sydligare breddgrader. Enklare så…¨

    Tack för alla svar

    Blir nog en 7-7.6 – Inte Bic, eller Tuco wink.gif?

    Ses i vågorna cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:36

    Köp en bräda i Kuta på Bali, där kan du lätt få tag i billiga longboards. Kuta Beach har bästa nybörjarvågorna där kan du hyra brädor för en billig penning. Passa på att se lite mer av Bali än Kuta tex. Uliwatu, Bingan, Ubud, Vulkanerna och Lovina. Lättast att ta sig runt är på motorcykel – de är bra vägar nästa överallt kostar ca 20 kr om dagen och 70 öre litern. Hare sköj!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 04:30

    dag 1-3: forsok hyra en longboard eller sa och ta lite vitvatten sa du far in nan slags “kansla” for surfing.

    dag 4-12 : skaffa en funboard eller sa pa 7 fot eller lite mera och prova ta lite riktiga vagor, det blir en del vitvatten anda.

    dag 13-: kanns det bra och du e intresserad, skaffa kortare,
    en shortboard 6’4 eller mer norde vara schysst.
    kannse det bra men tillrackligt, forsatt med funboarden
    till du e redo att rippa vagor pa allvar.

    och ja, Bic e fan inte trevliga att aka pa. ingen kansla alls.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarbräda??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.