Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

  • rasmus_w

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 00:04

    Jojo. Inte lär det gå att segla en go som en kossa inte. Inte säker på hur viktig bredden är i sammanhanget, de nya “hybriderna” är rätt breda de med, men däremot är Go ganska rund och dess centerbord (har för mig vissa modeller har) pallar nog inte för att vräka upp brädan på kant på “kossavis”.

  • booman

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 10:28

    KingHippo o Spray:

    Kan rekommendera denna sida:

    http://runnsurf.se/

    KingHippo: Där har ni ju alltså möjlighet att testa ett par paket och se hur det
    funkar innan ni köper, Kontakta bara nån på någon av länkarna för att bestämma tid…
    Roxnäs är ett kanonställe att vara på så välkomna dit, spray oxå såklart…:smile:

    MVH

    //BooMan

    P.S. Jag vet inte om detta kan vara nåt för Er men jag har en “Gammelräser” till salu på Blocket: http://www.blocket.se/vi/12069405.htm?ca=6_s, brädan är en 80-talare men riggen 90-tal, som komplement om ni vill vara ute båda två…

  • carl-r

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 11:35

    Skulle jag bo däruppe och var på jakt efter en lättvindsbräda skulle jag nog ha väldigt svårt för att inte nappa på BooMan’s paket för en ynka 5-hundring.
    Kan man komplettera det med ett 7,3 eller liknande så är sommaren räddad. 😉

    Babbel om catten: http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=3571

  • kinghippo

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 17:08

    BooMan: Runnsurf har vi sneglat lite på. Vi dyker antagligen upp på Torsdag och kikar lite.
    Jag var nästan på väg att åka dit idag. Jag var ute i Torsång, solen sken och det började blåsa lite så jag blev extremt sugen på att surfa 🙂 Jag lär nog handla mig en våtdräkt också, vattnet kändes inte det minsta varmt.

    Nu har jag överväg lite och kommit fram till att den här brädan borde passa oss.

    Allt i paketet ny utrustning från 2007 bestående av:
    Exocet SCross MC 140L
    Challenger Fluido 6.8m2
    Challenger SDS 55% mast
    Chinook alu bom
    Chinook förlängare, mastfot, upphalstamp, hängseletamp.

    Den är aningen smalare och mindre än starboarden. 140L (80cm) borde vara tillräckligt stabilt och 6.8 tillräckligt stort för skapligt små vindare men ändå relativt lätthanterligt. Går det sen för slött när man blir duktigare kan man handla ett 8.5 segel eller nå sånt.

    Vad tror ni om det?

  • carl-r

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 18:24

    Det låter som väldigt bra storlek på grejorna för det du har tänkt dig. SCross brädan har jag inte åkt, men den ser väldigt tilltalande ut. Hoppas nån har kört den och kan uttala sig.
    Här är en rescension av brädan i en eller två storlekar mindre iallafall.
    http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=15&cat=24

  • booman

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 20:38

    @KingHippo 386004 wrote:

    BooMan: Runnsurf har vi sneglat lite på. Vi dyker antagligen upp på Torsdag och kikar lite.
    Jag var nästan på väg att åka dit idag. Jag var ute i Torsång, solen sken och det började blåsa lite så jag blev extremt sugen på att surfa 🙂 Jag lär nog handla mig en våtdräkt också, vattnet kändes inte det minsta varmt.

    Nu har jag överväg lite och kommit fram till att den här brädan borde passa oss.

    Allt i paketet ny utrustning från 2007 bestående av:
    Exocet SCross MC 140L
    Challenger Fluido 6.8m2
    Challenger SDS 55% mast
    Chinook alu bom
    Chinook förlängare, mastfot, upphalstamp, hängseletamp.

    Den är aningen smalare och mindre än starboarden. 140L (80cm) borde vara tillräckligt stabilt och 6.8 tillräckligt stort för skapligt små vindare men ändå relativt lätthanterligt. Går det sen för slött när man blir duktigare kan man handla ett 8.5 segel eller nå sånt.

    Vad tror ni om det?

    Blir säkert en kalasbräda… Har precis sålt min “Racy Cat” så det gick ganska fort. Ska hämta en “ny” (Beg) bräda i Vaxholm på torsdag så jag kommer nog inte att vara på Roxnäs då. Men hoppas att det blir en fin kväll, jag var där nu i torsdags, Kanonväder hela dan, men kl 18. spöregn och kavlugnt. Men vi var ändå några stycken som träffades…Annars är det riktigt kul att vara med likasinnade… så som sagt får jag hoppas på en bättre kväll nästa vecka…
    Våtdräkt kan ju klart rekommenderas, sitter inte ivägen även när vattnet blivit varmt, man blir snabbt kall utan…
    Om det nu inte är 30 grader, solsken o 28 i vattnet..

    MVH

    //BooMan

  • spray

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 15:54

    @KingHippo 386004 wrote:

    Nu har jag överväg lite och kommit fram till att den här brädan borde passa oss.

    Allt i paketet ny utrustning från 2007 bestående av:
    Exocet SCross MC 140L
    Challenger Fluido 6.8m2
    Challenger SDS 55% mast
    Chinook alu bom
    Chinook förlängare, mastfot, upphalstamp, hängseletamp.

    Den är aningen smalare och mindre än starboarden. 140L (80cm) borde vara tillräckligt stabilt och 6.8 tillräckligt stort för skapligt små vindare men ändå relativt lätthanterligt. Går det sen för slött när man blir duktigare kan man handla ett 8.5 segel eller nå sånt.

    Vad tror ni om det?

    Alla säger att det där paketet är väldigt prisvärt och bra, så jag funderade länge på det där själv… men jag vill alltid vara lite extremare så det blir andra grejor för mig, jp x-cite eller supersport… vet iofs inte om det spelar någon roll rent fartmässigt.

  • supasonic

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 16:27

    Har en go 155. Den är kanon faktiskt. EVA-däcket gör att den är hållbar och klarar tappade master etc samt att nybörjaren inte halkar av! Planar tidigt och är snabbare än man kan tro. Brukade tycka att den släppte lite dåligt i hög fart men efter helgen i klagshamn är jag rätt nöjd med den 🙂 Kör 7,5 och 9.0 på den. Till nybörjare bör man ha rätt kort fena (<40cm) och kanske sidofenor men de har jag inte testat.

    .s

  • aviature

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 12:26

    Bumpar tråden, behöver vettiga svar!

    Jag surfar nästan enbart i insjö, har lämnat nybörjarstadiet och kan hantera en 160 liter bräda och provat att plana på havet. Står inför nästa köp.

    Frågor:
    Vilken volym bör man addera för insjö / sötvatten. Jag tänker ca. 5l (salt) + 10l (byiga vindar)?

    Med samma rigg, låt oss säga 7,0a vilken är vindskillnaden i planing för långsmal vs. bred bräda ?
    I mitt fall tex. JP Explorer 165l (275×75) vs. JP Funster 180l (258×91)

    Jag vill ha så mycket planing som möjligt, men behöver centerbordet för att komma ut/hem i dåliga vindar. Vilka råd har ni? Väger 74kg.

  • rillestark

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 16:06

    Ska du ha centerbord så köp en Kona, de andra brädorna kan på grund av sin stora bredd inte dra samma nytta av centerbordet, som jag ser på saken.

    Det bästa är nog annars en freeride utan centerbord. Kan du hantera en 160 liters så borde det räcka med 120-140 liters volym med din vikt. Med en rejäl fena, typ 40-50 cm, så kryssar en sådan hyggligt även när den inte planar. Tekniken för det är inte så svår att bemästra, så det lär du dig ganska snabbt, skulle jag tro. 🙂

    Frid!

  • the_novice

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 20:52

    Konan är ju en helt föråldrad design, funkar bäst med segel ifrån den tiden också…

    Klart att det skall vara lite moderna grejor nu för tiden. Den stora GO brädan tex har centerbord och i uppfällt läge så är den mera som en modern bräda.

  • pgvirtual

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 05:50

    Dags att reagera på disinformation… Kona One är verkligen inte en föråldrad design (introducerad ca. 2008?). Den har de fakto en rockerlinje från en AHD 310 slalombräda (m1999 ungefär) kombinerat med en 30 cm “cut-out akter” som ger glid i låga farter.
    Senast jag var ute med min Kona var jag på slör nästan lika snabb som en AHD 112 slaombräda årsmodell 2014. Den är i praktiken lika snabb som en modern freeride i planing, men fullständigt överlägsen densamma i lätt vind (för att inte tala om kryss i lätt vind).
    Jag har svårt att tänka mig en mångsidigare bräda för insjöförhållanden, eller för skärgård om man har en fast hamnpunkt (som en stugstrand).

  • the_novice

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 07:14

    Jag har seglat på brädor ifrån 80-talet och jag har seglat på Kona, det är samma sak i princip.

    I lätta vindar så går en Formula bättre än Konan (bättre höjd och mera fart) och när Konan väl planar så går det även bättre med en modern Freeride eller slalom bräda. En hypersonic tex (ifrån 2004) går utan vidare bättre än Konan i planingsvindar på samma segelstorlek, man tar både bättre höjd och seglar snabbare.

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 08:25

    alltså, Konan väger ju bly, vilket självklart ger negative effekt på farten. Men den är nog bra för insjöar, eftersom det inte blåser vare sig jämnt i styrka eller konstant i vindriktning. Om du verkligen vill ha centerbord, så är alt. till Kona som sagt en större freeride, vilka planar lite bättre (tycker jag). vill du ha lite mer spännande grejer så har du ju RS X (Os-klassen, typ en blandning av Kona och Formula som jag ser det). Kona har ju släppt en Kolfiber variant av samma modell till ett ohyggligt pris, och Neil Pryde släppte för ngt år sedan en Kona inspirerad variant av RS X…alltså en courserace bräda av entypsklass med centerbord och hela kittet, i kol för att få ner vikten. Den heter typ RS ONE eller ngt sådant.. Annars har du ju Starboard Phantom som också är en stadig course race bräda, lite racigare än Kona ser den ut som, men jag har inte provkört den.

    Alla dessa entypsklasser har ju klara likheter med 80-pråmar, men de väger inte lika mycket och är väl lite stadigare att stå på kan jag gissa. De gamla mistral race och sånt jag provat från sent 80 har ju vart otroligt vingliga även om de faktiskt planar ungefär lika tidigt som Kona (dvs ca 7 m/s med 8-9 m2)

    Formula tar bäst höjd och planar tidigast av alla vindsurfingbrädor hittills, men är inte så roliga att segla när de inte planar. Så länge vinden inte vrider till frånlandsvind kommer du alltid hem med en formula för eller senare. Formulan är i princip den enda bräda utan centerbord som du kan segla en kryss-länsbana, triangel bana eller runda “ön där borta” med..Jag tror dock inte på formula som insjöbräda, grejerna kommer helt enkelt inte till sin rätt där. Formula är rätt aktiv segling, och snarare ett nödvändigt ont att man måste stå och hålla i 11 m2 när vinden dör för att komma tillbaka.

  • pgvirtual

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 09:20

    Grejen var väl “behöver centerbord för att komma hem i dåliga vindar”, vilket säkert betyder “vindar från ogynnsam riktning”. Jag lider av samma problem på stugan i skärgården, och då är centerbordet ofta det som skiljer surf (till och med i goda förhållanden) från strandsittning.

    Under de förutsättningarna blir både en Formula och en Freeride omöjlig. Även om Formula planar tidigare med ett jättesegel, och en bra freeride är marginellt snabbare.

    När man behöver centerbord blir de mest realistiska alternativen Kona One eller Starboard Phantom 295 eller 320. Fördelen med den här typen av brädor är att man can cruisa med dem också i ickeplaningsvindar (och lära nybörjare surfa).

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.