Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

  • Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

    Publicerad av kinghippo på 25 maj, 2007 vid 09:37

    Jag och min sambo började surfa förra sommaren med svärfars gamla prylar. Om jag har fattat rätt är det den klassiska windsurfer brädan med tillhörande segel. Brädan är i alla fall stor och tung, har ett centerbord och ett segel modell trekant med televerketlogga på :laugh:

    I år har vi tänkt att handla en komplett modern utrustning. Vi kommer i huvudsak att surfra på insjöar så vi är ute efter något som kan plana i lättare vindar. Vi är på nivån att vi under skapliga förhållanden tar oss tillbaka till bryggan igen. Nästa steg nu känns som en vettig utrustning så att vi kan börja plana. Jag väger ca 75kg.

    Det paket vi har kikat på är Starboard Go från OnWater.se för 14k
    Jag antar det är 155L modellen som gäller?

    Komplett GO 155/139/129 Tufskin bräda.
    Powerex NRZ 40% kolfibermast i passande längd till segel.
    Prolimit bom i passande längd.
    HPL mastfot
    26/48cm förlängare
    Upphalslina
    Severne Powerdrive 2006-års segel i valfri storlek.

    Hur stort segel bör vi satsa på? Man vill ju ha ett så pass stort att det går att plana så många dagar som möjligt utan att det blir för svårt att hantera för en nybörjare..

    Tror ni att det här paketet kommer att passa oss eller rekommenderar ni något annat? Vi är väldigt tacksamma i den här djungeln 🙂

    Mvh Pontus

    sailortrash svarade 9 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • fnassel

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 10:09

    Jag tror nog att detta är ett jätte bra paket!
    Du har nog helt rätt i att 155l är lämpligt i början! jag tror dock att storleken mindre kommer att ge Er mer glädje framöver, men det är alltid svårt att säga då man inte vet vad Ni kommer att finna roligt med vindsurfingen. (Mindre bräda = lättare att hantera när det blåser mera)
    Då jag misstänker att den rigg ni nu kört med ligger på runt 5,5 m2 och är snortung så kan Ni säkerligen kliva upp ett hack till 6,0-6,5 m2 Lite tyngre att dra upp men bör väl ge fart i hyggligt lite vind. Vill ni dock plana redan vid 5-6 m/s måste ni gå på ännu större segel med resultatet att det blir mycket klumpigare och jobbigare att dra upp ur vattnet!

    Det här är nu min personliga uppfattning och själv tycker jag Freestyle och Wave är roligast och jag har 110 l bräda och 5,8m2 som största segel och väger ca 85kg, om det nu hjälper Er i ert val.

    Det finns alternativ här på konfen begagnat som kan vara riktigt bra till lägre pris än 14K (ingen nämnd ingen glömd) annars kan Ni alltid prova att pruta också!

    /Gammelsmurfaren

  • spray

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 10:52

    Hej jag är också nybörjare men har gjort efterforskningar en tid i ämnet.

    Det verkar som att man får välja på om man vill ha en nybörjarutrustning eller en utrustning för lättvind. Eller en kompromiss däremellan som blir tråkig efter ett tag. Jag tror personligen att nybörjarpaketet blir tråkigt efter några veckors segling men om ni ska satsa på något lite mer att växa i hänger en hel del på om kan stå ut med inlärningsfasen.

    Jag har fått uppfattningen att ca 7-8kvm är en lagom kompromiss för insjö om man är nybörjare. Självklart blir det lättare med mindre segel och större bräda, men ni vill säkert plana oftare än Sverige vinner VM guld i ishockey.

    Med 5.8kvm som största segel lär det inte bli mycket segling av här inne i landet där vi bor.

    Som någon sa i en tidigare tråd till mig: “Vill du surfa ofta, välj stora grejor!”
    Tänkte du köra på Runn?

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 13:05

    Trekantsegel kan allt vara nog så stora och det är riktigt bra fart i dem när det blåser lite, kanske mycket också tack vare den rundbottnade brädan. I låga vindar är den troligtvis snabbare än den brädan du tittar på nu.

    Vi har en sån (starboard go) bräda på klubben där jag seglar och den är väldigt modern i jämförelse med din nuvarande bräda. Det som verkligen skiljer är hur den är av/på i hastighet.
    Antingen går den jättelångsamt eller så planar den.
    Den har heller inte alls den höjdtagningsförmågan som den brädan som du har. Så det kommer inte om att segla en tur, utan det kommer att bli fram å tillbaka på ett annat sätt.
    Starboarden är väldigt lättseglad och extremt stabil. Väldigt bra bräda att träna på. Enligt tester så är den även rolig när den går undan, men jag tycker personligen att så breda brädor blir lite.. hmmm… osurfiga?
    Svårt att förklara. Å andra sidan har jag inte fått den att segla särskilt fort och jag misstänker att jag har riggat den fel och satt masten för långt bak.

    Ett annat alternativ som kan vara värt att överväga är att skaffa en begagnad course racer, dvs en utveckling av det ni har. Centerbord, lång, men planande. Du kan fälla in centerbordet helt när det blåser tillräckligt för planing och med masten längst bak så går den som en vanlig bräda. När det blåser mindre fäller man ner centerbordet och seglar den precis som den du har. Det behöver inte kosta mer en ett par tre tusenlappar det nöjet.

    Nu ska du iofs veta att jag troligtvis ihop med gubbarna över 40 på surfklubben (och de som tävlade för 10 år sen) är de enda som tycker att de här brädorna är nåt att ha.

    Hursomhelst har jag seglat starboarden en 4-5 gånger och jag har blivit mest irriterad över hur s*t*ns trög den är och att det inte händer ett skit när det kommer en vindby. Däremot har jag haft kul i alla vindar varje gång jag har seglat en course racer.

  • oscar

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 13:57

    Jag skulle även ta en titt på KONA. http://www.konanordic.com och http://www.kona-windsurfing.com

    Kona ONE är en otroligt lättseglad och rolig bräda. Jag har seglat den med 5.3 – 8.3 och den planar upp väldigt lätt. Den är snabb och är lättgippad. Dessutom är det en entypsklass om man vill börja tävla lite grann. Vi har 2 st med kommande 7.4 riggar i vår klubb. Vi har köpt våra av http://www.surfbutiken.nu i Stockholm.

  • kinghippo

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 14:37

    Tack för alla svar!

    Spray: Vi kommer i huvudsak att köra på en sjö som heter Sången men det bilr säkert vändor på Runn och Siljan också.

    Carl B: Kul att höra från någon som testat brädan! Det låter ju inte så bra om den är slö, jag hade fått för mig att Starboard Go var ändå en rätt snabb bräda iom att den saknar centerbord och att bredden skulle få den att plana tidigt.

    Oscar: Kona ser fina ut dom med men lite väl dyrt, 18500 för det dom hade på surfbutiken med en större rig.

    Kommer vi att tröttna för fort på en Go? Är det bättre att gå direkt på en skapligt bred freeridebräda? Jag hade fått för mig att en Go var någon form av mellanting. Man vill ju inte tröttna för att det är för svårt men inte heller för att det blir för tråkigt att segla…

    I värsta fall får man väl åka Go en sommar och handla en snabbare/smidigare bräda till nästa säsong om man plötsligt skulle bli proffs :laugh:

    Edit:
    Jag hade fått ett tips via PM om paketen på http://www.surfspot.se/

    Komplett set nivå 1-2 8k
    Bräda: Bic Classic 293, 293cm lång, 79cm bred, 205 liter. Inklusive fena stroppar + centerbord. Brädan rekommenderas för segel mellan 3,5-9,0 kvm.
    – 205 liter känns lite väl mycket pråm kanske?

    Komplett set nivå 3-4 8k
    Bräda: Bic Classic 283, 283cm lång, 79cm bred, 152 liter. Inklusive fena och stroppar. Brädan rekommenderas för segel mellan 5,5-8,5 kvm
    – Lite mindre bräda men ändå relativt stor

    Komplett set nivå 2-4 (lättvind / freerace) 14k
    Bräda: On Free 160, 265cm lång, 80cm bred, 160 liter. 9,6 kilo. Inklusive fena och stroppar. Brädan rekommenderas för segel mellan 5,0-10,0 kvm
    – Ett set som är optimerad för lätt och byig vind låter som något för oss. Är det värt pengarna att lägga 6k mer än setten ovan för 8k eller klarar vi oss som nybörjare lika bra med det billigare? Är detta svårseglat?

    Det känns som jag hela tiden kommer tillbaka till dilemmat om man ska satsa på en bräda optimerad för nybörjare eller en optimerad mer för lätt vind och lite mer smidighet…

  • spray

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 14:47

    Kinghippo, vad roligt att du ska köra på Sången, jag hade själv tänkt att förlägga mina första stapplande försök där eller eventuellt i Dammsjön (solvarbo). Båda sjöarna är ganska långgrunda och sandbotten och allt. Blir fint =) Sången är verkligen fint, men jag vet inte hur mkt det blåser där?

    Ett annat alternativ är att köra från Hjortnäs brygga rakt ut på flacket på siljan 😀

    Jag ska åka och inhandla min utrustning nu på tisdag!

  • kris

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:33

    Vi kör GO till nybörjarna i klubben och det är just vad den är till för. Många upplever den som seg och trögstyrd när de kommer förbi absoluta rookiestadiet.
    Ska påpeka också att vår bräda har några år på nacken och är på 170l och 270 lång. Självklart är en ny 155:a smidigare – men om ni kan ta er tillbaka till bryggan (som du beskrev) så har ni kommit en bit på vägen..

    Verkligen svårt att välja som du beskriver, det beror så mycket på hur ni kommer att segla. Det jag kan säga är att många av tjejerna i GWC har satsat på större freeride direkt – och inte ångrat sig.

    Att köra GO en sommar och sen uppgradera funkar också 🙂 Utrustningen lär inte vara svårsåld iaf.

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:16

    @KingHippo 385764 wrote:

    Carl B: Kul att höra från någon som testat brädan! Det låter ju inte så bra om den är slö, jag hade fått för mig att Starboard Go var ändå en rätt snabb bräda iom att den saknar centerbord och att bredden skulle få den att plana tidigt.

    Ta det inte för allvarligt. Den har faktist fått riktigt fina tester. Det är jag som inte är kompis med den misstänker jag. Som bakgrund så kanske du ska veta att jag skaffade en 97-liters slalombräda och lärde mig på efter att ha testat en sån som du har ungefär. Det var jättemycket bada och kanske är det fortfarande, men jag kanske är van vid en väldigt smal och rank bräda och därför inte alls gillar GO-brädan så mycket som den förtjänar.

    Det är möjligtvis inte så att du har en windsurfingklubb på acceptabelt avstånd med en liknande bräda att testa?

    Bredden, förresten, har både fördelar och nackdelar. Det är bredden och kortheten som gör den så av/på som jag tycker. Iom att den inte kan få fart genom att glida med en lång vattenlinje så har den en nackdel innan den planar där. Bredden gör den stadig men jag vet ärligt talat inte om den planar så mycket tidigare. Med masten för långt bak så river man mest upp svall istället för att acca och iom att den är så bred så bromsar det väldigt mycket då. Trots det märker man inte att man har gjort fel på samma sätt som på en hopplös slalombräda som istället kanske hade dykt med bakändan.

    I mitt fall är det nog användarfel. Vi började inte rätt Go-brädan och jag, och på den vägen är det…

  • exo

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:28

    @KingHippo 385764 wrote:

    Tack för alla svar!

    Oscar: Kona ser fina ut dom med men lite väl dyrt, 18500 för det dom hade på surfbutiken med en större rig.

    Det känns som jag hela tiden kommer tillbaka till dilemmat om man ska satsa på en bräda optimerad för nybörjare eller en optimerad mer för lätt vind och lite mer smidighet…

    Satsa på en lite modernare freeridebräda modell större, eller lite billigare konapaket:

    http://surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=277

    som kan vara värt att titta på.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 21:03

    @KingHippo 385764 wrote:

    Carl B: Kul att höra från någon som testat brädan! Det låter ju inte så bra om den är slö, jag hade fått för mig att Starboard Go var ändå en rätt snabb bräda iom att den saknar centerbord och att bredden skulle få den att plana tidigt.

    Så himla slö är den nog inte. Det är snarare ett fall av gungor och karuseller. Fördelen med den stora bredden är just att den planar tidigt. Nackdelen är att brädan blir oerhört långsam och trist när man inte planar. Lite snabbare kan det gå om man seglar brädan på högkant, men det är inte nåt för en nybörjare.

    Vill man ha en bräda som funkar bra i icke-planing så är det en långsmal sak med helt rund botten som gäller, men en sån bräda planar sent och är väldigt svårseglad, det blir som att försöka stå upp i en tävlingskajak.

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:24

    @Rasmus_W 385850 wrote:

    Nackdelen är att brädan blir oerhört långsam och trist när man inte planar. Lite snabbare kan det gå om man seglar brädan på högkant, men det är inte nåt för en nybörjare.

    Hur kan man få upp en starboard go på högkant?

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:42

    @Carl R 385870 wrote:

    Hur kan man få upp en starboard go på högkant?

    Förmodligen med de klassiska högkantsteknikerna som freestylarna i början av 80-talet använde sig av.

    Att bara pressa ner läkanten rejält är inte att ta upp den på högkant men räcker ofta långt.

    Efter att ha gett ett 80-kilos muskelberg till tjej lite surflektioner kan jag konstatera att det är fullt möjligt att sänka såväl ändar som kanter på moderna nybörjarbrädor.

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:51

    Nån kan säkert få upp den på högkant, men den är f*n så breeed.
    Blir det inte svårt att få vettig vinkel på masten om man ska ge sig ut på en lång vandring mot läsidan? Jag säger inte att det är omöjligt men jag undrar om det kanske iallafall kan räknas som ett freestyletrick?

    Hälsningar från 86 kg soffpotatis. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 23:19

    Tänkte fel. Det är lovartskanten som är ganska lätt att trycka ner.

    Det klassiska sättet att få upp brädan på högkant är annars att ha en fot på centerbordshantaget, sticka in den andra under lovartskanten och lyfta med den. Mastfotstryck till max gäller. Har jag för mig, jag har tyvärr aldrig provat själv.

    I hård vind går ju gamla klassiska kossor upp på högkant av centerbordets lateraltryck, allt man behöver göra är att sätta fötterna i krysstropparna och flyga fram.

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 23:32

    En kossa är ju en helt annan sak. Den är ju smal och har centerbord.
    Den här är ju nästan en meter bred, längd som en kort slalombräda, och utan centerbord.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.