Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

  • hakuna

    Medlem
    18 april, 2024 vid 13:32

    Nah, så lätt är det inte… 27,5 är en allmän styvhet, men det säger inte vilken slags böjkurva det är på masten, bara hur mycket den böjer i toppen vid en given last.

    Du kan läsa mer här:

    https://www.unifiber.net/unifiber-masts-selector-2019-v1

  • Bonke

    Medlem
    19 april, 2024 vid 10:33

    Haha! Det är klart det inte var så lätt.😁 Kul läsning i tabellen men det blir lite för många termer som jag inte riktigt vet vad de betyder än. Men det kommer väl.😊

  • joonasl

    Medlem
    19 april, 2024 vid 15:35

    Hard top = masten böjs inte så mycket på toppen

    CNST = constant curve = masten böjs med jämn kurva

    Flex top = masttopp är mjukare/flexibel

    I vänstra spalten finns det namn på olika tillverkare/märken med antingen SDM (tjockare) eller RDM (tunnare) master.

    De äldre segel var smalare och längre och hade längre och hårdare master, seglen hade inte heller så mycket snurr/twist i profilen.

  • Bonke

    Medlem
    19 april, 2024 vid 16:24

    Tack för förklaringen!👍 Det verkar ju som att Constant Curve passar till absolut flest segel. Hur vet man vilken kurva ens mast har? Står det på masten/påsen?

  • joonasl

    Medlem
    19 april, 2024 vid 19:54

    Tror man behöver kolla med tillverkaren. Vissa märken har det skrivet på masten men oftast inte. Som jag förstår det är nya master ganska lika mellan olika märken med typ constant curve som standard. Nån får rätta mig om jag har fel.

    Här finns också en bra länk från Unifiber:

    https://www.unifiber.net/windsurf-masts/bend-curves

  • Bonke

    Medlem
    22 april, 2024 vid 07:48

    Wow va mycket vetenskap det finns att läsa! Tack för länken. Jag ska kolla om jag kan hitta vad mina master har för kurva. 👍

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.